Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (zástupci) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3577.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mineralogický systém.
Advertisements

Opakování učiva o nerostech I. část
Testík znalostí z mineralogie
Přírodopis drahé kameny
RISK Minerály.
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
MINERALOGIE II. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s chemickým složením a použitím nerostů. Materiál je plně.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MINERÁLY
CZ.1.07/1.1.10/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Nerosty Markéta Smetanová
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
CZ.1.07/1.1.10/
UHLIČITANY Ec.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Geologie věda o zemi.
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Oxidy Oxidy jsou sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru.
OXIDY Ec.
Systematická mineralogie Sulfidy
Krystalové mřížky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
nejdůležitější minerály
© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Mineralogický systém Křemičitany
Mineralogický systém Halogenidy (halovce)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mineralogický systém Uhličitany
Mineralogický systém Křemičitany
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Systematická mineralogie Oxidy - nehydratované
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
MINERÁLY základní stavební jednotky neživé přírody dají se vyjádřit chemickým vzorcem (prvky, sloučeniny) z minerálů jsou složeny horniny většinou vytváří.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1802_Přehled_nerostů_II._ sulfidy_oxidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Sulfidy Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
3)Sulfidy a 4)oxidy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pyrit FeS2 Sulfidy FeS2 Autor: Mgr.Vlasta Hrušová.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
Poznávání nerostů.
část pevná, část polotekutá
Poznávačka minerály.
Třídění podle chemického složení
MINERÁLY OXIDY A HYDROXIDY.
MINERÁLY SULFIDY.
Mineralogický systém Oxidy (kysličníky)
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (zástupci) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_ Anotace: Žáci se seznámí se s konkrétními vybranými zástupci nerostů

Nerosty Obr. 1

Síra barva žlutá tvrdost 2 tvoří se při vulkanické činnosti v ČR vzácná – Trutnov, Soos ve světě – Texas, Etna – Itálie na vzduchu hoří modrým plamenem za vzniku SO 2 S

Obr. 2

Grafit (Tuha) soustava šesterečná píše na papír tvrdost 1 barva železnočerná v ČR: jižní Čechy, Jeseníky, Železný Brod ve světě: Srí Lanka, Kanada využití: tužky, elektrotechnika, jaderná chemie, výroba kovů C

Obr. 3

Diamant soustava krychlová tvrdost 10 bezbarvý využití: brusné diamanty, šperky v ČR: pouze 3 kusy !!! (České středohoří) ve světě: Jihoafrická republika, Sibiř C

Obr. 4

Pyrit (dříve kyz železný) soustava krychlová „kočičí zlato“ významná ruda železa: barva mosazně žlutá tvrdost 6,5 v ČR: Železné hory, Kolínsko hojný nerost FeS 2 4 FeS O 2 → 2 Fe 2 O SO 2

Obr. 5

Sůl kamenná (Halit) soustava krychlová barvy různé – od bílé po černou jedlý nerost !!! tvrdost 2 v ČR: Beskydy, Soos ve světě: Polsko, Německo, Slovensko NaCl

Obr. 6

Galenit (leštěnec olověný) soustava krychlová barva olověně šedá olověná ruda tvrdost 2-3 v ČR: Příbram, Kutná Hora, Jáchymov ve světě: USA, Rusko PbS

Obr. 7

Sfalerit (dříve blejno zinkové) sfaleros – z řečtiny = skrytý připomíná galenit ruda zinku tvrdost 3,5 - 4 v ČR: kutnohorsko, příbramsko ZnS

Obr. 8

Fluorit (kazivec) soustava krychlová barva různá – zelená, fialová, bílá k výrobě HF tvrdost 4 v ČR: Cínovec, Harrachov ve světě: USA, Čína, Německo CaF 2

Obr. 9

Magnetit (magnetovec) soustava krychlová barva černá (lehce do modra) železná ruda; výroba magnetů tvrdost 6 v ČR: Krušné hory, Kutná Hora ve světě: USA, Rusko, Kongo Fe 3 O 4 FeO.Fe 2 O 3

Obr. 10

Hematit (krevel) soustava trojklonná barva železně černá (až červená) vryp červený železná ruda; ozdobné kameny tvrdost až 6 v ČR: Krušné hory, Morava ve světě: USA, Rusko Fe 2 O 3

