DEFINICE Technické plyny lze definovat jako plyny, které svým širokým a rozmanitým použitím se staly zbožím a jsou předmětem obchodu. Technické plyny lze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzácné plyny Adéla Benešová 1.A.
Advertisements

Druhý – učebního oboru „Karosář“
Výuková centra © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.
18. skupina prvků prvky VIII. A skupiny vzácné plyny p6 prvky
Chemické prvky-nekovy č.2
Technické plyny Složky vzduchu kyslík, dusík, vzácné plyny
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Vzácné plyny.
Vzácné plyny.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Vzácné plyny.
Dusík, N.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Dusík Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Průmyslové plyny.
© NEA GROUP M004 APLIKACE Ropa & Plyn Transport plynu / Ukládání plynu / LNG / CNG Chemický a petrochemický průmysl Hydrokrak / Odsíření Hydrodesulphurization.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VZÁCNÉ PLYNY 18. (VIII.A) skupina.
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
DUSÍK 78% ve vzduchu Dusičnany, bílkoviny…
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
UHLÍ.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Zástupci prvků skupin RZ
18. skupina.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_68.
Opakování voda, vzduch.
14. skupina 15. skupina 16. skupina 17. skupina 18. skupina a vodík
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Vzácné plyny Inertní plyny
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Vodíkové aktivity Linde Gas
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY - plynné O N Rn kyslík dusík vzácné plyny vodík He Ar Ne Xe Kr halogeny.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
Zástupci prvků skupin RZ
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_18_ Vzácné plyny
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzácné plyny, prvky VIII.A skupiny, 18. skupina
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
p8 prvky – vzácné plyny He, Ne, Ar, Kr, Xe, Rn
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
VZÁCNÉ PLYNY, PRVKY VIII.A SKUPINY, 18.SKUPINA
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Vzduch.
18. skupina.
Transkript prezentace:

DEFINICE Technické plyny lze definovat jako plyny, které svým širokým a rozmanitým použitím se staly zbožím a jsou předmětem obchodu. Technické plyny lze definovat jako plyny, které svým širokým a rozmanitým použitím se staly zbožím a jsou předmětem obchodu. Patří k nim především oxid uhličitý, kyslík, dusík, vodík, směsi vodíku a dusíku, vzácné plyny (argon, krypton, helium), rajský plyn (oxid dusný), amoniak, oxid siřičitý, acetylen Patří k nim především oxid uhličitý, kyslík, dusík, vodík, směsi vodíku a dusíku, vzácné plyny (argon, krypton, helium), rajský plyn (oxid dusný), amoniak, oxid siřičitý, acetylen

SLOŽENÍ VZDUCHU PLYN OBJ. % HMOT. % N2N2N2N278,0375,47 O2O2O2O220,9923,20 Ar0,9331,280 CO 2 0,0300,046 H2H2H2H20,0100,001 Ne0,00180,0012 He0,00050,0007 Kr0,00010,0003 Xe0, ,00004

ENTALPICKÝ DIAGRAM

ZKAPALŇOVÁNÍ VZDUCHU DLE LINDEHO 1. Kompresor 2. Vodní chladič 3. Výměník 4. Expanzní ventil (Joule+Thomson) 5. Zásobník na kapalný vzduch 6. Přívod vzduchu 7. Chladící voda Tlak na výstupu z kompresoru: 20 MPa Tlak na výstupu z kompresoru: 20 MPa

ZKAPALŇOVÁNÍ VZDUCHU PODLE CLAUDA Tlak 5 MPa Tlak 5 MPa Nižší spotřeba energií (asi 50 %) Nižší spotřeba energií (asi 50 %) 75% ochlazeného vzduchu přes detander 75% ochlazeného vzduchu přes detander

TECHNOLOGICKÉ SCHÉMA

REKTIFIKAČNÍ KOLONA NA DĚLENÍ VZDUCHU

KYSLÍK Výroba Výroba a) 97 % - frakční destilace vzduchu a) 97 % - frakční destilace vzduchu b) 3 % - elektrolýza vody b) 3 % - elektrolýza vody Použití Použití a) 67 % - oxidační procesy (zplyňování) a) 67 % - oxidační procesy (zplyňování) b) 30 % - řezání a svařování kovů b) 30 % - řezání a svařování kovů c) 3 % - medicinální kyslík c) 3 % - medicinální kyslík

