ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_04_Řecko TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
Starověké Řecko Perikles – klasické období
Anotace Materiál slouží jako osnova výkladu učitele, podklad k tvorbě zápisků žáka, pro utřídění a strukturaci poznatků o starověkém řeckém umění Interaktivní odkazy jsou funkční i bez on-line připojení, kliknutím na obrázek se vrátíte zpět do prezentace Obsahuje aktivační úkoly - odpovědi se objeví po kliknutí Zakončen je krátkým testem a poznávací soutěží Podporuje mezipředmětové vztahy (výtvarná výchova, český jazyk, dějepis, zeměpis) Je primárně určen pro předmět výtvarná výchova v 1.ročníku gymnázia a kvintě
Společensko – historické pozadí Řecké kmeny osidlují egejskou oblast a pobřeží Malé Asie ve 2. tisíciletí př.n.l. Achajové (mykénská kultura) Aiolové – severní Řecko Iónové – střední Řecko Dórové Severozápadní kmeny Městské státy – polis
Městské státy Sparta – Lakonika Elis – Olympie Attika - Athény Fócie – Delfy Boiotie – Théby Korint Spojují je: společní bohovéspoleční bohové věštírna v Delfách olympijské hry (od r. 776 př.n.l. každý 4. rok), další všeřecké hry – Korint, Delfy olympijské hry
Periodizace nejstarší období – př.n.l. doba archaická 800 – 500 př.n.l. doba klasická (attická) – př.n.l. Doba helénistická – 338 – 146 př.n.l. Původní království nahrazeno vládou rodové šlechty (aristokracie), Vláda jedince (tyranie) Otrokářská demokracie Plný vývoj pouze v Athénách Návrat ke království s neomezenou vládou panovníka
Charakter řecké kultury Základ evropské vzdělanosti Vysoká životní úroveň svobodných občanů – uvolnění pro intelektuální život, umění i vysoce specializovaná řemesla Humanismus Kalokagathia Humanistický charakter náboženství
Architektonické slohy Dórský Iónský Korintský Liší se zejména tvarem hlavice sloupu, ale i dalšími znaky (patka, dřík sloupu) Určete druhy sloupu (architekt. slohy): dórský aiolský iónský korintský
Architektura Chrámy zprvu dřevěné, později kamenné Některé architektonické články barevné Héřin chrám v Olympii (dórský sloh) Nejznámější památky: Athénská Akropole Athénská Akropole – ParhenonParhenon (vrchol iónského a dórského slohu) – výzdoba - Feidiás Feidiás Héřin chrám v Paestru (jižní Itálie)
Divadlo Aischilos, Sofokles, Euripides Tragédie Komedie Satyrské drama Herci v maskách, vycpávky, kothurny- jen muži Herci v maskách Hlediště na přírodním svahu Epidaurum, MiletMilet
Malířství Původní nástěnná díla se většinou nezachovala – známá z římských kopií a písemných pramenůz římských kopií Vázové malířstvíkeramika abstrakt. vzorůkeramika abstrakt. vzorů černofigurová keramika červenofigurová keramika Tvary: amfora, hydria, kráter, kylix, lékythos
Sochařství archaické období Nejstarší památky – 7. století př.n.l. – Souvislost s Egyptem Kúros – mladík, kóré - dívka Kúroskóré Nejstarší sochy vysoké přes 3 m, postupně životní velikost – bohové, hrdinové, olympijští vítězové Úsměv nepřítomný, později nabývá živosti, vývoj zpracování anatomie Mramor, bronz, polychromie
Sochařství klasické období Vyjádření řeckého ideálu krásy Zachovalo se málo originálů, známe spíše římské kopie - mramor, originály byly převážně z bronzu Nepřítomnost individuálních rysů (ideál) Stírání rozdílů mezi mužskou a ženskou tváří Vážný výraz, uměřenost, vyrovnanost Feidias – výzdoba chrámu v Olympii – Zeus, Pallas Athéna - ParhenonZeusPallas Athéna technika chrýzelefantiny – zlato a slonová kost známy jen z římských kopií Myrón – Diskobolos (římská mramorová kopie) Myrón – Diskobolos
Sochařství Helénistické období Helénistické období Sílí realistický zájem o nemocné a zraněné lidi, starce, děti Často portrét nebo sousoší Nadsazení tvarů a proporcí Dramatičnost Složitá trojrozměrná kompozice Na helénistickou tvorbu navazuje římské sochařství (portrétní), později renesance Pergamonský oltář, Láokoón, Niké Samothrácká, Venuše Mélská Pergamonský oltářLáokoón
Otázky Jmenujte historické etapy starověkého Řecka. Jaké architektonické slohy se vystřídaly a Řecku a čím se lišily? Jak se vyvíjelo zdobení keramiky? Jmenujte některé typy nádob. Charakterizujte jednotlivé etapy vývoje sochařství. Jmenujte některé významné starověké řecké umělce.
