Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 3. 6. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01B_19_Charakteristika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PTÁCI (Aves).
Advertisements

Autor:Mgr.Alena Shánělová
PTÁCI.
Ptáci Aktivita č. 4: Ptáci Prezentace č. 8 Autor: Pavla Plšková
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Ptáci.
Anatomie Kapra obecného
Třída: Obojživelníci znaky:
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Třída: PTÁCI Aves. Třída: PTÁCI Aves.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Kostra.
Plazi-želvy a krokodýli
Ptáci.
Stavba těla ptáků
Ptáci autor: David Hainall.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Obecná charakteristika
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ptáci - opakování.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
SAVCI.
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
Vnitřní ústrojí psa domácího
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
SAVCI Mammalia.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Plazi.
Ptáci I. Aves.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
BIOLOGIE ČLOVĚKA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Vnitřní stavba těla ptáků 2
Stavba těla savců.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Orgány lidského těla Přírodověda 5. ročník Zpracovala: Dana Kučerová.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PTÁCI Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Ptáci Původ Stavba těla.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_19_Charakteristika ptáků Téma:ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Ptáci Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – PTÁCI. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

třída: PTÁCI (Aves) - charakteristika Obr. 1

-vývoj z druhohorních plazů -tělo kryto peřím -aerodynamický tvar -přední končetiny → KŘÍDLA – přizpůsobení k letu Obr. 2 – orel mořský (Haliaeetus albicilla)

Charakteristické znaky adaptace k létání křídla peří pneumatizace kostry srůsty na kostře sternální hřeben rozvoj létacích svalů vzdušné vaky vylučování kys. močové Další odvozené znaky vytvořen běhák 4 dílné srdce dokonalý zrak homoiotermie zahřívání vajíček a obvykle i péče o potomstvo

Vývojově pokročilé znaky: -stálá teplota těla (homoiotermní) -dokonalejší stavba cévní soustavy -dokonalejší vnitřní ucho (porovnání s plazy) Obr. 3 – labuť černá (Cygnus atratus)

Archaeopteryx – „prapták“ – patřil mezi létavé dinosaury, není přímý předek ptáků, ale slepá vývojová větev, postavení v systému dosud nevyřešeno, asi dravý, velikost straky, zbarvení neznámé (výzkumy – černá??) Obr. 4 – model Archaeopteryxe Obr. 5

- velká variabilita (velikosti, zbarvení, biotopy, potrava) Nejmenší – kolibříci – 6cm, 1,5g Obr. 6 – kolibřík zelený (Colibri thalassinus)

Nejmenší v ČR – králíček nejmenší (Regulus regulus) - 4,5 – 7g Obr. 7

Největší – pštros dvouprstý (Struthio camelus) – 2,5m výšky, až 150 kg Obr. 8

Největší vejce - pštrosí Obr. 9

KŮŽE: -bez žláz -jediná žláza – nad kostrčí → sekret k promaštění peří (význam hlavně u vodních) -peří – vznik evolucí z plazích šupin -prachové -obrysové -neroste po celém těle rovnoměrně, ale v pruzích = pernice -zbarvení – pigmenty + lom světla -výměna peří = pelichání Obr. 10

VNĚJŠÍ MORFOLOGIE Obr – zobák 2 – hlava 3 – oční kroužek 4 – duhovka 5 – hřbet 6 – křídlo 7 – lopatka 8 – 12 – pera 13 – stehno 14 – kloub sppojující holeň a běhák 15 – běhák 16 – prsty 17 – holeň 18 – břicho 19 – boky 20 – hruď 21 – krk 22 - lalok

KOSTRA: -plně zkostnatělá -pevná (srůst kostí – lebka, hrudní, křížová obl., na končetinách) -lehká (redukce ocasní páteře, absence morku v dlouhých kostech – duté) Obr. 12 Hřeben kosti hrudní Křížová kost Srůstá s pánví Kostrční obratle srůstají v pygostyl

PÁTEŘ: -obratle –K 10 – 26 (atlas,axis) –H 3-10 –křížová kost –O 5-8 -žebra 3-9 párů -mohutná kost hrudní – s hřebenem (na něj úpon létacích svalů

LEBKA -kosti srostlé v pevné pouzdro -prodloužené čelisti → zobák bez zubů (krytý rohovinou) -tvar závisí na potravě -spojení lebky a nosiče – 1 kloubní hrbol Obr. 13

Tvar a velikost zobáku závisí na způsobu výživy a charakteru potravy Obr. 14

pažní kost – skryta ve svalovině trupu zápěstní k. záprstí 2. a 3. prst Obr. 15 KOSTRA KŘÍDLA 1. prst vřetenní k. loketní k.

