Hyperkinetická porucha (ADHD)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Kleine – Levinův syndrom
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
ADHD - attention deficit/ hyperactivity disorder
PEDOPSYCHIATRIE - speciální část
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Marie Sádlová Neurovědy 2012
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Možnosti psychologické péče o předčasně narozené děti a jejich rodiče
Psychologická péče v perinatologickém centru
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Návykové látky, závislosti
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Příčiny SPU.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Specifické vývojové poruchy učení
Alzheimerova nemoc.
Klasifikace duševních poruch
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Specifické poruchy školních dovedností
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Didaktická část diplomové práce
LMD, ADD, ADHD.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Internalizované poruchy chování
Psychiatrické vyšetření
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Biologická léčba v dětské psychiatrii
Pediatrie - dětské lékařství
Obezita. Diabetes mellitus Obezita: příčiny dramatického nárůstu prevalence v současné populaci:  Zvýšený energetický příjem z potravy 
Vývojová dysfázie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Základy speciální pedagogiky
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Poruchy osobnosti.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Methylfenidát při léčbě ADHD v dospělosti Mária Marková a Lucie Benešová 3. ročník.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Dlouhodobá intenzivní péče v pediatrii
Struktura poradenského procesu
Číslo v digitálním archivu školy
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Psychiatrické vyšetření
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Hyperkinetická porucha (ADHD) Přednáška č. 8

Historie Biologická etiologie- G. F. Still (1902) – studie dětí s těžkými poruchami pozornosti a chování často pocházejících z „dobré výchovy“ - vyloučena ryze „nurture“ složka LMD= lehká mozková dysfunkce LME= lehká mozková encefalopatie (Kučera, 1961)

KLASIFIKACE MKN 10 vs. DSM-IV Drtílková & Šerý, 2007

Diagnostická kritéria jádrové symptomy začíná před 7. rokem věku trvá nejméně 6 měsíců Potíže jsou trvalé - objevují se ve více situacích

www.adhd.cz

www.adhd.cz

www.adhd.cz

Vývojový Průběh příznaků Kojenec rozvoj pocitu neúspěšnosti - sekundární obtíže hyperaktivita poruchy soustředění nápadně nepravidelný režim vzrůstají problémy s vrstevníky zvýšená dráždivost, pláč bez důvodu Adolescent inverze spánku zmírnění hyperaktivity (teorie o vymizení příznaků) Batole deprese, úzkosti neklid, živost - „na klíček“ zneužívání návykových látek nevyrovnaný vývoj Dospělý protrahované období vzdoru nesoustředěnost neukázněnost, agrese, náladovost zapomnětlivost neschopnost odložit uspokojení potřeb selhávání při organizaci práce Školák – KRIZOVÉ OBDOBÍ impulzivita nekázeň rizikové chování – auto, drogy mimointelektové selhávání ve škole kreativita nedbalost a vyrušování

Epidemiologie nejčastější psychiatrická porucha v dětském věku 5-8 % dětí (častěji u chlapců); při DSM-IV až 19 % (pozornostní typ) nejvýraznější projevy v 1.-5. třídě

Etiologie 1/3 Negenetické faktory alkohol a kouření v graviditě (nikotinové receptory modulují dopaminergní aktivitu) FAS nízká porodní váha předčasný porod perinatální traumata (hypoxie nebo úraz) nepříznivé psychosociální prostředí

Etiologie 2/3 Genetické faktory heritabilita symptomů : 0,39-0,91 dědičnost potvrzena ze studií : a) dvojčat b) biologického rodičovství u adoptovaných dětí polymorfismy genů - mohou vést ke změnám neurotransmise či neurovývojovým odchylkám struktur a funkcí

Etiologie 3/3 Poruchy neurotransmise 1970: Kortensky - katecholaminová hypotéza - dlouhodobá studie dokumentující příznivý účinek stimulancií u těchto dětí snížená produkce či zvýšená utilizace katecholaminů (noradrenalin, dopamin) Co pro ni svědčí? fungují stimulancia, která právě zvyšují katecholaminy nízká hladina metabolitů dopaminu v likvoru a noradrenalinu v moči příznivý efekt tricyklických antidepresiv, které zvyšují noradrenalinovou transmisi

katecholaminová hypotéza Zvýšené množství receptorů pro dopaminový transportér Zvýšené zpětné vychytávání dopaminu Snížená dostupnost dopaminu v synapsi METHYLPHENIDÁT

Neuroanatomie 1/2 porucha prefrontálně-striato-thalamického kortikálního okruhu Hypo/hyperarousal mozkových struktur 3-8 % redukce objemu mozku zj. pravé mozkové hemisféry Až 12 % redukce objemu mozečku Až 9 % redukce prefrontální kortex: orbitální - sociální desinhibice, impulzivita dorzolaterální - porucha organizování, plánování či pozornosti mediální - poruchy inhibice chování bilaterálně

