Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smykové tření a valivý odpor
Advertisements

Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
MECHANICKÁ PRÁCE A ENERGIE
VODOROVNÉ ÚČINKY VOZIDEL NA VOZOVKU
MECHANIKA KOLEJOVÝCH VOZIDEL
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
5. Práce, energie, výkon.
Dynamika hmotného bodu
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
Dynamika.
Dynamika rotačního pohybu
Mechanická práce a energie
Grantový projekt multimediální výuky
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
3. KINEMATIKA (hmotný bod, vztažná soustava, polohový vektor, trajektorie, rychlost, zrychlení, druhy pohybů těles, pohyby rovnoměrné a rovnoměrně proměnné,
s dopravní infrastrukturou
Dynamika.
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Dynamika Síla a její účinky na těleso Newtonovy pohybové zákony
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
Rozvodovky.
VÝKON.
Mechanika I. Dynamika– test 4 VY_32_INOVACE_10-20.
4.Dynamika.
3. Mechanická energie a práce
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
VY_32_INOVACE_11-01 Mechanika II. Mechanická práce.
dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice, d’Alembertův princip,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_31.
Kmitání antény s míčkem při konstantním zrychlení automobilu Autor: Bc. Michal Bouda Datum: Matematické modelování.
VÝKON A PŘÍKON.
Dynamika bodu. dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice,
Dj j2 j1 Otáčivý pohyb - rotace Dj y x POZOR!
DYNAMIKA Newtonovy zákony: První Newtonův zákon: (zákon setrvačnosti)
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY I.
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanická energie a práce.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_05 Název materiáluPráce a.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AUTOMOBILOVÁ MECHATRONIKA 5.cvičení SMAD Ing. Gunnar Künzel.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 13 AnotaceJízdní.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Rovnoměrný pohyb po kružnici a otáčivý pohyb
Výpočet brzdné dráhy vozidla a pohyb ve směrovém oblouku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Grafické znázornění pohybu
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing
Maminka začne roztlačovat kočárek, který je v klidu na vodorovné podlaze. Tlačí ho stálou silou o velikosti 9 Newtonů, která má také vodorovný směr. Za.
Proudění vzduchu.
VÝKON.
Třída 3.B 8. hodina.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb motorového vozidla po komunikaci je zajišťován jeho tažnou silou. Tažná síla je vyvolána motorem, který má určitý efektivní výkon: (  =0,8 až 0,95) Tažná síla: v – rychlost vozidla

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Tažná síla motorového vozidla, má-li udržet vozidlo v rovnoměrném pohybu a zajistit možnost akcelerace vozidla. Musí překonat tzv. vnější jízdní odpory.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti G – tíha f – součinitel odporu valení (pneumatika na vozovce) asfalt0,010 – 0,02 beton0,015 – 0,025 dlažba0,020 – 0,03 makadam0,03 – 0,04 polní suchá cesta 0,04 – 0,15 polní blátivá cesta 0,1 – 0,2 bažinatý terén 0,1 – 0,3 hluboký písek 0,1 – 0,3 hluboký sníh 0,1 – 0,3 Odpor valení:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Odpor stoupání (sklonu komunikace)  - úhel sklonu komunikace s - sklon komunikace – tangenta úhlu sklonu komunikace stoupání komunikace do 15%

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Odpor prostředí (vzduchu) c x – součinitel aerodynamického odporu osobní automobil 0,3 – 0,4 užitkový automobil 0,4 – 0,6 nákl. automobil0,7 – 1,0 autobusy0,6 – 0,8 S x – čelní plocha   – hustota vzduchu (za norm. podmínek  =1,25 kgm -3 ) v – rychlost v ms -1

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zrychlení a zpomalení vozidla (setrvačná síle) m – hmotnost vozidla J – moment setrvačnosti rotujících hmot r – poloměr kola j – součinitel zrychlení G – tíha vozidla

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pro pohyb vozidla při možnosti zrychlení nebo zpomalení platí: Po dosazení z dříve uvedených vztahů:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamický faktor Dynamický faktor – přebytek tážné síly vozidla po překonání odporu vzduch vztažený na jednotku tíhy vozidla při dané rychlosti.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pomocí dynamického faktoru můžeme vyjádřit dynamickou charakteristiku vozidla. Je to grafické znázornění průběhu dynamického faktoru v závislosti na rychlosti vozidla pro jednotlivé převodové stupně.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Na základě dynamické charakteristiky můžeme např. stanovit max. stoupání, jaké může vozidlo překonat nebo při nulovém zrychlení můžeme stanovit max. rychlost vozidla v daném stoupání.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Příklady : Příklad 1: Ke zjištění součinitele odporu valiví slouží jednonápravový přívěs podle obrázku. Při zkouškách se měří vodorovné síly v závěsném zařízení tažného vozidla. Předpokládejme, že jízdní odpor přívěsu působí ve výšce závěsného zařízení. Při rychlosti v 1 = 36 kmh -1 byl zjištěn jízdní odpor přívěsu F 1 = 210 N, při rychlosti v 2 = 72 kmh -1 byl zjištěn jízdní odpor přívěsu F 2 = 600 N. Tíha přívěsu G = 6000 N. Určete součinitel odporu valení. Vliv rychlosti jízdy na hodnotu valivého odporu neuvažujeme.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Příklad 2: Vozidlo jede do svahu o stoupání 12 % rychlostí 36 kmh -1 za bezvětří. Vozidla má hmotnost 1600 kg, součinitel odporu valení je 0,02, čelní plocha je 2,3 m 2, součinitel aerodynamického odporu je 0,3, mechanická účinnost 0,09 a hustota vzduch 1,25 kgm 3. Vypočítejte potřebný výkon motoru vozidla pro udržení dané rychlosti.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Příklad 3: Je dáno vozidlo o hmotnosti m = 1900 kg, čelní plocha S x = 2,2 m 2, c x = 0,35, ρ v = 1,25 kgm -3, f = 0,015. Vypočítejte, při jaké rychlosti vozidla za bezvětří na rovině bude valivý odpor stejně velký, jako odpor vzduchu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Příklad 4: Automobil se pohybuje rychlostí 130 kmh -1. Náhle začne působit na automobil silný protivítr o rychlosti 10 ms -1. Vypočítejte o kolik procent se zvýší odpor vzduchu F v při působení protivětru.