1 Vize ČMKOS pro Českou republiku Politika moci, škrtů a nezájmu o potřeby občanů má alternativu ČMKOS
2 ekonomika stagnuje a dosud se nepodařilo překonat úroveň HDP z roku 2008 sklízíme „plody“ neúspěchů vládní politiky z 90. let (kuponová privatizace a rozvrat výrobních kapacit) v současnosti jde především o soutěž o nejnižší daně neschopnost vlády odhadnout perspektivy hospodářského vývoje (selhání při odhadech dopadů krize v roce 2009) Problémy ekonomického vývoje
HDP České republiky ve s.c (2008 = 100) HDP České republiky ve s.c (2008 = 100) 3
4 neschopnost rozumně hospodařit s fondy EU se prohlubuje roste objem skrytých dluhů pokus „rozběhnout“ ekonomiku přes exportní expanzi selhává (okolní země rostou a ČR začíná opět klesat) HDP v roce 2012 poklesne zhruba o 2 % Problémy ekonomického vývoje
5 současná hospodářská politika vlády ekonomickou situaci zhoršuje: -selhává snaha vlády o „dolévání“ příjmů do rozpočtu permanentním zvyšováním DPH -snižování deficitu formou rozpočtových škrtů uvádí ekonomiku do dalšího poklesu (rozbíhá se spirála poklesu ekonomiky se zničujícími důsledky pro všechny)
6 Krátkodobá opatření začít skutečně bojovat proti korupci tvrdě potlačit lichvu a regulovat exekuce zakázat anonymní akcie redefinovat fiskální cíl ČR, stabilizovat schodek státního rozpočtu na úrovni 110–120 mld. Kč zastavit reformy destruující veřejné rozpočty (důchodovou, zdravotní, daňovou) Změna hospodářské politiky podle ČMKOS
7 Krátkodobá opatření posílení příjmů státního rozpočtu, k tomu je nezbytné zejména -zavést kontrolní pokladny s fiskální pamětí pro výběr DPH -zrušit nákupy aut pro podnikatele bez DPH -zvýšit daně z příjmu právnických osob o 1 až 2 body -zavést diferencované daně z majetku Změna hospodářské politiky podle ČMKOS
8 Dlouhodobá opatření nastolit pořádek v oblasti veřejných financí zvýšit efektivnost a výkonnost české ekonomiky: -podstatně zvýšit podporu technickému školství -zvýšit podporu výzkumu a vývoje Změna hospodářské politiky podle ČMKOS
Dlouhodobá opatření -zcela změnit dosavadní podporu českého zemědělství -rozvoj nájemního bydlení -rozvinout některé infrastrukturní projekty (JETE, vodní doprava, rozvoj a údržba dopravní infrastruktury) -podpořit malé a střední podnikání a rozvoj cestovního ruchu 9
10 Sociální oblast ČMKOS odmítá snahy o zavedení tržního systému ignorujícího jeho sociální rozměr –do chudoby se v roce 2011 propadlo dalších 71 tis. osob a celková úroveň chudoby vzrostla z 9 % na 9,7 % –je proto nezbytné připravit a přijmout komplexní soubor opatření boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení
11 Zdroj: ČSÚ * předběžné údaje
12 Opatření v oblasti zaměstnanosti ve státním rozpočtu na r vyčlenit minimálně 50 % na aktivní politiku zaměstnanosti a vytvořit tím prostor pro zavedení a financování kurzarbeitu zavést programy na podporu zaměstnávání nejvíce zranitelných osob na trhu práce - starších osob, mladých lidí, osob s nízkou kvalifikací, zdravotně postižených
Opatření v oblasti zaměstnanosti zrušit opatření vedoucí k diskriminaci nezaměstnaných obnovit funkci úřadu práce, tzn.: –nepřipustit, aby se úřady práce změnily na pouhá místa pro výplatu sociálních dávek –revidovat opatření vedoucí k „privatizaci“ služeb zaměstnanosti (týká se to zvláště principu sdíleného zprostředkování zaměstnání 13
14 Opatření ve státní sociální podpoře a systému hmotné nouze opětovně zavést sociální příplatek pro rodiny s nejnižšími příjmy zachovat příspěvky na bydlení – doplatek na bydlení (dávka hmotné nouze) a příspěvek na bydlení (dávka státní sociální podpory) zvýšit ochranu osob se zdravotním postižením – zvýšit příspěvek na mobilitu rozšířit výplatu porodného
15 Opatření v oblasti důchodů zrušit (nebo alespoň odložit) zavedení soukromého důchodového spoření podpořit transformaci stávajícího penzijního připojištění se státním příspěvkem na doplňkové penzijní spoření (od ) zavést předdůchody v doplňkovém penzijním spoření ČMKOS navrhla vládě i veřejnosti vlastní důchodovou reformu (byla odmítnuta)
