Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_10_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- Newtonovy zákony Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Newtonovy tři pohybové zákony
Kolik je Newtonových pohybových zákonů? a) 2 b) 3 c) 4 Vyber, co patří mezi Newtonovy pohybové zákony. a) urychlující a brzdné účinky síly na těleso b) tlak v kapalinách c) zákon setrvačnosti d) zákon gravitace a)zákon odrazu e) zákon akce a reakce
1. uvedení do pohybu 2. urychlení pohybu 3. zpomalení, nebo zastavení pohybu tělesa 4. změna směru pohybujícího se tělesa
Na druhém obrázku působí kůň větší silou – hmotnost vozíku s nákladem je větší než síla, kterou působí kůň na jezdce na prvním obrázku. Změna rychlosti působením síly je po určitou dobu menší.
1. Co způsobí zastavení lyžaře na rovině? 2. Uveď příklad tělesa, které brzdí třecí síla ve vodě. 3. Uveď příklad tělesa, která brzdí vzduch. například -třecí síly – lyže se třou o sníh například - loď, ryby, potápěč, ponorka například – brzdná síla větru – brzdí pohyb automobilu, cyklisty,…
Těleso setrvává v klidu nebo v pohybu nerovnoměrném přímočarém, jestliže na ně působí jiná tělesa silou nebo síly působící na těleso jsou v nerovnováze. rovnoměrném nepůsobí v rovnováze
automobil náhle zastaví. běžec doběhne závod. číšníkovi vběhne do cesty kočka, musí zastavit. Automobil bude v klidu, cestující setrvají v pohybu, pokud nebudou připoutaní, opustí možná některým z oken auto. Běžec nedokáže zastavit hned v cíli, setrvačností bude běžet ještě několik metrů za cílem. Číšník zastaví, tác zastaví – číšník ho drží, ale skleničky budou pokračovat v pohybu a spadnou na zem.
Působí-li jedno těleso na druhé _______, působí i druhé na první stejně velkou silou _________ směru. Síly vzájemného působení současně _________ a současně zanikají. Jak se tento zákon nazývá? silou opačného vznikají Zákon akce a reakce
Uveď příklady pohybů, kdy se i po zabrzdění těleso pohybuje setrvačností dále. Proč je vhodné mít na kole helmu? V kterých sportech je využívána setrvačnost? Jak využívají setrvačnost psi, maminka při utírání prachu? Najdi záběry z hodu oštěpem, proč se oštěpař před hodem rozbíhá? Proč mají muži při hodu koulí vyšší hmotnost koule? Najdi hmotnosti a porovnej. Kde využívají zákon akce a reakce živočichové, např:chobotnice. Najdi záběr děla z pirátské lodi, pozoruj při výstřelu, popiš zákon akce a reakce.
A NOTACE Opakování Newtonových zákonů, využití zákonů v praxi, je dobré na příkladech zdůraznit nutnost používání helmy a bezpečnostních pásů.. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 7. ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině, souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D Průřezová témata:
Vlastní tvorba Fyzika 2. Praha: SPN a.s., ISBN JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, ISBN JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, ISBN JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN, 1992.