výběr z tvorby Viktora Hartmanna…
Spojit dnes všechny části hudebních „Obrázků z výstavy“ s původními kresbami a malbami Viktora Hartmanna je prakticky nemožné. Z celkového počtu asi 400 děl, která mohl Musorgskij vidět na Hartmannově výstavě roku 1874, se část ztratila nebo jednoduše zanikla, další kusy jsou rozprášeny po větších i menších muzeích a soukromých sbírkách, a to včetně těch, které Musorgskij zpracoval ve své hudební poctě V. Hartmannovi. Musorgskij (většinou v korespondenci s V. Stasovem) používá konkrétní názvy hudebně zpracovávaných námětů, jenže v některých případech nejde o původní tituly obrázků. Teoretikům tak nezbývá než hádat, případně se spoléhat na kusé popisy V. Stasova. „Obrázky Viktora Hartmanna“
Skřítek Inspirující obrázek k této hudební pasáži není jednoznačný. Je to skutečně tento? A co je na kresbě zachyceno? Podle Stasova by mělo jít o náčrt dřevěné hračky – louskáčku, která se těžkopádně kolébá na deformovaných nožkách.
Postava kouzelníka Černomora, jehož kostým navrhl Hartmann pro Glinkovu operu Ruslan a Ludmila, sice nebyla vzorem pro žádný z hudebních „obrázků“, nicméně vzdáleně skřítka připomíná …
Starý hrad Podle Stasova byla předobrazem k části Starý hrad malba středověkého hradu se zpívajícím trubadúrem před branami. Žádný takový Hartmannův obraz se však nezachoval. Mohlo by jít o tento návrh scény pro operu Ruslan a Ludmila?
Nebo o některou ze skic z cest po Itálii či Francii?
Není co dodat. Hrající si děti … a jejich chůvy v zahradách pařížskýchTuillerií.
Bydlo Nenechme se mýlit! Tento název není český. Pro hudební partii, označenou polským pojmem pro dobytek, opět nemáme k dispozici žádný konkrétní obraz. Stasov hovoří o polském povozu s mocnými koly, který je tažen volským spřežením. Některé zdroje však k Bydlu připojují tuto skicu vojáků před jistým polským kostelem… Dobře si kresbu prohlédněte.
Tanec kuřátek Hartmannův návrh kostýmu líhnoucího se kanára, který byl původně určen pro balet Trilby J. Gerbera, inspiroval Musorgského k Tanci kuřátek.
Samuel Goldenberg a Schmuyle Malby, které Hartmann vytvořil během svého pobytu v Polsku, jsou známé pod názvy Chudý a Bohatý žid. Staly se zřejmě předobrazem pro část Samuel Goldenberg a Schmuyle.
Výchozí výtvarné dílko není zachováno. Trh v Limoges
Catacombae Sepulcrum romanum Během cesty do Francie navštívil Hartmann společně s dalším architektem toto pohřebiště v Paříži.
Baba Jaga Hodiny s jasnými motivy ruského lidového umění mají současně zobrazovat světnici ruské obdoby čarodějnice – baby Jagy. Jedná se o návrh designu, Hartmann takových návrhů vytvořil hned několik.
Také tento projekt vstupu do Mořského oddělení Ruského pavilonu na Světové výstavě ve Vídni z roku 1873 dokazuje Hartmannovu zálibu v ruském folkloru.
Velká brána Kyjevská Plán městské brány v Kyjevě podle zadání cara Alexandra II.