Odpovědi Nejstarší období – př.n.l., doba archaická 800 – 500 př.n.l., doba klasická (attická) – př.n.l., doba helénistická – 338 – 146 př.n.l. Dórský, iónský, korintský – liší se zejména tvarem hlavice sloupu Keramika s ornamentálními či abstrahujícími vzory, černofigurová keramika, červenofigurová keramika Například amfora, kylix, lékythos, hydria, kráter… Sochařství archaického, klasického a helénistického období sochy se liší výškou, postojem, výrazem tváře, zachycením pohybu či jeho absencí, dramatičností, námětem, deformací Feidiás, Myrón, Praxiteles…
Poznáte umělecká díla? Kúros – archaické obd. Zeus – klasické obdobíLáokoón – helénistické období
Poznáte umělecká díla? Apollonův chrám Delfy Parthenon Athény Pergamonský oltář – muzeum Berlín
Zdroje ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea Servis, 1996, ISBN GOMBRICH, Erich. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992, ISBN DALL'ORTO., Giovanni. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Mosaico_romano_(sec._I_a.C.)_-_Foto_Giovanni_Dall%27Orto,_30-Oct-2008.jpg?uselang=cs NEZNÁMÝ. Láokoón [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BOBAK, Ha'eri. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MUSTAFIN. greek columns [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ADAM CS. Genealogie řeckých bohů [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: s JASTROW. Discobolus red figure Louvre [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MATTES. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: %E2%80%94_ _Mattes_(22).JPG
Zdroje NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Zeus [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Apollón [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NGUYEN, Marie-Lan. Athena [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAGRIPPA. Alexandermosaic [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WALTERS ART MUSEUM. Greek - Fikellura Amphora - Walters [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Walters_ jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greek_-_Fikellura_Amphora_- _Walters_ jpg?uselang=cs DALL'ORTO, G.. DSC Lotta per il tripode - Sec. VI-V a.C. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Lotta_per_il_tripode_-_Sec._VI-V_a.C._-_Foto_di_G._Dall%27Orto.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:DSC00277_- _Lotta_per_il_tripode_-_Sec._VI-V_a.C._-_Foto_di_G._Dall%27Orto.jpg?uselang=cs
Zdroje MARRA, Chiara. Paestum Hera's and Neptune's Temples [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: s s GFMICHAUD. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TIENG. Wkimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TIENG. Wkimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DUNN, Andrew. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RADOMIL. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MIKKIMOS. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MATTES. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: %E2%80%94_ _Mattes_(22).JPG MEHNERT, Michael F.. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MARSYAS. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Zdroje MATTES. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: %E2%80%94_ _Mattes_(22).JPG?uselang=cs SMIT, Sanne. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PERTICONE, Valerio. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DORIEO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MONNIAUX, David. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DAY, Dottie. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NGUYEN, Marie -Lan. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GRYFFINDOR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Discobolos - Louvre
Apollonův chrám – Delfy
Starověké Řecko
Olympští bohové Pojmenujte zobrazené bohy: NGUYEN, Marie-Lan. Athena [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Zeus ApollónPallas Athéna
Alexandr Veliký s Dareem – odhadněte výtvarnou techniku: mozaika
Amfora - archaické období
Lekythos
Kylix
Héřin chrám v Paestru
Athénská Akropole
Zlomky soch z jižního rohu východního štítu – Britské muzeum
Herci v maskách – římská mozaika
Popište znaky archaických řeckých soch a najděte rozdíly a shody s egyptským sochařským kánonem: Nahá figura, dlouhé vlasy přepásané čelenkou, archaický úsměv. Dívka má chitón – slývavý šat - a peplos - živůtek prostorově sevřený postoj, nakročená noha, ale těžiště na obou, ruce podél těla sevřené v pěst a položené na stehnech
chrámové sochy Athéna parthenonská Římská mramorová kopie Feidiovy chrámové sochy z doby 447 – 432 př.n.l., původní výška asi 10 m, původní materiál zlato a slonová kost, na její výrobu bylo spotřebováno asi 1100 kg zlata. Socha Dia v Olympii jeden ze starověkých divů světa, taktéž nedochována (Petrohrad – Ermitáž)
Myrón – Diskobolos
Delfský vozataj – bronzový originál, kol. 470 př.n.l. (muzeum Delfy) - oči inkrustovány, rty a vlasy jemně pozlaceny
Pojmenujte následující sochy celým jménem: Niké Samothrácká - LouvreAfrodite (Venuše) Mélská - Louvre
Láokoón se syny: připomeňte báji: Věštec Láokoón varoval své krajany, aby trojského koně nechali na místě a v žádném případě ho nevtahovali do města. Bohové seslali na Láokoónta dva velké jedovaté hady jménem Porkés a Chariboia, ti zardousili jeho i jeho dva syny. To Trójanům připadalo jako znamení přízně bohů. Vtáhli koně za hradby, které kvůli tomu sami pobořili. V noci z koně vyskákali ukrytí muži, otevřeli městské brány svému vojsku, které se za tmy vrátilo k městu. Do rána byla hrdá Trója zcela zničena.
Diův oltář z Pergama Pergamonské muzeum Berlín