1 Vize ČMKOS pro Českou republiku Politika moci, škrtů a nezájmu o potřeby občanů má alternativu ČMKOS 28. 6. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Advertisements

Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Životní úroveň (II. část)
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Ekonomický program NS-LEV 21 Filip Drapák http://
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
TÉMA: SPRAVEDLIVÁ REFORMA HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY AUTOŘI: JAN MLÁDEK, JIŘÍ HAVEL HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Zaměstnanecký benefit
Stáří jako sociální událost
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Ministr financí ČR Vlastimil Tlustý 100 dnů na MF ČR.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Sociální zabezpečení Sociální služby
Financování regionálního školství
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Základy veřejných financí
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Soustava veřejných rozpočtů
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Fiskální politika Pavel Seknička.
Tisková konference ČMKOS
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová a fiskální politika
Zaměstnanecký benefit
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tisková konference ČMKOS
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

1 Vize ČMKOS pro Českou republiku Politika moci, škrtů a nezájmu o potřeby občanů má alternativu ČMKOS

2  ekonomika stagnuje a dosud se nepodařilo překonat úroveň HDP z roku 2008  sklízíme „plody“ neúspěchů vládní politiky z 90. let (kuponová privatizace a rozvrat výrobních kapacit)  v současnosti jde především o soutěž o nejnižší daně  neschopnost vlády odhadnout perspektivy hospodářského vývoje (selhání při odhadech dopadů krize v roce 2009) Problémy ekonomického vývoje

HDP České republiky ve s.c (2008 = 100) HDP České republiky ve s.c (2008 = 100) 3

4  neschopnost rozumně hospodařit s fondy EU se prohlubuje  roste objem skrytých dluhů  pokus „rozběhnout“ ekonomiku přes exportní expanzi selhává (okolní země rostou a ČR začíná opět klesat)  HDP v roce 2012 poklesne zhruba o 2 % Problémy ekonomického vývoje

5  současná hospodářská politika vlády ekonomickou situaci zhoršuje: -selhává snaha vlády o „dolévání“ příjmů do rozpočtu permanentním zvyšováním DPH -snižování deficitu formou rozpočtových škrtů uvádí ekonomiku do dalšího poklesu (rozbíhá se spirála poklesu ekonomiky se zničujícími důsledky pro všechny)

6 Krátkodobá opatření  začít skutečně bojovat proti korupci  tvrdě potlačit lichvu a regulovat exekuce  zakázat anonymní akcie  redefinovat fiskální cíl ČR, stabilizovat schodek státního rozpočtu na úrovni 110–120 mld. Kč  zastavit reformy destruující veřejné rozpočty (důchodovou, zdravotní, daňovou) Změna hospodářské politiky podle ČMKOS

7 Krátkodobá opatření  posílení příjmů státního rozpočtu, k tomu je nezbytné zejména -zavést kontrolní pokladny s fiskální pamětí pro výběr DPH -zrušit nákupy aut pro podnikatele bez DPH -zvýšit daně z příjmu právnických osob o 1 až 2 body -zavést diferencované daně z majetku Změna hospodářské politiky podle ČMKOS

8 Dlouhodobá opatření  nastolit pořádek v oblasti veřejných financí  zvýšit efektivnost a výkonnost české ekonomiky: -podstatně zvýšit podporu technickému školství -zvýšit podporu výzkumu a vývoje Změna hospodářské politiky podle ČMKOS

Dlouhodobá opatření -zcela změnit dosavadní podporu českého zemědělství -rozvoj nájemního bydlení -rozvinout některé infrastrukturní projekty (JETE, vodní doprava, rozvoj a údržba dopravní infrastruktury) -podpořit malé a střední podnikání a rozvoj cestovního ruchu 9

10 Sociální oblast  ČMKOS odmítá snahy o zavedení tržního systému ignorujícího jeho sociální rozměr –do chudoby se v roce 2011 propadlo dalších 71 tis. osob a celková úroveň chudoby vzrostla z 9 % na 9,7 % –je proto nezbytné připravit a přijmout komplexní soubor opatření boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení

11 Zdroj: ČSÚ * předběžné údaje

12 Opatření v oblasti zaměstnanosti  ve státním rozpočtu na r vyčlenit minimálně 50 % na aktivní politiku zaměstnanosti a vytvořit tím prostor pro zavedení a financování kurzarbeitu  zavést programy na podporu zaměstnávání nejvíce zranitelných osob na trhu práce - starších osob, mladých lidí, osob s nízkou kvalifikací, zdravotně postižených

Opatření v oblasti zaměstnanosti  zrušit opatření vedoucí k diskriminaci nezaměstnaných  obnovit funkci úřadu práce, tzn.: –nepřipustit, aby se úřady práce změnily na pouhá místa pro výplatu sociálních dávek –revidovat opatření vedoucí k „privatizaci“ služeb zaměstnanosti (týká se to zvláště principu sdíleného zprostředkování zaměstnání 13