Nohy ptáků – přizpůsobeny prostředí 1 – poloplovací (tenkozobec) 2 – lalokovaná 3 – svírací (dravci) 4 – běhací (pštros) 5 – hrabavá (kur) 6 – veslovací (kormorán) 7 – běhací (drozd) 8 – ledňáček 9 – plovací (kachny) 10 – šplhací (datel) 11 – brodivá (čáp) 12 – plovací (roháč) 13 – zachycovací (rorýs) Obr. 16 Běhák = srostlé zánártí s nártem 1.prst obrácený dozadu zbylé dopředu -papoušci, šplhavci – 2 dozadu -sovy - vratiprst

SVALOVINA -soustředěna kolem těžiště -létací svaly – mohutné, úpon na hřeben hrudní kosti -z nich největší – prsní sval (2. úpon na pažní kost) – přitahuje křídlo -podklíčkový sval – zvedá křídlo -dobře vyvinuté svaly dolních končetin -běhák – bez svalů (pouze prstové šlachy) -automacie sevření prstů

NERVOVÁ SOUSTAVA -další rozvoj koncového mozku a mozečku (ústředí pohybu, koordinace) -mícha – prochází celou páteří (i v ocasu) -zesílená na přechodu krční a hrudní páteře – zde vybíhají nervy létacích svalů 12 párů hlavových nervů Obr. 17 – mozek ptáka

ZRAK – nejdůležitější smysl, oči velké, málo pohyblivé -Zaostřování – čočka (vyklenutí; v klidu zaostřeno na dálku), vidí barevně, 3 – víčka: horní, dolní, mžurka Na sítnici VĚJÍŘEK = PECTEN – podílí se na výživě oka a na ostrosti vidění Obr. 18

UCHO -krátký zevní zvukovod -chybí boltec -ve středním uchu – 1 sluchová kůstka (collumela) HMAT: -vnímání bolesti, tlaku, otřesů -také k vyhledávání potravy v bahně, pod vodou

HORMONY -produkovány žlázami s vnitřní sekrecí -řídí hlavně metabolismus a rozmnožování, také migrace

TRÁVICÍ SOUSTAVA: -bezzubá dutina zobáku – jazyk (tuhý, krytý rohovinou) -jícen – často rozšířen ve vole (změkčování potravy, zásoba potravy při plném žaludku) -2dílný žaludek -žláznatý – sekrece slizu a trávicích šťáv -svalnatý – s tvrdou výstelkou – mechanické zpracování potravy (+ písek, kamínky) -nestravitelné zbytky – vývržky -střevo – tenké, tlusté(krátké), 2 slepá střeva -slinivka, velká játra + žlučník (někdy chybí) -KLOAKA

DÝCHACÍ SOUSTAVA = plíce -výkonná -nozdry → ústní dutina → průdušnice → průdušky → malé plíce + 5 párů vzdušných vaků – prostupují tělní dutinu i duté kosti -= silně pneumatizované tělo Učebnice str. 159 vzdušné vaky: - krční - meziklíčkové - přední hrudní - zadní hrudní - břišní Obr. 19

Fce vzdušných vaků = -umožnit vydatné dýchání (hlavně za letu) -plíce – malé, jen k výměně plynů (malá změna objemu) -pohyb vzduchu zajistí vzdušné vaky -okysličení krve při vdechu i výdechu -(nádech: plíce → vzdušné vaky -výdech: vzdušné vaky → plíce)

HLASOVÉ ÚSTROJÍ: = SYRINX -v místě rozvětvení průdušnice v průdušky -tvoří ho: -pozměněné chrupavky -hlasivkové blány -drobné svaly -mechanické chvění membrán + činnost zpěvných svalů

CÉVNÍ SOUSTAVA: -dokonalá (← pohybová aktivita) -velké ♥ (10 – 20% hmotnosti) - 4 komory – nedochází k mísení krve -vysoký krevní tlak, tepová frekvence (200 – 600/min), tělesná teplota (41 – 44°C) -červené krvinky – s jádrem

VYLUČOVACÍ SOUSTAVA = párové LEDVINY → močovody → kloaka (zde zpětná resorpce vody) -močový měchýř – chybí -moč hustá, kašovitá, ukládá se jako bílý povlak na exkrementech (ne tekutá) -konečný produkt metabolismu N-látek = kys. močová -ledviny uloženy v prohlubních křížové kosti

POHLAVNÍ ORGÁNY: -malé, v období rozmnožování se zvětší -pohlavní vývody ústí do kloaky -pštrosi – pářící orgán (penis) – z ventrální stěny kloaky -vnitřní oplození (vzájemné přitisknutí kloak ♂ a ♀) → vývoj zárodku krytého zárodečnými obaly (blanatí) -amnion -chorion (seróza) -mezi nimi alantois -zárodek vyživován ze žloutkového vaku