Obr. 11

Hnědel (limonit) vodnatý oxid železitý barva oranžová až hnědá vryp hnědožlutý spíše směs oxidů a hydroxidů železa než samostatný nerost tvrdost v ČR: příbramsko Fe 2 O 3.nH 2 O

Obr. 12

Křemen soustava trojklonná bezbarvý, ale hodně odrůd vryp červený; lesk skelný využití v elektronice, ozdobné předměty tvrdost 7 v ČR: Kozákov, Příbram – hojný nerost SiO 2

Odrůdy křemene mléčný křemen – bílý křišťál – bezbarvý ametyst – fialový záhněda – hnědý citrin – žlutý morion – černý růženín – růžový chalcedon opál – amorfní odrůda prezentace s obrázky ZDEZDE

Korund soustava trojklonná bezbarvý, ale i šedý, modrý, červený využití : výroba laserů, šperkařství, brusivo, úprava hliníkového povrchu vagónů ( ) tvrdost 9 lze ho vyrábět syneticky Al 2 O 3

Obr. 13 Obr. 15 Obr. 14

Bauxit směs hydroxidů a oxidů železa spíše směs nerostů (tj. hornina) významná ruda hliníku tvrdost 2 barva hnědožlutá až červená Al 2 O 3. 2H 2 O

Obr. 16

Kalcit (vápenec) soustava trojklonná bezbarvý až bílý, někdy do růžova vryp bílý, skelný lesk, křehký nerost s HCl reaguje: tvrdost 3 v ČR: Příbram, Kozákov běžný nerost – tvoří vápence a mramory CaCO 3 2 HCl + CaCO 3  CaCl 2 + CO 2 CO 2 - šumí

Obr. 17

Siderit (ocelek) soustava trojklonná hnědý až šedý, někdy i žlutý železná ruda tvrdost 3,5 – 4,5 v ČR: Barrandien ve světě: Německo, Maďarsko, Rusko FeCO 3

Obr. 18

Sádrovec soustava jednoklonná barva i vryp bílý využití jako cement a sádra tvrdost 1,5 - křehký v ČR: Příbram, Jáchymov ve světě: Rakousko, Německo CaSO 4.2 H 2 O

Obr. 19

Amfibol soustava jednoklonná barva černá, vryp nazelenalý malé sloupečkovité krystaly malé krystaly = azbest – dnes zakázán !!! tvrdost až 6 v ČR: České Středohoří, Kozákov Ca 2 Na(Mg,Fe) 4 (Al,Fe)((Si,Al) 4 O 11 ) 2 (OH) 2

Obr. 20

Mastek (talek) soustava jednoklonná barva bílá až světlezelená na omak mastný lístkovité a šupinkovité útvary tvrdost 1 v ČR: Kutná Hora, Krkonoše ve světě: Kanada, Rusko Mg 3 (Si 4 O 10 )(OH) 2

Obr. 21

Slída světlá (Muskovit) KAl 2 (AlSi 3 O 10 )(OH) 2 bezbarvá tmavá (Biotit) K(Mg,Fe) 3 (Si 3 AlO 10 )(OH,F) 2 černá soustava jednoklonná tvrdost 2-3 součást hornin

Obr. 23 Obr. 22

Živec (draselné živce = ortoklasy) soustava jednoklonná barvy různé – mnoho odrůd; nejčastěji bílá, narůžovělá lístkovité a šupinkovité útvary tvrdost 6-6,5; výroba keramiky v ČR: České Středohoří, Kozákov KAlSi 3 O 8

Obr. 25 Obr. 24

Zdroje Obr. 1: DESCOUENS, Didier. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: MILLS, Ben. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 3: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 4: PARENT, Géry. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: frique_du_Sud).jpg Obr. 5: PARENT, Géry. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 6: SOSNOWSKI, Piotr. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 7: KAREL, Jakubec. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 8: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 9: LAVINSKY, Rob. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Obr. 10: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 11: SÁNCHEZ, L., M., B. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 12: SÁNCHEZ, L., M., B. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 13: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 14: KELL, Brian. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 15: DORONENKO, Stanislav. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 16: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 17: KAREL, Jakubec. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 18: DESCOUENS, Didier. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 19: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 20: SCOUFLAIRE, Quentin. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: te,_near_%C3%89visa_(Corsica,_France).jpg

Obr. 21: DESCOUENS, Didier. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 22: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 23: DESCOUENS, Didier. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 24: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 25: ALKIVAR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: