Možnosti biostatistiky RNDr. Karel Hrach, Ph.D. Ústav zdravotnických studií UJEP Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích (14.4.2011)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
Advertisements

Analýza experimentu pro robustní návrh
MONITORING PACIENTŮ UŽÍVAJÍCÍCH ArthroStop® PLUS
EDA pro časové řady.
Monte Carlo permutační testy & Postupný výběr
Odhady parametrů základního souboru
Lineární regresní analýza Úvod od problému
Statistika schématicky Tomáš Mrkvička. Základy znáte Konfidenční intervaly Porovnání 2 či více výběrů Regresní modely Základy časových řad.
Analýza variance (Analysis of variance)
Statistika II Michal Jurajda.
Porovnání průměrů více než dvou normálních rozdělení
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Obecný postup při testování souborů
Autor: Boleslav Staněk H2IGE1.  Omyly  Hrubé chyby  Chyby nevyhnutelné  Chyby náhodné  Chyby systematické Rozdělení chyb.
Tloušťková struktura porostu
RNDr. Karel Hrach, Ph.D. FZS UJEP
Statistická analýza výroby pístků Ing. Václav Chmelík, CSc.
Obsah statistiky Jana Zvárová
Biostatistika 9. přednáška Aneta Hybšová
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Inference jako statistický proces 1
Porovnání středních hodnot: t-test, ANOVA, Tukeyho m.v.p.
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
Testy významnosti Karel Mach. Princip (podstata): Potvrzení H O Vyvrácení H O →přijmutí H 1 (H A ) Ptáme se:  1.) Pochází zkoumaný výběr (jeho x, s 2.
Lineární regrese.
Lineární regresní analýza
Biostatistika 6. přednáška
Biostatistika 7. přednáška
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Test dobré shody Fisherův přesný test McNemar test
Analýza variance (ANOVA).
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Charakteristiky variability
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Systémová enzymoterapie v léčbě a profylaxi potraumatických a pooperačních otoků MUDr. Václav Kameníček Chirurgické odd. nemocnice Bílovec.
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Pohled z ptačí perspektivy
V. Analýza rozptylu ANOVA.
Základy zpracování geologických dat
Jan Vávra Působení auxinu u Oscillatoria sp. pozorované in situ.
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 11/3/2014
Normální rozdělení a ověření normality dat
Statistická významnost a její problémy
Biostatistika 8. přednáška
Jednoduchý lineární regresní model Tomáš Cahlík 2. týden
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
1. cvičení
STATISTICKÝ ROZCESTNÍK aneb CO S DATY Martin Sebera.
Analýza variance (ANOVA). ANOVA slouží k porovnávání středních hodnot 2 a více náhodných proměnných. Tam, kde se používal dvouvýběrový t-test, je možno.
Aplikovaná statistika 2.
STATISTIKA 1. MOMENTY Vztah mezi momenty v rámci skupin a celku Data rozdělena do několika skupin S 1, …, S k Počty objektů v jednotlivých skupinách n.
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
Sledujeme (např.): Chceme prokázat: závisí plat na dosaženém vzdělání? závisí plat na dosaženém vzdělání? je u všech čtyř strojů délka výlisků srov- natelná.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
- váhy jednotlivých studií
8. Analýza rozptylu a korelace
Parametrická analýza rozptylu Kruskal-Wallisův test
Proč statistika ? Dva důvody Popis Inference
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Neparametrické testy pro porovnání polohy
RNDr. M. Žambochová, Ph.D. (KMS, M308) zápočet
Úvod do induktivní statistiky
Statistika a výpočetní technika
Transkript prezentace:

Možnosti biostatistiky RNDr. Karel Hrach, Ph.D. Ústav zdravotnických studií UJEP Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích ( )

Dobrá zpráva je, že statistická analýza se stává snazší a dostupnější. Špatná zpráva je, že statistická analýza se stává snazší a dostupnější. (C.F.Hofacker)

Dobrá zpráva je, že statistická analýza se stává snazší a dostupnější. Špatná zpráva je, že statistická analýza se stává snazší a dostupnější. (C.F.Hofacker)

VHODNÝ TYP VELIČINY Statistika zpracovává různé typy veličin: slovní (neuspořádané / uspořádané); číselné (diskrétní / spojité). Př.: (statistickou jednotkou vždy 1 pacient) zvolený typ léčby spokojenost s lékařskou péčí počet prodělaných operací tělesná teplota KATEGORIE