zárodek žloutkový vak vápenitá skořápka papírová blána amnion Obr. 20

OTÁZKY 1)Ptáci patří mezi živočichy: a)blanaté, teplokrevné b)blanaté, studenokrevné c)bezblanné, teplokrevné d)bezblanné, studenokrevné SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 2) Červené krvinky ptáků: a) obsahují jádro b) neobsahují jádro 3) Kolik párů vzdušných vaků ptáci mají? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 4) Ptáci a) nemají hrudní kost b) mají hrudní kost slabě vyvinutou c) mají hrudní kost dobře vyvinutou 5) Na čem závisí tvar zobáku? Čím je zobák krytý? Mají ptáci zuby? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 6) Kde u ptáků nacházíme vole a k čemu slouží? 7) Konečný produkt metabolismu dusíkatých látek ptáků je a) kyselina močová b) močovina c) amoniak d) směs aminokyselin SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA TEST:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Ptáci patří mezi živočichy: a)blanaté, teplokrevné b)blanaté, studenokrevné c)bezblanné, teplokrevné d)bezblanné, studenokrevné ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Červené krvinky ptáků: a) obsahují jádro b) neobsahují jádro 3) Kolik párů vzdušných vaků ptáci mají? - 5 párů ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Ptáci a) nemají hrudní kost b) mají hrudní kost slabě vyvinutou c) mají hrudní kost dobře vyvinutou 5) Na čem závisí tvar zobáku? Čím je zobák krytý? Mají ptáci zuby? - zobák krytý rohovinou, tvar závisí na druhu přijímané potravy, ptáci nemají zuby ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 6) Kde u ptáků nacházíme vole a k čemu slouží? - vole = rozšířené místo jícnu, slouží k změkčení potravy + jako zásobárna potravy při plném žaludku; není vyvinuto u všech ptáků 7) Konečný produkt metabolismu dusíkatých látek ptáků je a) kyselina močová b) močovina c) amoniak d) směs aminokyselin ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA TEST:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – CHARAKTERISTIKA PTÁKŮ 1)Ptáci se během evoluce vyvinuli z: a) obojživelníků b) plazů c) savců d) ani z jedné z uvedených skupin 2)Srdce ptáků je a) čtyřdílné b) trojdílné c) dvojdílné d) jednodílné 3)Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek ptáků je: a) kyselina močová b) močovina c) amoniak d) směs aminokyselin 4)Ptáci mají / nemají zuby.

5) U nelétavých ptáků je hřeben hrudní kosti vyvinut slaběji / mohutněji než u letců. 6) Vysvětlete pojem pneumatizace kostry. 7) Počet vzdušných vaků u ptáků je: a) 2 páry b) 3 páry c) 4 páry d) 5 párů 8) Nejdůležitějším smyslem ptáků je: a) sluch b) čich c) zrak d) hmat 9) Na noze mají ptáci obvykle a) 2 prsty b) 3 prsty c) 4 prsty d) 5 prstů

10) Ve středním uchu ptáků se nachází jedna / dvě sluchové kůstky. 11) Vysvětlete termín pernice. 12) Žaludek ptáků je a) jednodílný b) dvoudílný c) trojdílný d) čtyřdílný 13) U některých ptáků se v žaludku nacházejí kamínky a zrnka písku. K čemu slouží? 14) Vysvětlete termín kloaka. Ptáci mají / nemají kloaku. 15) Co je syrinx? 16 ) Oplození u ptáků je vnější / vnitřní.

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Ptáci se během evoluce vyvinuli z: a) obojživelníků b) plazů c) savců d) ani z jedné z uvedených skupin 2)Srdce ptáků je a) čtyřdílné b) trojdílné c) dvojdílné d) jednodílné 3)Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek ptáků je: a) kyselina močová b) močovina c) amoniak d) směs aminokyselin 4)Ptáci mají / nemají zuby.

5) U nelétavých ptáků je hřeben hrudní kosti vyvinut slaběji / mohutněji než u letců. 6) Vysvětlete pojem pneumatizace kostry. - kosti jsou odlehčené, duté 7) Počet vzdušných vaků u ptáků je: a) 2 páry b) 3 páry c) 4 páry d) 5 párů 8) Nejdůležitějším smyslem ptáků je: a) sluch b) čich c) zrak d) hmat 9) Na noze mají ptáci obvykle a) 2 prsty b) 3 prsty c) 4 prsty d) 5 prstů

10) Ve středním uchu ptáků se nachází jedna / dvě sluchové kůstky. 11) Vysvětlete termín pernice. - pernice = obůasti kůže, ze kterých vyrůstá peří 12) Žaludek ptáků je a) jednodílný b) dvoudílný c) trojdílný d) čtyřdílný 13) U některých ptáků se v žaludku nacházejí kamínky a zrnka písku. K čemu slouží? - nacházejí se ve svalnatém žaludku, napomáhají mechanicky rozmělňovat potravu (ptáci nemají zuby) 14) Vysvětlete termín kloaka. Ptáci mají / nemají kloaku. - kloaka = společný vývod trávicí, vylučovací a pohlavní soustavy. 15) Co je syrinx? - syrinx = hlasové ústrojí ptáků 16 ) Oplození u ptáků je vnější / vnitřní.

OBRÁZKY: 1 - STASZCZUK, Sławek. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: UCLAX. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LOOKING GLASS. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BALLISTA. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RAAB, H.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MDF. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CJ HUGHSON. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MASSYN, Andrew. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RAUL654. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PASTORIUS. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

11 - SHYAMAL, L.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TOONY. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: INGERSOLL, Ernest. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SHYAMAL, L.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SOUCIE, Josée. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: – upraveno (popisky) MEYERS. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: – upraveno (popisky) L. SHYAMAL BASED ON NOTTEBOHM F. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JIMFBLEAK. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: C. ABRACZINSKAS. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ASTOR, Marshall. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN