Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
Úvod 2009 – Smlouvy na 10 let o závazku veřejné služby Za ujeté vlkm poskytnou kraje úhradu ČD Závazek k otvírání tratí ve vybraných krajích Závazek ČD investovat do nákupu nových vozidel (není závazkem ve všech smlouvách) Závazek ČD snižovat provozní náklady Závazek integrace IDS Závazek výše tržeb = riziko ČD při snížení tržeb 2 Úhrada kraje = náklady + přiměřený zisk – garantované tržby Náklady – ovlivnitelné a neovlivnitelné dopravcem: Neovlivnitelné – elektřina, nafta, užití dopravní cesty Ovlivnitelné – personální a ostatní náklady V případě nadinflačního zvýšení možnost jednat o úhradě tohoto rozdílu s kraji Tržby – fixní (výše z roku 2009 vypočítána na základě roku 2008) Valorizace úhrady inflací (ČSÚ)
52,07% Investice do kolejových vozidel v regionální dopravě mil. Kč mil. Kč s účastí ROP (z toho mil. Kč dotace ROP) mil. Kč Celkem investice financované ČD Plán výkonů 2013: tis. vlkm (z toho tis. vlkm zajištěno novými nebo rekonstruovanými vozidly
Vývoj provozních nákladů na regionální dopravu 4 Rokvlkm v tis Skutečná výše provozních nákladů je výrazně nižší ve srovnání s možností zvyšovat provozní náklady o inflaci. Tím ČD výrazně snižuje potřebu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty. Rozsah poskytované dopravy zůstává zachován [tis. Kč] Úspora
Rozdíl mezi garantovanou výší tržeb z roku 2009 a skutečnou výší tržeb není požadován v úhradě od krajů tj. riziko poklesu garantovaných tržeb musí ČD pokrýt z jiných zdrojů. Pokles tržeb z regionální dopravy od roku 2009 Důvody poklesu: Integrace IDS – snížení jednotkových výnosů Paralelní doprava – dálkové vlaky a autobusy Zpřesnění alokací tržeb od roku 2008 – rozdělení na regionální a nadnárodní
I přes výrazné úspory provozních nákladů ČD dochází vlivem nadinflačního vývoje neovlivnitelných nákladů k nedofinancování závazku veřejné služby. Za období platnosti dlouhodobých smluv (od ) představuje díky tomuto vlivu nedofinancování mil. Kč. Dosavadní nedofinancování Tržby Garance ČD [tis. Kč]
Poplatek za užití dopravní cesty vyhlašuje přídělce kapacity na základě cenového výměru vydávaného MF. Poplatek za obnovitelné zdroje vyhlašuje ERÚ. Cena nafty ovlivněna pohybem ceny na holandské burze. Očekávané nadinflační navýšení neovlivnitelných nákladů v roce 2014 je předpokládáno ve výši 710 mil. Kč. Neovlivnitelné náklady 7 Nadinflační náklady k 2009: Neovlivnitelné náklady (tis. Kč) Nafta (ČSÚ) Obnovitelné zdroje Dopravní cesta Celkem ,34 Kč/MWh 25,47 Kč/l 28,54 Kč/l + 109,9 mil. Kč + 104,3 mil Kč 32,51 Kč/l 34,78 Kč/l 609,08% 703,41% 1017,29% 370,00 Kč/MWh 583,00 Kč/MWh 740,00 Kč/MWh 1318,17% 318,78% 1300% 1100% 900% 700% 500% 419,22 Kč/MWh 30,38 Kč/l
Oblasti k diskusi Řešení neovlivnitelných nákladů Memorandum – řešení inflačního navýšení nákladů (včetně roku 2014 chybí inflační navýšení podílu státu ve výši 421,2 mil. Kč) Snižování rozsahu dopravy u velmi neefektivních spojů (možno až 10% rozsahu) Řešení paralelní dopravy zastavování rychlíkové dopravy objednávané MD koordinace autobusové a vlakové dopravy Podpora obnovitelných zdrojů ze strany MF 8
Infrastruktura ČD v Pardubickém kraji 2008 – vybudování nových WC pro cestující v žst. Chrudim 2009 – 2011 Multifunkční dopravní terminál Česká Třebová 2010 – Zlepšení zázemí pro cestující v žst. Přelouč (vybudování nové čekárny, vybavení novým sedacím nábytkem, vybudování nových WC pro cestující) 2012 – Rozšíření nabídky služeb cestujícím v žst. Parduvice hl.n. (přemístění pracoviště ČD Kurýr z prostor v odbavovací hale, v uvolněných prostorech vybudování bloku tří moderních zařízení pro občerstvení zákazníků) Rozšíření nabídky služeb cestujícím v žst. Česká Třebová (přemístění čekárny a dvou pracovišť administrativy dopravce do nových místností, na uvolněném místě vybudování provozovny pekařství) 9 Cílem je zkvalitnění prostředí pro cestující, rozšíření nabídky služeb cestujícím, zlepšení technického stavu budov a prodloužení jejich životnosti
Obnova vozidlového parku dopravce České dráhy, a.s. Do roku 2011 postupné nahrazování výkonů realizovaných motorovými vozy ř. 810 motorovými jednotkami ř. 814 Regionova Náhrada části výkonů spěšných a osobních vlaků na elektrifikovaných tratích elektrickými jednotkami 471 City Elefant Do roku 2012 dodáno celkem 7 ks řídících vozů ř. 961 „Sysel“ pro regionální vlaky v Pardubickém kraji 10
Pořízení nových vozidel z ROP 5 x třívozová elektrická jednotka ř. 440 RegioPanter pro trať Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř (dvě jednotky nasazeny v roce 2012, jedna nasazena v srpnu 2013, zbývající dvě budou dodány do konce roku 2013) 1 x motorová jednotka ř. 814 Regionova pro trať Česká Třebová – Moravská Třebová (dodána v roce 2011) 1 x motorový vůz ř. 841 RegioSpider pro trať Česká Třebová – Lanškroun (dodána v r. 2012) 11 V současnosti je v Pardubickém kraji provozováno 68% výkonů spojů regionální osobní dopravy novými nebo modernizovanými vozidly, od r to bude 75% výkonů.
12 RegioShark a RegioPanter
13 Regio Shark - PESA
14 Regio Panter
15 Regio Spider - Stadler
16 Regionova
17 Regionova
18 Sysel
19 City Elefant