POZNÁMKA: Oba číselné typy lze převést do tvaru uspořádané veličiny Př.: Tělesná teplota pacienta. Možnosti? kategorie 1 … do 37°C; kategorie 2 … 37-40°C; kategorie 3 … více než 40°C ? Proč je důležité rozlišovat typy veličin ? VHODNÝ TYP VELIČINY

každý typ má svůj specifický způsob zpracování Př.: Určení průměrné hodnoty … VHODNÝ TYP VELIČINY

ČASOVÉ ŘADY PROBLÉMY S PROCENTY

KOEFICIENTY RŮSTU Interpretace hodnoty např. 0,79? Údaj za rok 2002 činí 79 % hodnoty roku předešlého (tj.meziroční pokles o 21 %) PROBLÉMY S PROCENTY

PRŮMĚRNÁ HODNOTA KOEF.RŮSTU? Jaká byla průměrná meziroční % změna? =PRŮMĚR(C3:F3) = (0,94+0,79+1,04+0,74) / 4 = 0,88 tj. v průměru meziroční pokles o 12 % PROBLÉMY S PROCENTY

Kontrola: 104  0,88 4 = 61 … proč nevyšlo 59? Chyba – zde nutný GEOMETRICKÝ PRŮMĚR =GEOMEAN(C3:F3) Výsledek = 0,87 (interpretace? kontrola?) PROBLÉMY S PROCENTY

Příklad: Dvacet dva pacientů, kteří podstoupili operaci srdce, bylo náhodně rozděleno do tří skupin. Skupina 1: Pacienti dostali 50 % oxidu dusného a 50 % kyslíkové směsi nepřetržitě po dobu 24 hodin; Skupina 2: Pacienti dostali 50 % oxidu dusného a 50 % kyslíkové směsi pouze během operace; Skupina 3: Pacienti nedostali žádný oxid dusný, ale dostali % kyslíku po dobu 24 hodin. (zdroj: Zvárová–Základy statistiky…) PROBLÉMY S ANOVOU

Výsledek: p=0,0148 (<0,05) Rozhodnutí? zamítáme H 0 Odpověď? Byl prokázán významný vliv faktoru „typ ventilace“ na (střední) hodnoty veli- činy koncentrace soli kyseliny listové. PROBLÉMY S ANOVOU

Jinak řečeno: Mezi sledovanými třemi kategoriemi (dle typu ventilace) byl zjištěn významný rozdíl ve střední hodnotě koncentrace soli kys.listové (ve „střední koncentraci“). Nezodpovězený problém? Které kategorie se (významně) liší? PROBLÉMY S ANOVOU

„Mnohonásobná porovnávání“ – možné metody : Bonferroniho Tukeyova Scheffého …

Tukeyho metoda (výsledky) (v záhlaví průměry, uvnitř p-hodnoty, červené=významné) Výsledek : 1 – 2 – 3 Významný rozdíl ve střední koncentraci shledán jen mezi 1. a 2. typem ventilace.

Regrese – dummy proměnné Stejný úkol ale cestou modelu závislosti spojité veličiny na kategoriální; Data je nutno přepsat:

Dummy proměnné - interpretace Model : KYSEL = 317 – 60·SKUP2 – 41·SKUP3 střední koncentrace pro „baseline“ (zde SKUP1) činí 317 mj (měrných jednotek) oproti bázi je stř.konc. ve SKUP2 významně nižší, a to o 60 mj; oproti bázi je stř.konc. ve SKUP3 nižší o 41 mj (ale rozdíl není významný)

Další možnosti statistiky?

„Rekonstrukce“

Význam byť jediného pacienta…

Vliv času? Pokud by všech 100 pacientů bylo možno sledovat po stanovené období a u každého zaznamenat dobu do výskytu (prvního) MACE, lze aplikovat SURVIVAL ANALYSIS

Veličina „Doba do události“

SURVIVAL FUNCTION S: S (t ) = P (T ≥ t) KAPLAN-MEIER ESTIMATE: S KM (t ) … cumulative relative frequency of surviving at the time t = time of event LIFE-TABLE ESTIMATE : S LT (t ) … cumulative relative frequency of surviving inside given time-interval

Porovnání S mezi 2 skupinami (Gehan-Wilcoxon test; Mantel-Haenszel logrank test) H 0 : S 1 (t)=S 2 (t) Porovnání S mezi více skupinami (generalized Gehan-Wilcoxon test) H 0 : S 1 (t)=S 2 (t)=…=S m (t) Modelování S (Cox – Regression; significant regressors)