DUSÍK Výroba Výroba a) 95 % - frakční destilace vzduchu a) 95 % - frakční destilace vzduchu b) 5 % - koksárenské plyny b) 5 % - koksárenské plyny Použití Použití a) 60 % - při výrobě amoniaku a) 60 % - při výrobě amoniaku b) 15 % - metalurgie (ochranná atmosféra) b) 15 % - metalurgie (ochranná atmosféra) c) 10 % - potravinářský průmysl c) 10 % - potravinářský průmysl d) 15 % - chladící médium (kapalná forma) d) 15 % - chladící médium (kapalná forma)

ARGON Výroba – frakční destilace vzduchu (>99,7%) Výroba – frakční destilace vzduchu (>99,7%) Použití Použití a) ochranný plyn při svařování Al, Ti a lehkých slitin a) ochranný plyn při svařování Al, Ti a lehkých slitin b) plnění žárovek (může být znečištěn N) b) plnění žárovek (může být znečištěn N) c) dodává se v láhvích pod tlakem 15 MPa c) dodává se v láhvích pod tlakem 15 MPa

HELIUM Hlavním zdrojem jsou americká ložiska ZP (1-2%) Hlavním zdrojem jsou americká ložiska ZP (1-2%) Získává se nízkoteplotním dělením (19 MPa, -190 °C, plyn 98,5 % He) Získává se nízkoteplotním dělením (19 MPa, -190 °C, plyn 98,5 % He) Dočištěním na aktivním uhlí stoupne koncentrace nad 99,7 % Dočištěním na aktivním uhlí stoupne koncentrace nad 99,7 % Plní se do ocelových lahví o tlaku 15 MPa a do speciálních zásobníků Plní se do ocelových lahví o tlaku 15 MPa a do speciálních zásobníků Plní se jím balóny Plní se jím balóny Ve směsi s neonem se používá ve výbojkových trubicích Ve směsi s neonem se používá ve výbojkových trubicích

OXID UHLIČITÝ Zdroj Zdroj a) odplyn z vypírky CO 2 po konverzi CO a) odplyn z vypírky CO 2 po konverzi CO b) kvasné procesy b) kvasné procesy Použití Použití a) výroba močoviny a) výroba močoviny b) potravinářský průmysl (sycené nápoje, konzervování) b) potravinářský průmysl (sycené nápoje, konzervování) c) strojírenství + skladování/doprava hořlavých látek (inertní atmosféra) c) strojírenství + skladování/doprava hořlavých látek (inertní atmosféra) d) těžba ropy (vytlačování) d) těžba ropy (vytlačování) e) chladivo (suchý led, -78,5 °C) e) chladivo (suchý led, -78,5 °C) f) lékařství (uhličité koupele) f) lékařství (uhličité koupele) g) hašení g) hašení

OXID DUSNÝ Rajský plyn při vdechování malých dávek vyvolává opojení. Rajský plyn při vdechování malých dávek vyvolává opojení. Při větších dávkách působí jako narkotikum (využití v lékařství) Při větších dávkách působí jako narkotikum (využití v lékařství) V domácnostech se používá k přípravě šlehané smetany V domácnostech se používá k přípravě šlehané smetany Průmyslově se vyrábí rozkladem dusičnanu amonného při teplotě 260 °C Průmyslově se vyrábí rozkladem dusičnanu amonného při teplotě 260 °C

ACETYLEN Průmyslová výroba se provádí dvěma způsoby: Průmyslová výroba se provádí dvěma způsoby: a) CaC H 2 O = C 2 H 2 + Ca(OH) 2 a) CaC H 2 O = C 2 H 2 + Ca(OH) 2 b) 2 CH 4 = C 2 H H 2 (t > 1300 °C) b) 2 CH 4 = C 2 H H 2 (t > 1300 °C) Použití Použití a) organická chemie a) organická chemie b) spolu s kyslíkem ke svařování a řezání kovů b) spolu s kyslíkem ke svařování a řezání kovů Explozivní vlastnosti Explozivní vlastnosti a) tvorba acetylidů a) tvorba acetylidů b) ve zkapalněném stavu je explozivní i při normální teplotě b) ve zkapalněném stavu je explozivní i při normální teplotě c) dodává se proto ve formě roztoku v acetonu (300 l/l při 15 °C a 1,5 MPa) c) dodává se proto ve formě roztoku v acetonu (300 l/l při 15 °C a 1,5 MPa)

SIAD - OCHRANNÉ PLYNY FOODLINE