Dopravní plánování s mikrosimulačním softwarem S-Paramics Jiří Paukrt SIAS Limited.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

software pro dopravní plánování
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Řízení dopravy Model pro odhad stavu a optimalizaci Jitka Kratochvílová, Ivan Nagy.
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Model dopravní mikrooblasti pro popis a řízení délek kolon v křižovatkách pomocí světelné signalizace.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Hierarchické řízení dopravy pomocí sítě světelných signalizačních zařízení Jitka Homolová, Ivan Nagy, Miroslav Kárný, Pavla Němcová, Ludvík Tesař, Ferdinand.
Případová studie – práce ve skupinách Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Uherské Hradiště 2009.
Doprava a územní plánování
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Ekodesign. Ekodesign Strategie ekodesignu Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. 9. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Fuzzy logika pro řízení světelné signalizace křižovatky
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Risk Analysis Consultants s.r.o
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu v podmínkách ČR Prezentace projektu stránka: 1 K617X1MG Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně Ing. Václav Rada, CSc. Leden 2009.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Rozvoj moderních dopravních inteligentních systémů Ing. Petr Holcner, Ph.D. Mikroskopický model.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
TIPY PRO PRŮZKUMY DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ Petr Šenk. Obsah prezentace  Širší kontext – proces tvorby strategického plánu  Zdroje dat pro dopravní plánování.
1 Principy simulace Definice Koncepce tvorby modelů Obecné charakteristiky.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategie rozvoje obce – tvorba koncepčního dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem na období fáze tvorby koncepčního dokumentu Mgr.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Firemní plány udržitelné mobility
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Strategie regionu, obce
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Presentation Title 1st September 2002
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Zkušenosti s efektivním řízením provozu v úsecích s dočasným omezením
Návrh opatření pro zlepšení dopravy v krnap
Transkript prezentace:

Dopravní plánování s mikrosimulačním softwarem S-Paramics Jiří Paukrt SIAS Limited

Cíl přednášky Seznámit posluchače s následujícími oblastmi dopravního modelování: Cíle dopravního modelování, tvorba dopravního modelu Návrh proměnných signálních plánů Dynamické řízení dálniční dopravy Návazné moduly (emise, ekonomické hodnocení, proměnná dopravní poptávka, konflikty)

Část 1 – Tvorba dopravního modelu

Cíle dopravního modelování Posoudit dopady změn ve využití území na dopravní situaci Hodnotit varianty řešení dopravní infrastruktury Navrhnout vhodné varianty dopravních strategií Poskytnout podklady pro návazné studie (hodnocení dopadů na životní prostředí, ekonomické hodnocení dopravních staveb)

Co to je dopravní model Analytický nástroj obsahující: Popis dopravní infrastruktury Množství cest v řešené oblasti Hlavní generované výstupy: Dopravní proudy Cestovní časy

Stavba modelu – sběr dat Data o počtech vozidel Data o cestovních časech Data o zdrojích a cílech cest Data o délkách kolon Data o dopravní infrastruktuře Návštěva řešeného území Standard – DMRB část 12 a část

Stavba modelu – kalibrace a validace Stavba dopravního modelu – vytvoření dopravní nabídky a dopravní poptávky Kalibrace modelu – přizpůsobení dopravního modelu místním podmínkám (úprava sítě a matice) Validace modelu – ověření, že dopravní model je schopen předpovídat dopravní situace Kritéria: DMRB část

Stavba modelu – testování scénářů Tvorba predikce pro výhledové období (např. rok zprovoznění dopravní stavby a +15 let) ~Dopravní poptávka – veškerá plánovaná výstavba (školy, supermarkety atd.) ~Dopravní síť – veškeré plánované změny dopravní sítě Porovnání scénáře s a bez hodnoceného řešení Podklady: Transport Analysis Guidance (TAG)

Druhy dopravních modelů Strategické dopravní modely Mesoscopické dopravní modely Mikrosimulační dopravní modely

Princip mikrosimulace Simulace pohybu jednotlivých vozidel na základě stejných pravidel, která platí ve skutečnosti Schopnost posoudit jakýkoliv dopravní systém a předpovědět situace, které vedou k dopravním kongescím

Jak S-Paramics funguje?

Jaké výstupy S-Paramics generuje? S-Paramics generuje: dopravní proudy cestovní časy délky kolon spotřebu paliva emise a mnoho dalších S-Paramics porovnává varianty z hlediska řady kritérií a identifikuje optimální řešení.

