Realita českého HTA v přístupu ke zdravotnickým prostředkům Proces vzniku návrhů na organizaci HTA procesu v ČR AHCM - consulting
Hodnocení a posuzování technologií v rámci veřejného zdravotního pojištění červen 2012 – říjen 2012
HTA Prodloužení života v dobré kondici Dříve lege artis, dle nejnovějších poznatků, všeobecná dostupnost Bezpečnost, kvalita HTA - posílení kapacity zdravotnického systému pro co nejširší dosažení primárního cíle Oddělení procesu hodnocení a posouzení Konečné rozhodnutí je politické
HTA hlediska medicínské, organizační, ekonomické, právní, etické, společenské multidisciplinární činnost, která systematicky hodnotí účinek určité technologie na zdraví, na dostupnost, rozdělení zdrojů a na ostatní aspekty výkonnosti zdravotnického systému, jako je všeobecná dostupnost, solidarita – společenský přínos Zdroj: WHO a EUnetHTA
Postup uplatnění v ČR Stanovení potřeb – 100 tisíc/ 20 milionů (politické rozhodnutí, MZ) Uspořádání podle priorit / závažnosti Hodnocení a posouzení (EUnetHTA Core Model – full agentura, mini agentura, rapid assessment, POP – planed and ongoing project) Organizační struktura a legislativní rámec Přenos vědomostí a zručností (EUnetHTA) Systémy včasného upozornění (HTAi, ISPOR HTAC) Horizontální rozprostření technologií (síť, dostupnost)
Východiska V ČR neexistuje jednotný postup ani struktura na jeho prosazování MZ prosazuje pilotní projekt (návrh metodiky pro hodnocení a posouzení technologií a zkušební HTA hodnocení v každé kategorii) Rada HTA připraví návrhy na legislativní zakotvení, na definici úřadu pro HTA a na jeho financování
Východiska Politická vůle – příkaz ministra II „ … analýza možnosti hodnocení zdravotnických technologií dle kriterií HTA … „ – Rada HTA – pracovníci MZ – Komise MZ pro zdravotnické technologie Zástupce lékařských odborníků Zástupce VZP Zástupce Svazu zdravotních pojišťoven Zástupce veřejného ochránce práv
Východiska Je stanoven postup, který bude vycházet z navržené a následně schválené a do právního řádu zapracované metodiky, a který bude realizován navrženým úřadem
Východiska postup Dossier žadatele Úřad zřízený MZ Centrum HTA Komise pro zdravotnické technologie doplnění, veřjné slyšení expertní posudky závěrečná zpráva rozhodnutí
Core HTA EUnetHTA model
EUnetHTA
Proč a kdy proces HTA MZ zavádí HTA, aby racionalizovalo vynakládání prostředků z veřejného zdravotního pojištění Nový typ úhrady, dražší navíc o 20 mio ročně – Lék, zdrav. prostředek schvaluje a do úhrad zařazuje SUKL, dělá budget impact, když dražší přeruší a vyzve k HTA procesu – Léčebné a diagnostické intervence a screening schvaluje odbor zdrav.péče a zařazuje komise pro sazebník, PSSZV, vzniká nový kod, resp. DRG kategorie (zákon o specializovaných službách) – Reálné náklady bude sledovat NRC, vyšší než se předpokládalo – zařazení HTA posouzení – Při podstatném navýšení ceny nové metody pro veřejné zdravotní pojištění nastupuje risk sharing žadatele, – kdo je žadatel – výrobce (dovozce), poskytovatel
Centrum HTA Kancelář a skupina oponentů (farmako – ekonomové) Později „reportér“ a medicínští konzultanti (zastřešuje ČLS JEP) Experti na právní, sociální a etickou problematiku Provádí hodnocení a navrhuje závěry pro posouzení a rozhodnutí
Centrum HTA Kde – úřad pro dohled nad zdravotnickými pojišťovnami Dohled SUKLu na zařazování zdravotnických prostředků Nemožnost nasmlouvat novou technologii bez svolení SUKL či MZ (PSSZV) Schopnost NRC monitorovat „on-line“ náklady předmětné technologie Vliv farmakoekonomie, medicíny, pojišťoven a státu i občanů Celý proces je transparentní a veřejný Jednání se zúčastňují i vlivové skupiny – CzechMed, AIFP, ČLK …..
Komise HTA Veřejné jednání MZ ČR, pojišťovny, ČLS JEP, veřejnost – ombudsman?, pozorovatelé diskuze- ČLK, pacientské organizace, CzechMed, AIFP … Závěr hodnocení – ano, ne, podmínečně při nejasných datech, částečně při nejasném přínosu
Zdroje