14 Opatření ve státní sociální podpoře a systému hmotné nouze  opětovně zavést sociální příplatek pro rodiny s nejnižšími příjmy  zachovat příspěvky na bydlení – doplatek na bydlení (dávka hmotné nouze) a příspěvek na bydlení (dávka státní sociální podpory)  zvýšit ochranu osob se zdravotním postižením – zvýšit příspěvek na mobilitu  rozšířit výplatu porodného

15 Opatření v oblasti důchodů  zrušit (nebo alespoň odložit) zavedení soukromého důchodového spoření  podpořit transformaci stávajícího penzijního připojištění se státním příspěvkem na doplňkové penzijní spoření (od )  zavést předdůchody v doplňkovém penzijním spoření  ČMKOS navrhla vládě i veřejnosti vlastní důchodovou reformu (byla odmítnuta)

16 Oblast veřejných služeb  neustále snižování rozsahu a dostupnosti veřejných služeb pro občany a postupná redukce podpory pro zdravotně postižené občany je již alarmující a negativně zasahuje značnou část občanů ČMKOS proto požaduje:

17 Opatření v oblasti vzdělávání  zajistit odborné metodické řízení školství  vytvořit podmínky pro rozvoj vzdělanosti stabilizací rozpočtu kapitoly školství a zajištěním činnosti škol a školských zařízení (po materiální a personální stránce)  opustit politiku drastických škrtů mechanicky vycházejících ze změn ve výkonech škol školských zařízení  při optimalizaci sítě škol přihlížet ke všem relevantním aspektům  postupně zvyšovat výdaje na vzdělávání

18 Opatření v oblasti zdravotnictví  zrušit ekonomicky definovaný princip hrazení zdravotní péče  zrovnoprávnit odvody zaměstnanců a OSVČ a zvýšit platby za státní pojištěnce  zvýšit regulaci cen léků, zdravot. materiálu a prostředků  dosáhnout podílu výdajů na HDP na úrovni vyspělých zemí EU – zvýšit regulaci léků a zdravot. materiálu, zavést důslednou kontrolu…

19  část výnosů ze spotřebních daní (alkohol, tabák) převést do zdravotního pojištění  zavést výrazně nižší sazbu DPH u léků, zdravotnického materiálu a prostředků  posílit prevenci - primární (očkování) i sekundární (povinné preventivní prohlídky u vybraných skupin)  zavést opět systém ochrany veřejného zdraví Opatření v oblasti zdravotnictví

20   je nezbytné urychleně řešit problémy s financováním sociálních služeb   zkvalitnit finanční toky pro poskytovatele sociálních služeb, včetně financování sociálních služeb prostřednictvím krajů Opatření v oblasti sociálních služeb

21 Opatření v oblasti kultury  výdaje na kulturu zvýšit na 1 % státního rozpočtu (rok 2013) a postupně až na 1 % HDP  vypracovat a uvést do života legislativní opatření (zákon o kultuře a divadelní zákon)  zastavit reformu a transformaci kulturních zařízení

 finančně i personálně zabezpečit kulturu v regionech  stabilizovat stavy zaměstnanců  věnovat pozornost cenové politice kulturních zařízení 22 Opatření v oblasti kultury

23 Opatření v oblasti ochrany životů, zdraví a majetku  je nezbytné revidovat vládou avizované krácení prostředků pro bezpečnostní sbory

24 Opatření v oblasti veřejné správy  vyhodnotit působení zákona o úřednících a návazně na to za účasti sociálních partnerů vytvořit model efektivního fungování zaměstnanců ve státní a veřejné sféře  ukončit postupnou privatizaci státní správy zaváděním neefektivního a neekonomického outsourcingu

25 Oblast odměňování  vládní restrikce a zvyšování DPH vedou ke stagnaci a poklesu mezd (platů), snižují koupěschopnost obyvatelstva a prohlubují poklesy HDP. Je proto nezbytné: –všemi prostředky podpořit ekonomický růst –podpořit kolektivní vyjednávání, včetně rozšiřování KS –nepřipustit zmrazování či snižování mezd pouze na základě obecných tvrzení o krizi

Oblast odměňování  mzdový vývoj musí odrážet hospodářskou situaci odvětví (firmy) a reagovat na inflaci  valorizovat minimální mzdu a zaručené mzdy a stanovit mechanizmus jejich pravidelné valorizace  zajistit zvýšení mezd a platů v souvislosti s převodem 2 p.b. na zdravotní pojištění od zaměstnavatele na zaměstnance 26

27 Oblast odměňování V platové sféře je dále nutné:  v návrhu státního rozpočtu na rok 2013 vyčlenit prostředky na valorizaci platových tabulek pro všechny zaměstnance veřejných služeb a správy  omezit používání tarifů s rozpětím a zrušit institut smluvního platu, tj. u těchto složek platu znovu zavést právní úpravu, která platila do konce roku 2010

Oblast odměňování  garantovat systém odměňování platem pro veřejné služby hrazené z veřejných zdrojů K tomu je nezbytné: - revokovat usnesení vlády č. 149, týkající se zrušení tarifních platů ve zdravotnictví k 1. lednu 2013 a zajistit odměňování platem u poskytovatelů sociálních služeb (příspěvkových organizací) 28