NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jan Staník NÁZEV: Královéhradecký kraj – obyvatelstvo a hospodářství TÉMATICKÝ CELEK: Česká republika ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Polabí patří mezi dlouhodobě osídlené oblasti, které spoluvytvářely historický základ českého národa. Polabí patří mezi dlouhodobě osídlené oblasti, které spoluvytvářely historický základ českého národa. V raném středověku kolonizovali pohraniční oblasti Královehradeckého kraje Němci. V raném středověku kolonizovali pohraniční oblasti Královehradeckého kraje Němci. Typickým rysem osídlení je velké množství středně velkých a menších Typickým rysem osídlení je velké množství středně velkých a menších sídel. sídel. Zalidnění kraje je husté a rovnoměrné. Zalidnění kraje je husté a rovnoměrné. Výjimku tvoří Orlické hory a Krkonoše s horským osídlením. Výjimku tvoří Orlické hory a Krkonoše s horským osídlením. Více než dvě třetiny obyvatel Královéhradeckého kraje žijí ve městě. Více než dvě třetiny obyvatel Královéhradeckého kraje žijí ve městě. Největším městem a správním centrem je Hradec Králové (100 tisíc obyvatel), dále Trutnov a Náchod. Největším městem a správním centrem je Hradec Králové (100 tisíc obyvatel), dále Trutnov a Náchod. Královéhradecký kraj patří mezi kraje střední velikosti, jak rozlohou, tak i počtem obyvatel. Královéhradecký kraj patří mezi kraje střední velikosti, jak rozlohou, tak i počtem obyvatel. Zastoupení jiných národností je minimální. Zastoupení jiných národností je minimální. Pouze čtvrtina obyvatel v kraji je věřících Pouze čtvrtina obyvatel v kraji je věřících
Královehradecký kraj lze charakterizovat jako zemědělsko- průmyslový s bohatě rozvinutým cestovním ruchem. Královehradecký kraj lze charakterizovat jako zemědělsko- průmyslový s bohatě rozvinutým cestovním ruchem. Průmyslová činnost se soustřeďuje především na textilní výrobu, strojírenský a potravinářský průmysl. Průmyslová činnost se soustřeďuje především na textilní výrobu, strojírenský a potravinářský průmysl. Textilní výroba má celostátní význam. Textilní výroba má celostátní význam. Největší textilky jsou na Trutnovsku (Trutnov - Texlen, Dvůr Králové nad Labem - Tiba,Juta) a na Náchodsku (Náchod, Broumov - Veba). Největší textilky jsou na Trutnovsku (Trutnov - Texlen, Dvůr Králové nad Labem - Tiba,Juta) a na Náchodsku (Náchod, Broumov - Veba). Strojírenský průmysl má široké zastoupení ve většině měst kraje (Hradec Králové, Trutnov, Náchod, Vrchlabí, Nové Město nad Metují, Hronov, Dobruška ad.). Strojírenský průmysl má široké zastoupení ve většině měst kraje (Hradec Králové, Trutnov, Náchod, Vrchlabí, Nové Město nad Metují, Hronov, Dobruška ad.). Závody potravinářského průmyslu (konzervárny, lihovary, pivovary ad.) jsou rozmístěny rovnoměrně v celé oblasti. Závody potravinářského průmyslu (konzervárny, lihovary, pivovary ad.) jsou rozmístěny rovnoměrně v celé oblasti. Mezi další průmyslové obory patří gumárenský (Náchod - pláště na kola) a papírenský průmysl (Hostinné). Mezi další průmyslové obory patří gumárenský (Náchod - pláště na kola) a papírenský průmysl (Hostinné).
Dvůr Králové nad Labem Tiba Juta
VrchlabíNové Město nad Metují Hronov Dobruška
Převažuje rostlinná výroba Převažuje rostlinná výroba Pěstování obilovin (pšenice, ječmen), řepky a kukuřice, významná je též produkce cukrovky a pěstování jablek. Pěstování obilovin (pšenice, ječmen), řepky a kukuřice, významná je též produkce cukrovky a pěstování jablek. V živočišné výrobě se jedná především o chov skotu a prasat. V živočišné výrobě se jedná především o chov skotu a prasat. Rostlinná výroba
PšeniceJečmenŘepka KukuřiceCukrovkaJablka
Trutnov Náchod Polabí
Dopravní systém Královéhradeckého kraje je značně různorodý. Dopravní systém Královéhradeckého kraje je značně různorodý. V Královéhradeckém kraji se nachází celkem více než km silnic. V Královéhradeckém kraji se nachází celkem více než km silnic. Hlavní dopravní osu Králové- hradeckého kraje tvoří dálnice D11 Hlavní dopravní osu Králové- hradeckého kraje tvoří dálnice D11 Dálnice D11 by v budoucnu měla být vystavěna až do Jaroměře, kde na ni bude navazovat rychlostní komunikace R11 vedoucí přes Trutnov a Královec. Dálnice D11 by v budoucnu měla být vystavěna až do Jaroměře, kde na ni bude navazovat rychlostní komunikace R11 vedoucí přes Trutnov a Královec. Hustota silniční sítě v regionu je 0,79 km/km2 a mírně převyšuje celostátní průměr. Hustota silniční sítě v regionu je 0,79 km/km2 a mírně převyšuje celostátní průměr. Vzhledem k několikanásobnému nárůstu silniční dopravy od 90. let 20. století je většina silniční sítě téměř trvale přetížena. Vzhledem k několikanásobnému nárůstu silniční dopravy od 90. let 20. století je většina silniční sítě téměř trvale přetížena. Nejfrekventovanějšími úseky silnic projíždí denně od 15 do 25 tisíc vozidel. Nejfrekventovanějšími úseky silnic projíždí denně od 15 do 25 tisíc vozidel. D11
Použitá literatura a zdroje informací Zeměpis pro 8. a 9.ročník základní školy Zeměpis pro 8. a 9.ročník základní školy Zeměpis České republiky, Třetí přepracované a rozšířené vydání, Fortuna 2003 Zeměpis České republiky, Třetí přepracované a rozšířené vydání, Fortuna 2003 Zeměpis České republiky, Nové přepracované vydání, SPN 2005 Zeměpis České republiky, Nové přepracované vydání, SPN 2005 Zeměpis 9 Česká republika, SPN 2009 Zeměpis 9 Česká republika, SPN 2009 Zeměpisný sešit, GEOINTER 2001 Zeměpisný sešit, GEOINTER 2001 Česká republika – sešitový atlas pro ZŠ, Kartografie Praha 2001 Česká republika – sešitový atlas pro ZŠ, Kartografie Praha 2001 Internetové stránky Internetové stránky spravnimapa.topograf.cz spravnimapa.topograf.cz atlasceska.cz atlasceska.cz