Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií. Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol. Časová náročnost teoretické části je minut Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma badminton. V prezentaci je rozváděno téma pravidla hry. Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky. V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením. Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček. Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma. Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce). Jednotlivé obrázky jsou číslovány s odkazem na patřičnou část textu. Procvičování je realizováno formou data-projektoru. Případná praktická část výuky je realizována v tělocvičně.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_017_Badminton – pravidla hry TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: březen 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner
HRACÍ PLOCHA VYBAVENÍ PODÁNÍCHYBYNOVÝ MÍČ OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ BODOVÁNÍ
Hřiště pro dvouhru i čtyřhru jsou stejně dlouhá – 13,40m, pro čtyřhru je široké 6,10m, pro dvouhru je užší - 5,18m. Hřiště je rozděleno sítí ve výšce 155cm. Pole podání jsou pravé a levé, tj. prostor vně od přední čáry pole podání směrem od středu hřiště je opět rozdělen na dvě stejné části. Zpět
Ke hře se používají rakety s vejčitou hlavicí, s tenkou rukojetí a držadlem čtvercovitého průřezu. Čtvercový výplet je strunný nebo nylonový. Badmintonové míčky se používají péřové nebo umělohmotné. Tvar míčku zaručuje odpovídající letové charakteristiky – správně udeřený míček sice prudce vyletí, poměrně náhle brzdí, ztrácí rychlost a pro značný odpor vzduchu dopadá na zem. Zpět
Zápas se hraje na dva vítězné sety do 21 bodů Bod získá hráč za každou vítěznou výměnu (soupeř se dopustí chyby, míč se dotkne země uvnitř soupeřova kurtu) Za stavu 20:20 získá set strana, která dosáhne dvoubodového vedení Za stavu 29:29 vyhraje set strana, která získá 30. bod Vítěz setu podává v následujícím setu jako první Hráči mění strany vždy po skončení setu a také v průběhu třetího setu, jakmile jedna strana dosáhne 11 bodů Zpět
Podávající a přijímající musí stát uvnitř polí, ne na čáře, musí se dotýkat oběma chodidly země, smí vystartovat až po provedení podání Podávající hráč musí nejdříve udeřit hlavičku míčku (korek) Míček musí být zasažen pod úrovní pasu, hřídelka rakety musí při podání směřovat dolů a pohyb musí být kontinuálně dopředu Při podání se může míček dotknout sítě
Před začátkem utkání se provede los, např. hození míčkem o síť (pozn. obrázek je ze hry tenis). Strana která vyhrála los, si zvolí, zda chce začínat buď: podáním, příjmem, nebo stranu kurtu, na kterém chce začínat první set
Ve dvouhře podává vždy hráč, který vyhrál předchozí výměnu Při sudém počtu bodů (nebo 0) podává z pravé strany kurtu, při lichém počtu bodů z levé strany kurtu Podává se vždy křížem do protější strany kurtu (dlouhé a úzké hřiště)
Ve čtyřhře musí hráč podávající strany podávat zprava při sudém počtu bodů (nebo 0), zleva při lichém, podává se křížem do protější strany kurtu, míč smí letět pouze k první zadní čáře, ale až k druhé postranní (krátké a široké hřiště)
Hráč přijímající strany, který naposledy podával, musí zůstat ve stejném podávajícím poli, jeho spoluhráč ve druhém Pokud získá bod podávající strana, podává tentýž hráč dál a vymění si pole se spoluhráčem Pokud získá bod přijímající strana, hráči se nemění Spoluhráči mohou zaujmout jakoukoliv pozici, která nebrání ve výhledu podávajícímu nebo přijímacímu hráči
Aut – hlavička dopadne vně čar Míček skončí v síti nebo letí pod sítí Zásah stropu nebo stěny Hra oděvem nebo částí těla Minutí míčku při pokusu o podání Dvojité zahrání Zastavení míčku na raketě Jakýkoliv dotek sítě nebo sloupku Hra na stranně soupeře Blokování soupeře Zpět
Hráč přijímající podání není připraven Míček se rozloží v průběhu hry Nelze rozhodnout, že byl aut Dotyk objektů v tělocvičně (dle dohody a místních podmínek) Zpět
1. Na kolik vítězných setů se hraje utkání v badmintonu? Na kolik vítězných setů se hraje utkání v badmintonu? 2. Jaký následuje scénář, je-li skóre v setu 29:29? Jaký následuje scénář, je-li skóre v setu 29:29? 3. Co musí hráč při podání udeřit jako první? Co musí hráč při podání udeřit jako první? 4. Může se při podání míček dotknout sítě? Může se při podání míček dotknout sítě? 5. Ze které strany kurtu podává hráč při sudém počtu bodů? Ze které strany kurtu podává hráč při sudém počtu bodů? 6. Pokud získá ve čtyřhře bod podávající strana, který hráč podává a dojde k výměně strany? Pokud získá ve čtyřhře bod podávající strana, který hráč podává a dojde k výměně strany? 7. Jmenuj alespoň tři chyby ve hře? Jmenuj alespoň tři chyby ve hře? 8. Jmenuj alespoň dvě situace, při kterých se hraje nový míč? Jmenuj alespoň dvě situace, při kterých se hraje nový míč? Zpět
Na dva vítězné sety. Zpět
Za stavu 29:29 vyhraje set ta strana, která získá 30. bod. Zpět
Podávající hráč musí nejdříve udeřit hlavičku míčku (korek). Zpět
Při podání se může míček dotknout sítě. Zpět
Při sudém počtu bodů (nebo 0) podává z pravé strany kurtu. Zpět
Pokud získá bod podávající strana, podává tentýž hráč dál a vymění si pole se spoluhráčem. Zpět
Aut – hlavička dopadne vně čar Míček skončí v síti nebo letí pod sítí Zásah stropu nebo stěny Zpět
Hráč přijímající podání není připraven Míček se rozloží v průběhu hry Zpět
Textový obsah – vlastní zdroje autora Obrázek č.1 - PENNANEN, Jari. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.2 - NORRO. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.3 - NORDMANN, Arne. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č CMGLE. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.10 - NEZNÁMÝ AUTOR. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.11 - SNITCHSEEKAHARRY. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.12 - BODQ. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: