PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ prosince 2013
P EDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE hraniční vědecká disciplína čerpá poznatky z psychologie a pedagogiky zabývá se: problematikou vyučování a učení strategiemi poznávání žáka (pedagogicko – psychologickou diagnostikou
H LAVNÍ OBORY Obecná pedagogika – objasňuje základní pojmy (výchova, cíle, metody, prostředky) Teorie výchovy – popisuje, že každá složka má své prostředky či úkoly – jednotlivé složky výchovy: rozumová výchova tělesná výchova estetická výchova mravní výchova Didaktika – teorie vzdělávání a vyučování
H LAVNÍ OBORY Dějiny pedagogiky – popisuje, jak se vyvíjely názory na výchovu vzdělání Speciální pedagogika – zabývá se výchovou vzděláváním osob s poruchami chování Srovnávací pedagogika - shromažďuje poznatky o výchově a vzdělávání v různých zemích a jednotlivé systémy potom srovnává
H LAVNÍ OBORY Pedagogická prognostika - vytváří modely a strategie budoucího rozvoje vzdělávacích soustav Sociální pedagogika – zabývá se výchovným působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých
Z ÁSADY VÝCHOVY zásada soustavnosti a plánovitosti - prohřeškem je pracovat nárazově (zahltit studenty povinnostmi) zásada přiměřenosti - musí být přiměřený obsah, rozsah, forma (kterou je učivo podáváno) a požadavky příliš vysoké nároky - předčasná únava, ztráta pozornosti a zájmu příliš nízké nároky - dítě se nerozvíjí, jak by mohlo a ztrácí zájem zásada důslednosti - pokud mám na dítě nějaký požadavek, musím trvat na tom, aby byl splněn a musím ho kontrolovat (nesmím sama dělat to, co jsem dítěti zakázala)
Z ÁSADY VÝCHOVY zásada jednoty výchovného přístupu - hlavní jednotný přístup je ze strany otce a matky, dalších členů rodiny, školy zásada aktivity - výsledky dítěte jsou lepší, pokud je příčinnost aktivní a jsou do činnosti zapojeny zásada názornosti - výsledky výchovného působení jsou lepší při použití názoru, při ukázání předlohy, abychom to viděli reálně a pochopili to zásada individuálního přístupu - učitelé mají respektovat specifické vlastnosti jednotlivých žáků
P ODMÍNKY VÝCHOVY BIOLOGICKÉ PODMÍNKY jídlo pití vylučování spánek pohyb SOCIÁLNÍ PODMÍNKY (ve kterých se pohybujeme) sourozenci harmonická – neúplná rodina hádky v rodině vliv kamarádů, sousedů, školy, učitele
P ODMÍNKY VÝCHOVY PSYCHOLOGICKÉ PODMÍNKY úroveň vnímání, paměti, představ, myšlení citové procesy – zvídavost, radost z nových poznatků psychické vlastnosti osobnosti a schopnosti, temperament
C ÍLE VÝCHOVY Metody výchovy k dosažení cíle metoda = cesta, způsob, jehož prostřednictvím dosahujeme stanoveného dílčího cíle Vzdělávací metoda charakterizuje činnost učitele vedoucí žáka k dosažení stanovených vzdělávacích cílů slovní – diskuse, výklad, vysvětlení, vyprávění názorné praktické Výchovná metoda záměrné a systematické způsoby, postupy a prostředky, které směřují k výchovnému cíli (působení příkladem, odměny a tresty, příkazy, diskuse)
PRAMENY JŮVA, V. et.al. Základy pedagogiky. Brno: Paido, s. ISBN VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006.ISBN ATKINSONOVÁ, R.L., ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. Psychologie. Praha, Victoria Publishing 1995, Portál ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, ISBN