Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, 373 16 Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sloučeniny vodíku a kyslíku
Advertisements

KYSELINY.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.09.
Bezkyslíkaté kyseliny
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Wie spät ist es? Název školy: ZŠ a MŠ Dobrá Voda u Českých Budějovic Autor: Mgr. Petra Miková Název: VY_22_INOVACE_ZNJ.7.21 Téma: Wie spät ist es? EU PENÍZE.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (bezkyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_26_3_JEDNODUCHÉ UHLOVODÍKY Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_17_3_OPAKOVÁNÍ SOLÍ Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ. 1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Mein Hobby Název školy: ZŠ a MŠ Dobrá Voda u Českých Budějovic
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Osobní počítač – doplňovačka 5
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
08 kyseliny – bezkyslíkaté kyseliny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Chemie Ročník: 8. Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk: čeština Název: VY_32_INOVACE_CH.8.25 Téma: Chemie pro 8. a 9. ročník Klíčová slova Bezkyslíkaté kyseliny, kyselina chlorovodíková, kyselina fluorovodíková a sirovodíková

Druh materiálu: Prezentace Třída: VIII. Pomůcky: Inovace: Materiál slouží jako pomůcka k výuce, zápisu a aktivnímu opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: ANOTACE Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektovala všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřila ve výuce a provedla o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Autor: Mgr. Růžena Koubová

Bezkyslíkaté kyseliny Dvouprvkové sloučeniny vodíku

Opakování - doplň Dvouprvkové sloučeniny halogenů s vodíkem se nazývají …………………. Doplň: Sloučením fluoru a vodíku vzniká ……………... Rozpuštěním halogenovodíků ve vodě vznikají ……………. Kyseliny ve vodném roztoku odštěpují kation …. Kyseliny třídíme na ……………… a …………. Cl 2 + H2H2 → HCl2 a → chlorvodíkchlorovodík halogenovodíky bezkyslíkaté kyslíkaté fluorovodík kyseliny H+H+

Bezkyslíkaté kyseliny kyselina chlorovodíková kyselina jodovodíková kyselina fluorovodíková kyselina bromovodíková kyselina sirovodíková HCl HI HF HBr H2SH2S

Kyselina chlorovodíková HCl Vzorec: Vlastnosti: kapalina, žíravá, má nažloutlou barvu, těkavá, dráždí dýchací cesty silná kyselina koncentrovaná – 38% Význam: -v-v lidském těle (v žaludku součást žaludeční šťávy) -výroba plastů, léčiv, čištění kovů

Kyselina fluorovodíková Vzorec: Vlastnosti: Význam: HF kapalina, žíravá, toxická silné leptavé účinky na kůži leptání skla, výroba matového skla

Kyselina sirovodíková Vzorec: H2SH2S Vlastnosti: bezbarvý, jedovatý plyn, vysoce toxický, má dráždivý a dusivý účinek, paralyzuje čichové buňky slabá kyselina vzniká rozpuštěním sirovodíku ve vodě SIROVODÍK H 2 S

Bezpečnostní při práci s kyselinami kyseliny jsou žíraviny při práci s nimi je nutné používat ochranný oděv, gumové rukavice a ochranné brýle nebo štít 1.pomoc při zasažení kyselinou omýt postižené místo proudem studené vody postup při ředění kyselin naléváme vždy kyselinu do vody (nikdy naopak)

Procvičování Proč nepoužíváme k důkazu chemických látek v laboratoři chuti ? Může být nějaký prvek kyselinou ? K modelům kyselin doplň správný vzorec a název: HF H Br HH SI H Obr.1 Obr.2 Obr.3 Obr.4 HF H2SH2S HBr HI kys. fluorovodíková kys. sirovodíková kys. bromovodíková kys. jodovodíková

Citace a zdroje Obr.1: Soubor:Hydrogen-sulfide-3D-vdW.png. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.2: Soubor:Hydrogen-fluoride-3D-vdW.png. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.3: Soubor:Hydrogen-bromide-3D-vdW.png. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obr.4: Soubor:Hydrogen-iodide-3D-vdW.svg. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné z: Obrázky: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Koubová.