NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 13 TEMA: Zemětřesení – 2. část ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Cíl prezentace: Žáci se seznámí s principem vzniku zemětřesení, s oblastmi častého zemětřesení a jeho typy. Seznámí se s doprovodnými jevy zemětřesení (tsunami) a jejich důsledky.
Zlom San Andreas v Kalifornii na západě USA - oblast známá častým ničivým tektonickým zemětřesením
Seismické oblasti světa s uvedenou hloubkou ohniska.
Pokud dojde uvnitř zemského tělesa nebo na jeho povrchu k uvolnění nashromážděné elastické energie, vzniká vlnění, které nazýváme seismickými vlnami – podélné a příčné vlnění
Kmitání povrchových vln – horizontální a vertikální
Velikost zemětřesení je, oproti intenzitě, objektivně změřitelnou veličinou. Její hodnota je stanovena na základě pozorovaní mikroseismických účinků zemětřesení, tedy těch, které registrují speciální přístroje - seismografy
Příklad seismogramu. Jako první jsou registrovány přímé, odražené a přeměněné vlny podélné (P), po nich přicházejí přímé, odražené nebo přeměněné vlny sekundární (S). Jako poslední dorazí vlny povrchové (LR), které způsobují maximální rozkmit seismografu.
Mapa očekávané intenzity zemětřesení na území ČR a SR.
Test 1.Jakými druhy vlnění mohou postupovat seismické vlny ? 2.Jaké přístroje měří velikost zemětřesení ? 3.Jak nazýváme záznam těchto přístrojů ? 4.Ve kterých oblastech ČR bývá zemětřesení vyšší intenzity ?
Použité materiály: Zemětřesení. [online] [cit ]. Dostupné z: Seimograf. [online] [cit ]. Dostupné z: Zemětřesení. [online] [cit ]. Dostupné z: