Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_EKONOMIKA_19 Vnější obchodní politika Téma sady:Národní hospodářství a hospodářská politika Obor, ročník:Ekonomické lyceum, 4. ročník; Obchodní akademie, 4. ročník Datum vytvoření:Duben 2013 Anotace: Vývoz, dovoz, liberalismus, protekcionismus, společná obchodní politika EU, cla, kvantitativní restrikce, nástroje na podporu exportu Metodický obsah:Výklad nového učiva
OSNOVA 1.Vývoz a dovoz 2.Základní směry vnější obchodní politiky 3.Společná obchodní politika EU 4.Nástroje státu používané ve vnější obchodní politice 5.Otázky a úkoly 6.Zdroje
VÝVOZ A DOVOZ vývoz (export) – umožňuje prodat do zahraničí produkty, kterých máme nadbytek, nebo je dokážeme vyrobit levněji –ČR dokáže levně vyrobit automobily → jejich vývoz je největším příjmem z hlediska obchodní bilance dovoz (import) – umožňuje získat ze zahraniční produkty, jichž máme nedostatek, nebo je nedokážeme vyrobit za přijatelné náklady –není vhodné, aby ČR sama pro svoji potřebu pěstovala banány, ananasy aj. exotické ovoce
PŘEDPOKLADY VÝVOZU A DOVOZU: surovinové bohatství země – země s dostatkem nerostných surovin je vyvážejí a naopak (ČR většinu surovin dováží) klimatické a přírodní podmínky – např. mořské ryby do vnitrozemských států, tropické ovoce do severských zemí atd. domácí podmínky a tradice – např. ČR automobilový průmysl, Švýcarsko hodinky, Japonsko elektronika, … stav domácího trhu – např. při neúrodě musíme potraviny dovážet; výrobky, o které není na domácím trhu zájem, musíme prodat do zahraničí atd.
TERITORIÁLNÍ STRUKTURA ZAHRANIČNÍHO OBCHODU ČR V ROCE 2012 Zdroj: zpracování autorky na základě [5] VÝVOZ DOVOZ Zeměmil. KčZeměmil. Kč 1.Německo Německo Slovensko Čína Polsko Polsko Francie Slovensko Spojené království Rusko Rakousko Itálie Rusko Nizozemsko Itálie Rakousko Nizozemsko Francie Belgie Maďarsko Spojené státy Spojené státy Maďarsko Korea Španělsko Japonsko Švýcarsko Spojené království Švédsko Belgie46 996
KOMODITNÍ STRUKTURA ZAHRANIČNÍHO OBCHODU ČR V ROCE 2012 (MILIONY KČ) Zdroj: zpracování autorky na základě [5] SKUPINA ZBOŽÍVÝVOZDOVOZ 0. Potraviny a živá zvířata Nápoje, tabák Suroviny nepoživatelné s výjimkou paliv Minerální paliva, maziva a příbuzné látky Živočišné a rostlinné oleje, tuky a vosky Chemikálie a příbuzné výrobky Tržní výrobky tříděné podle materiálu Stroje a dopravní prostředky z toho nejvíce: silniční vozidla Průmyslové spotřební zboží Komodity a předměty obchodu Celkem
ZÁKLADNÍ SMĚRY VNĚJŠÍ OBCHODNÍ POLITIKY 1)LIBERALISMUS –stát nezasahuje do zahraničního obchodu –překážky volného obchodu jsou postupně odstraňovány –existuje volná konkurence domácího a zahraničního zboží –výhodný pro spotřebitele → konkurence snižuje ceny –potencionálně nebezpečný pro domácí výrobce → levná zahraniční konkurence může vést ke krachům domácích firem a růstu nezaměstnanosti
ZÁKLADNÍ SMĚRY VNĚJŠÍ OBCHODNÍ POLITIKY 2) PROTEKCIONISMUS –stát se snaží chránit domácí výrobce před zahraniční konkurencí –využívá celních sazeb, kvantitativních restrikcí (kvót) a dalších překážek k omezení dovozu –vhodný v případě, že se stát snaží chránit nově vznikající průmysl (tzv. infant industry) nebo tradiční odvětví národního hospodářství, které se dočasně ocitlo v recesi
SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA EVROPSKÉ UNIE praktikuje se vůči třetím zemí (tj. zemím mimo EU) je založena na celní unii (úplné odstranění cel a jiných překážek obchodu mezi členskými státy a společná celní politika vzhledem k zemím nečlenským) prvním krokem byl v r Společný celní sazebník je v kompetenci Evropské komise, která předává podklady Radě EU (Radě ministrů) → vnější obchodní politika je prováděna za EU jako celek (za všechny členské státy)
