Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola: Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. ročník Klíčová slova: romantismus – hudba – symfonická báseň - skladatelé Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák hovoří o základních rysech hudby v romantismu, orientuje se v hudebních nástrojích tohoto období, definuje funkci hudby v této epoše, orientuje se v nejvýznamnějších skladatelích Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Jde o umělecký směr následující po klasicismu Časově jej lze vymezit 2. pol. 19.stol. – začátkem 20.stol. Základními rysy romantismu 1. Cit 2. Individualita (každý umělec chce být originální, „svůj“) 3. Duše – romantičtí hrdinové prožívají velká zklamání, bolesti, nešťastné lásky atd.
Romantismus tedy opět stojí v protikladu ke slohu předešlému (klasicismus) Vyžadoval-li klasicismus řád, romantismus žádá rozvolněnost Klasicismus hlásá pozitivní přístup ke světu, romantismus si libuje v depresivních náladách, v bolesti Romantismus se obrací k lidové kultuře a navrací často ke středověku ovšem ve zkreslených představách
Libuje si v tajemství středověkých hradů, rytířském stavu Vše to ale vnímá jako „pohádku“, důležitý je pocit tajemna Tato témata nacházíme i v malířství Stejně tak se k historii obrací i architektura, vznikají tzv. neo-styly, tzn. napodobeniny historických stylů (neogotika, neorenesance)
V hudbě romantismus trvá až do začátku 20. století Romantická hudba je typická svou citovostí, tzn. že se své pocity a dojmy snaží skladatel přenést do hudby tak, aby hudba podobným silným způsobem působila na posluchače
Důležitá je pro romantismus inspirace lidovou hudbou – skladatelé ji sbírali, studovali a přenášeli do svých skladeb Snažili se tak vytvořit mnohdy naivní hudební obraz zidealizovaného venkova plného dobrých lidí, prostých lidových zvyků atd. (L. Janáček: Lašské tance, A. Dvořák: Slovanské tance, B. Smetana: České tance atd.) B. Smetana: Slepička
Nejznámějším příkladem symfonických básní je Má vlast Bedřicha Smetany Skladatelé romantické hudby také mnohdy požadují velké obsazení orchestru – aby tak mohli co nejlépe vyjádřit jemné pocity i mohutnost při nasazení všech nástrojů
Fryderyk Chopin (Polsko) Franz Schubert (Německo) Richard Wagner (Německo) Petr Iljič Čajkovskij (Rusko)
Franz SchubertFryderik Chopin
Petr Iljič Čajkovskij Richard Wagner
Bedřich Smetana Antonín Dvořák Josef Suk
Antonín Dvořák Bedřich Smetana Josef Suk
zinska.JPG zinska.JPG _by_Caesar_Willich_ca_1862.jpg _by_Caesar_Willich_ca_1862.jpg