Neuroanatomie 2/2 abnormality BG- poruchy neurotransmise Hypoxie Často v anamnéze ADHD Striatum citlivost k perinatální hypoxii Vysoký obsah dopaminu a synapsí Ncl. Caudatus Redukce o 5-19% Dopamin Nedostatek dopaminu Podpora poruchy neurotransmise abnormality BG- poruchy neurotransmise Zvýšený počet dopaminových transportérů a zároveň snížený vazebný potenciál pro dopaminový transportér v mezimozku až o 16%

Neuroanatomie 3/3 EEG Difúzní nespecifické změny - zpomalená základní aktivita Biokcipitální abnormality - zvýšený výskyt pomalých vln delta a théta Paroxysmální abnormality - podobnost s temporální epi Výhody Nevýhody neinvazivní pro dítě s ADHD je velmi těžké být chvíli v klidu a EEG je velmi citlivé na artefakty (sedativa ovlivní elektroencefalogram) info o maturaci mozku, školní zralost aj. podpora výsledků diagnostiky volba léčebního postupu (paroxysmy & stimulancia? ) nálezy nejsou dostatečně specifické, aby se mohlo jednat o signifikantní důkazy pro diagnózu

Vyšetření Základní předpoklady dobré diagnostiky diagnózu stanovuje psychiatr nebo neurolog za pomocí klinického psychologa (popř. na impulz poradenského psychologa) Základní předpoklady dobré diagnostiky Rozhovor s matkou (nebo jinou blízkou osobou) Podrobné klinické vyšetření dítěte Informace od učitele Psychologická diagnostika

Psychologická diagnostika Posuzovací dotazník pro rodiče: PSQ (Parent Symptom Questionnaire) a pro učitele CTQ (Conners Teacher Questionnaire) POZORNOST EXEKUTIVA Číselný čtverec Wisconsinský test třídění karet Bourdonův test Rey-Osterriethova figura Test diskriminace tvarů Londýnská věž Test pozornosti d2 IMPULZIVITA Zkouška selektivní pozornosti Matching Familiar Figure Test (TE-NA-ZO) HYPERAKTIVITA Dotazník impulzivity (IVE) pozorování

Farmakoterapie Psychostimulancia Atomoxetin normalizace dopaminergní transmise ve frontální a limbické oblasti Paradoxní reakce! Methylphenidát se váže selektivně na dopaminový transportér (blokace re-uptake dopaminu) zvyšuje uvolňování obou transmiterů z presynaptických zásob v ČR registrován Ritalin Amfetamin - registrován pouze v USA Zoombie efekt - emoční stažení a omezení spontaneity Atomoxetin Strattera u nonrespondentů na stimulans

EEG Biofeedback sebeučení na základě biologické zpětné vazby klient se učí ovládat – vylaďovat své mozkové vlny pro účinek u ADHD: 40 sezení ve frekvenci nejlépe 2-3x týdně nehradí pojišťovna; 400-600,- Kč/sezení

Psychoterapie Rodinná terapie zlepšit komunikaci v rodinném systému edukovat o nemoci dítěte zvolit vhodné vybití - usměrnit energii do sportu vhodně střídat činnosti zavést systém pochvaly a odměny NE TRVALE FRUSTROVAT TRESTY A POCITY NEÚSPĚCHU! – může vést k poruše chování

Dopad na psychickou pohodu, sebepojetí a chování dítěte Přetrvávají novorozenecké reflexy Blokace posturální reflexů Narušení senzomotorického systému Zkreslené vnímání a zpracování stimulů Dítě je přetížené chaotickými podněty Neklid, potřeba odreagování tenze Porucha výkonné složky Dítě působí nemotorným dojmem Zvýšená chybovost Dopad na psychickou pohodu, sebepojetí a chování dítěte Psychoterapie INPP 70. léta Peter Blythe – práce s dětmi s lehkou mozkovou dysfunkcí Založil Institut neurofyziologické psychologie (INPP) - diagnostické nástroje a terapie jiný neurologický profil - netlumí se činnost novorozeneckých reflexů spočívá v pravidelném denním cvičení po dobu několika měsíců až 1 roku Cvičení: fyzicky nenáročné, trvá max. 10 minut denně mozek „přinucený“ znovu zopakovat vývojovou fázi raného dětství, kdy došlo k narušení vývoje reflexů během cvičení dochází ke stimulaci CNS Cíl: potlačení již nežádoucí aktivity novorozeneckých reflexů a posílení dozrávání posturálních reflexů Sally Goddard Blythe - Školní program INPP Kniha: Reflexes, Learning and behaviour: A teacher’s window into the child’s mind (2002)

Střední škola pro děti s ADHD Střední škola pro tělesně postižené Brno - Královo pole Menší počet žáků ve třídách 10-12 Individuální přístup 16 učebních oborů - obchodní i řemeslné http://www.ssfdr.cz/zakladni-informace.html

Doporučené zdroje FILM Nepozorní https://www.youtube.com/watch?v=Wi_4Cg34RbA WEB http://www.adehade.cz/ KNIHA Drtílková, I., & Šerý, O. (2007). Hyperkinetická porucha / ADHD. (1. vyd., 268 s.) Praha: Galén. PŘÍRUČKA http://www.prevence-praha.cz/attachments/article/17/ADHD-ADD-Web-1.pdf