Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zemětřesení ve světě Anna Francová.
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
MÍSTO, KDE ŽIJI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra IV – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Lidé v ohrožení - zemětřesení TEMA: Přírodní složky.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Šimotová Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Šimotová Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová.
Vnitřní přírodní činitelé
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_09.
VY_32_INOVACE_07_32_VODIČE A NEVODIČE (IZOLANTY)
Základy automatického řízení 1
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Zeměpis – 6.ročník Zemětřesení VY_32_INOVACE_ Název školy
Identifikátor materiálu: EU
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_15_22_POVRCH EVROPY.
Název : VY_32_INOVACE_01_10_Zemětřesení
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Vznik pohoří Obr. 7 – K2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Zemětřesení Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
VY_32_INOVACE_09_Činnost litosféry na Zemi Autor: Mgr. Milan Javůrek
Volně žijící zvířata – rybník, potok
STAVBA ZEMĚ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_03_19_Století páry
Šablona VY_52_INOVACE_Z
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_11_Zemětřesení
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
VY_32_INOVACE_17_32_PODNEBNÉ PÁSY
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_14_32_POHYBY ZEMĚ – STŘÍDÁNÍ DNE A NOCI
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_23_Období Studené války.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Globální problémy lidstva
Zemětřesení kpt. Ing. Milan Říha, DiS..
VY_32_INOVACE_274_Zemětřesení a sopečná činnost
Venuše Sluneční soustava Název školy
Neživá příroda - vzduch
2.) Zemětřesení.
ZEMĚTŘESENÍ.
MŮJ DOMOV ANOTACE Pracovní listy, které shrnou znalosti o obci a jejím okolí. DATUM AUTOR Tereza Skálová JAZYK Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP Samostatné.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_30_ Převody jednotek obsahu-procvičení.
Transkript prezentace:

Šablona

Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: litosférické desky, zemětřesení Druh učebního materiálu: výkladová prezentace Druh interaktivity: výklad Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: let Celková velikost: 519 kB

Zemětřesení 1.část  Zemětřesení je náhlý pohyb zemské kůry  Větší zemětřesení se vyskytují v těch oblastech světa, kterými prochází zlomy litosférických desek  Např. západní pobřeží Ameriky, východní Asie, Kavkaz, Turecko a Írán, Středomoří  Seismologie = věda o zemětřesení  Místo vzniku zemětřesení se nazývá ohnisko neboli hypocentrum  kolmý průmět ohniska na zemském povrchu se nazývá epicentrum  Zemětřesení způsobuje pohyb litosférických desek  Slabá zemětřesení jsou velmi častá  např. třesou se skleničky na policích, lustr, hodiny na stole  Silnější zemětřesení jsou vázána na aktivní tektonické oblasti a jejich výskyt je méně častý  Podmořská zemětřesení pak mohou vyvolat také velmi ničivé vlny tsunami.

Druhy zemětřesení  Podle původu:  Řítivá - vznikají např. zřícením stropů podzemních dutin v krasových nebo poddolovaných oblastech  Mohou však způsobit značné škody  sopečná (vulkanická) – bývají průvodním jevem sopečné činnosti Tato zemětřesení mívají lokální význam a malou intenzitu  tektonická (dislokační) – nejčastější Vznikají náhlým uvolněním nahromaděné energie v tektonicky aktivních oblastech  Podle hloubky:  mělká – vyskytují se do 70 km, jedná se o 85 % všech zemětřesení  středně hluboká – vyskytují se mezi 70 až 300 km  hluboká – hlouběji než 300

Výskyt zemětřesení  Zemětřesení tektonického původu se vyskytují v místech s poruchami zemské kůry  Více jak 75 % tektonických zemětřesení se odehrává v pásmu ohraničující Pacifik tzv. oblast Ohnivý kruh  Další: Severní Afrika, Středozemní moře, Apeninský poloostrov, Alpy, Dinárské hory, Turecko, Írán až po Himálaj  Ostatní tektonická zemětřesení : oblast středooceánských hřbetů

Magnitudo  Měření síly zemětřesení pomocí magnituda navrhl poprvé japonský seismolog Kijoo Wadati ve 30. letech 20. století  veřejnosti známa jako Richterova stupnice  Richter se při jejím pojmenování inspiroval hvězdnou magnitudou  V souvislosti s Richterovou stupnicí je rozšířená častá chyba mezi veřejností využívat tuto stupnici celosvětově  Samotná stupnice byla totiž vymyšlena pouze pro měření síly zemětřesení v jižní Kalifornii

Zemětřesení v Česku  V Česku bývají citelná zemětřesení zaznamenána několikrát do roka  otřesy bývají jen slabé, obvykle do 4. stupně Richterovy škály  např. Karlovarský kraj a Královéhradecký kraj  Nejsilnější zemětřesení na Hronovsku bylo naměřeno v roce 1901, mělo sílu 4,7 Richterovy stupnice  Dalšími oblastmi s občasnou aktivitou jsou Český les, Opavsko a východní část Krušných hor, Ostravsko, Kladensko, Podkrušnohorská pánev