Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_15_Opakování III.
Z franc. romantique = jako v románu
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ROMANTISMUS.
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/01 Název materiálu: Artificiální a nonartificiální hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/08 Název materiálu: 40.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/06 Název materiálu: 30.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_15_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/19  Název materiálu: Rondo  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/17  Název materiálu: Leoš Janáček  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/08
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/12
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Test ověřující znalosti z HV
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/19 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/14
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/10
Symfonie AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_28_11_HV7_Skála
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/17
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/19
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

ANOTACE Škola: Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. ročník Klíčová slova: romantismus – hudba – symfonická báseň - skladatelé Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák hovoří o základních rysech hudby v romantismu, orientuje se v hudebních nástrojích tohoto období, definuje funkci hudby v této epoše, orientuje se v nejvýznamnějších skladatelích Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:

Jde o umělecký směr následující po klasicismu Časově jej lze vymezit 2. pol. 19.stol. – začátkem 20.stol. Základními rysy romantismu 1. Cit 2. Individualita (každý umělec chce být originální, „svůj“) 3. Duše – romantičtí hrdinové prožívají velká zklamání, bolesti, nešťastné lásky atd.

Romantismus tedy opět stojí v protikladu ke slohu předešlému (klasicismus) Vyžadoval-li klasicismus řád, romantismus žádá rozvolněnost Klasicismus hlásá pozitivní přístup ke světu, romantismus si libuje v depresivních náladách, v bolesti Romantismus se obrací k lidové kultuře a navrací často ke středověku ovšem ve zkreslených představách

Libuje si v tajemství středověkých hradů, rytířském stavu Vše to ale vnímá jako „pohádku“, důležitý je pocit tajemna Tato témata nacházíme i v malířství Stejně tak se k historii obrací i architektura, vznikají tzv. neo-styly, tzn. napodobeniny historických stylů (neogotika, neorenesance)

V hudbě romantismus trvá až do začátku 20. století Romantická hudba je typická svou citovostí, tzn. že se své pocity a dojmy snaží skladatel přenést do hudby tak, aby hudba podobným silným způsobem působila na posluchače

Důležitá je pro romantismus inspirace lidovou hudbou – skladatelé ji sbírali, studovali a přenášeli do svých skladeb Snažili se tak vytvořit mnohdy naivní hudební obraz zidealizovaného venkova plného dobrých lidí, prostých lidových zvyků atd. (L. Janáček: Lašské tance, A. Dvořák: Slovanské tance, B. Smetana: České tance atd.) B. Smetana: Slepička

Nejznámějším příkladem symfonických básní je Má vlast Bedřicha Smetany Skladatelé romantické hudby také mnohdy požadují velké obsazení orchestru – aby tak mohli co nejlépe vyjádřit jemné pocity i mohutnost při nasazení všech nástrojů

Fryderyk Chopin (Polsko) Franz Schubert (Německo) Richard Wagner (Německo) Petr Iljič Čajkovskij (Rusko)

Franz SchubertFryderik Chopin

Petr Iljič Čajkovskij Richard Wagner

Bedřich Smetana Antonín Dvořák Josef Suk

Antonín Dvořák Bedřich Smetana Josef Suk

zinska.JPG zinska.JPG _by_Caesar_Willich_ca_1862.jpg _by_Caesar_Willich_ca_1862.jpg