Část 2 – Proměnné signální plány

Co to jsou proměnné signální plány Dynamická změna řízení signalizovaných křižovatek dle aktuální dopravní situace Příklady: ~Prodlužování dob zelených ~Fáze na zavolání ~Koordinace více křižovatek. Cíle: ~Zvýšení kapacity, omezení kolon a zlepšení cestovních časů, ~Preference hromadné dopravy.

Proč je mikrosimulace vhodným nástrojem Posouzení jakéhokoliv typu křižovatky Zahrnuje vazby na okolní dopravní systém Umožňuje zahrnout dynamické řízení

Posouzení různých typů křižovatek

Posouzení proměnných plánů v S-Paramics Modelováno stejně jako ve skutečnosti ~Detektory odečítají data ze simulace (obsazenost, typ vozidla, rychlost, mezera atd.) ~Logika řízení mění SSZ v každém kroku (normálně 2x za s) Pro jednoduché systémy – programovací jazyk v S-Paramics Pro složitější systémy – vazba na externí logiku (PController) Předefinovaná řešení (SCOOT, SCATS, MOVA)

Příklad – Brno Rondo Zlepšení cestovních časů o 10% Pokles kolon o 15%

Část 3 – Dynamické řízení dálniční dopravy

Co zahrnuje dynamické řízení dálnic Dynamické řízení zahrnuje: Omezení rychlosti Omezení jízdních pruhů Informace řidičům (objížďka, zdržení) Řízení připojovacích pruhů (Ramp metering)

Cíle dynamického řízení Cíle dynamického řízení: Zvýšená bezpečnost Snížené emise Lepší cestovní časy Vyšší spolehlivost

Proč je mikrosimulace vhodným nástrojem S-Paramics může obsáhnout velké území a umožňuje tak hodnotit dopady i velmi rozsáhlých dálničních systémů. Pomocí S-Paramics mikrosimulace lze vyhodnotit řadu aspektů dálniční infrastruktury, např: ~Složité průpletové úseky ~Mimoúrovňové dálniční křižovatky ~Řídící systémy pro dálniční dopravu

Jak S-Paramics hodnotí dálniční síť

Dynamické řízení v S-Paramics Data z detektorů Instrukce pro řidiče Možné zahrnout dynamické omezení rychlosti a/nebo jízdních pruhů, informace o zdržení a objížďkách Instrukce předány řidičům prostřednictvím PDZ nebo vysílačů Předdefinované systémy (Controlled Motorways, MIDAS a ALINEA) Uživatelem definovaná logika

Systém Controlled Motorways Alternativa k rozšiřování dálnice (otevření odstavného pruhu a snížení rychlosti) První experiment v roce 2008 na dálnici M42 (Birmingham) Od té doby Implementováno na úsecích dálnic M1, M6, M20, 25, M42 Přínosy: ~Zlepšení cestovních časů a spolehlivosti ~Snížení počtu dopravních nehod ~Snížení emisí a spotřeby paliva

Controlled Motorways – M25 – Londýn

Aplikace dynam. řízení v ČR - ViaZONE

Část 4 – Návazné moduly

Hodnocení dopadů na životní prostředí S-Paramics poskytuje uživatelům možnost posoudit dopad navrhovaných řešení na životní prostředí Podrobné hodnocení emisí motorových vozidel je součástí softwaru S-Paramics (modul AIRE)

Ekonomické hodnocení S-Paramics umožňuje detailní ekonomické hodnocení dopravních staveb a systémů (modul PEARS) Ekonomické hodnocení je možno provádět pro: Novu dopravní infrastrukturu Systémy priority hromadné dopravy Optimalizaci světelné signalizace Systémy řízení dálniční dopravy Zlepšování stávající infrastruktury (např. předjíždění)

Strategie pro omezení dopravní poptávky S-Paramics mikrosimulaci lze použít k posouzení dopadů dopravních strategií na dopravní situaci. Příkladem strategií je: Organizace parkování - omezení parkovacích míst v centru města, různé druhy zpoplatnění parkování - model města Chippenham (město na jihu Anglie, obyvatel) Organizace hromadné dopravy - Předpověď množství cestujících, kteří budou využívat veřejnou hromadnou dopravy v závislosti na její kvalitě - model města Plymouth (město na jihu Anglie, obyvatel)

Predikce dopravních nehod jsou v současné době zapracovávány do softwaru S-Paramics Metodika Time To Collision Analýza dat ze souboru vehiclepositions pro určení vozidel v konfliktu a identifikaci kolizních míst Nalezení vztahu mezi konflikty a nehodami Metodika modelování konfliktu

Ing. Jiří Paukrt Opletalova 55, Praha 1, t: m: e: w: Kontakt