16 Oblast veřejných služeb neustále snižování rozsahu a dostupnosti veřejných služeb pro občany a postupná redukce podpory pro zdravotně postižené občany je již alarmující a negativně zasahuje značnou část občanů ČMKOS proto požaduje:
17 Opatření v oblasti vzdělávání zajistit odborné metodické řízení školství vytvořit podmínky pro rozvoj vzdělanosti stabilizací rozpočtu kapitoly školství a zajištěním činnosti škol a školských zařízení (po materiální a personální stránce) opustit politiku drastických škrtů mechanicky vycházejících ze změn ve výkonech škol školských zařízení při optimalizaci sítě škol přihlížet ke všem relevantním aspektům postupně zvyšovat výdaje na vzdělávání
18 Opatření v oblasti zdravotnictví zrušit ekonomicky definovaný princip hrazení zdravotní péče zrovnoprávnit odvody zaměstnanců a OSVČ a zvýšit platby za státní pojištěnce zvýšit regulaci cen léků, zdravot. materiálu a prostředků dosáhnout podílu výdajů na HDP na úrovni vyspělých zemí EU – zvýšit regulaci léků a zdravot. materiálu, zavést důslednou kontrolu…
19 část výnosů ze spotřebních daní (alkohol, tabák) převést do zdravotního pojištění zavést výrazně nižší sazbu DPH u léků, zdravotnického materiálu a prostředků posílit prevenci - primární (očkování) i sekundární (povinné preventivní prohlídky u vybraných skupin) zavést opět systém ochrany veřejného zdraví Opatření v oblasti zdravotnictví
20 je nezbytné urychleně řešit problémy s financováním sociálních služeb zkvalitnit finanční toky pro poskytovatele sociálních služeb, včetně financování sociálních služeb prostřednictvím krajů Opatření v oblasti sociálních služeb
21 Opatření v oblasti kultury výdaje na kulturu zvýšit na 1 % státního rozpočtu (rok 2013) a postupně až na 1 % HDP vypracovat a uvést do života legislativní opatření (zákon o kultuře a divadelní zákon) zastavit reformu a transformaci kulturních zařízení
finančně i personálně zabezpečit kulturu v regionech stabilizovat stavy zaměstnanců věnovat pozornost cenové politice kulturních zařízení 22 Opatření v oblasti kultury
23 Opatření v oblasti ochrany životů, zdraví a majetku je nezbytné revidovat vládou avizované krácení prostředků pro bezpečnostní sbory
24 Opatření v oblasti veřejné správy vyhodnotit působení zákona o úřednících a návazně na to za účasti sociálních partnerů vytvořit model efektivního fungování zaměstnanců ve státní a veřejné sféře ukončit postupnou privatizaci státní správy zaváděním neefektivního a neekonomického outsourcingu
25 Oblast odměňování vládní restrikce a zvyšování DPH vedou ke stagnaci a poklesu mezd (platů), snižují koupěschopnost obyvatelstva a prohlubují poklesy HDP. Je proto nezbytné: –všemi prostředky podpořit ekonomický růst –podpořit kolektivní vyjednávání, včetně rozšiřování KS –nepřipustit zmrazování či snižování mezd pouze na základě obecných tvrzení o krizi
Oblast odměňování mzdový vývoj musí odrážet hospodářskou situaci odvětví (firmy) a reagovat na inflaci valorizovat minimální mzdu a zaručené mzdy a stanovit mechanizmus jejich pravidelné valorizace zajistit zvýšení mezd a platů v souvislosti s převodem 2 p.b. na zdravotní pojištění od zaměstnavatele na zaměstnance 26
27 Oblast odměňování V platové sféře je dále nutné: v návrhu státního rozpočtu na rok 2013 vyčlenit prostředky na valorizaci platových tabulek pro všechny zaměstnance veřejných služeb a správy omezit používání tarifů s rozpětím a zrušit institut smluvního platu, tj. u těchto složek platu znovu zavést právní úpravu, která platila do konce roku 2010
Oblast odměňování garantovat systém odměňování platem pro veřejné služby hrazené z veřejných zdrojů K tomu je nezbytné: - revokovat usnesení vlády č. 149, týkající se zrušení tarifních platů ve zdravotnictví k 1. lednu 2013 a zajistit odměňování platem u poskytovatelů sociálních služeb (příspěvkových organizací) 28