NÁSTROJE SPOLEČNÉ OBCHODNÍ POLITIKY 1)Tarifní nástroj –clo = poplatek za zboží, které přechází celní hranici –rozlišujeme clo dovozní a vývozní (na strategické suroviny) –celní sazby najdeme ve Společném celním sazebníku EU –funkce cla: fiskální – příjem do rozpočtu EU ochranná – chrání domácí výrobce před zahraniční konkurencí cenotvorná – ovlivňuje ceny dovážených výrobků a může regulovat komoditní a teritoriální strukturu dovozu
NÁSTROJE SPOLEČNÉ OBCHODNÍ POLITIKY II. 2) Netarifní nástroje: –kvantitativní restrikce – množstevní omezení zahraničního obchodu; stanovuje maximální množství daného výrobku, jež je možné dovézt/vyvézt (po získáni licence) a po vyčerpání kvóty není další dovoz/ vývoz možný –dovozní depozitum – určité procento z celní hodnoty zboží je bezúročně uloženo u celního úřadu a po stanovené době je vráceno zpět dovozci
NÁSTROJE SPOLEČNÉ OBCHODNÍ POLITIKY III. 3) Normy a předpisy (= technické překážky obchodu): –slouží k ochraně spotřebitele a prokázání kvality výrobku na trhu –požadavky EU na to, aby dovážené výrobky splňovaly technické, ekologické, zdravotní, hygienické a jiné normy –dovážené zboží pak musí projít příslušnými zkouškami a získat certifikát o tom, že normy splňuje
NÁSTROJE SPOLEČNÉ OBCHODNÍ POLITIKY IV. 4) Smluvní nástroje – dohody se subjekty vývozu a dovozu ze třetích zemí – např. dohody o obchodu a spolupráci, dohody o poskytnutí preferencí, dohody o partnerství atd. – příkladem je Dohoda o Evropském hospodářském prostoru (mezi EU a ESVO) nebo Dohoda o obchodu a ho- spodářské spolupráci s Albánií –mnohostranné dohody pak tvoří základ mezinárodních organizací (WTO, OECD, IMF, WB a další)
NÁSTROJE NA PODPORU VÝVOZU – subvence dotace cílené exportérům mají za úkol vyrovnat zvýšené náklady vývozců, aby jejich ceny byly konkurenceschopné na zahraničním trhu – úvěry státní instituce poskytující úvěry s nižší úrokovou sazbou než běžné komerční banky: –Česká exportní banka (ČEB, a. s.) –Exportní a garanční pojišťovna (EGAP)
NÁSTROJE NA PODPORU VÝVOZU II. – CzechTrade poskytuje vývozcům informace v oblasti cílových trhů, marketingové výzkumy, školení a semináře pro exportéry –CzechInvest získává pro ČR zahraniční investory → obchodní partneři pro české firmy –podpora Hospodářské komory informace, školení, publikace –další akce – např. Exportér roku, Podnikatel roku → získání prestiže
OTÁZKY A ÚKOLY Vysvětlete hlavní rozdíly mezi liberalismem a protekcionis- mem? Jaký směr zahraničněobchodní politiky uplatňuje ČR? Jaké předpoklady pro vývoz a dovoz má Česká republika? Vyjmenujte alespoň 3 důvody, proč by se stát měl snažit podporovat vývozce.
ZDROJE [1] KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.: Ekonomika 2 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: Eduko, 2010, ISBN [2] KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.: Ekonomika 4 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: Eduko, 2010, ISBN [3] SOJKA, M.; KONEČNÝ, B.. Malá encyklopedie moderní ekonomie. Praha: Libri, 2001, ISBN [4] POLÁČKOVÁ, V.: Úloha celního řízení v EU. (Bakalářská práce), Praha, VŠE, 2009 [5] ČSÚ. Zahraniční obchod České republiky prosinec 2012, Tabulky 5, 6a, 6b a 4a [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
AUTORSKÁ PRÁVA „Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna necitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového SW Smart Notebook a MS Office.“