Trigonometrie v praxi. Úkoly 1) Jaká je výška lampy? 2)Jaká je vzdálenost z fotbalového hřiště Realu Madrid na hřiště Manchestru United? 3) Od kterého.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karas Jan Šeďa Jakub 2.B Gymnázium Jakuba Škody, Přerov
Advertisements

Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín VY_32_INOVACE_M_10 Tangens Zpracovala: Mgr. Květoslava Štikovcová Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Goniometrické funkce Kosinus Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
ZAL – 5. cvičení Martin Tomášek Pole - opakování Základní datový typ. V poli držíme více elementů (jednoho typu) S elementy v poli můžeme manipulovat.
Využití goniometrických funkcí Řešení pravoúhlého trojúhelníku VY_32_INOVACE_M9F 20.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
PYTHAGOROVA VĚTA SLOVNÍ ÚLOHY
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Obsahy rovinných útvarů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
56.1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti I.

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Vlastnosti trojúhelníku
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Kdo s koho?!.
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
2.2 Kvadratické rovnice.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Matematika pro 2.stupeň ZŠ
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ KOLÍN V. , MNICHOVICKÁ 62 AUTOR : Mgr
Goniometrické funkce Autor © Ing. Šárka Macháňová
ŘEŠENÍ PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKU.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhlopříčky) Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň.
Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníku
Délka kružnice, obvod kruhu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Času máš dost, tak se usaď, pust si zvuk a vyzkoušej si svůj postřeh.
Zoner Callisto Ostatní manipulace s obrázky I.
ÚHLY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
46 OBVOD A OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Výukový materiál pro 9.ročník
Rozvoj geometrických představ
Kruh a kružnice Základní názvosloví Středová a osová souměrnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků
Dvourozměrné geometrické útvary
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Průměr
Rovnice.
PODOBNOST.
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Kolik sloupů vidíš? Dva čtvercové…. Nebo tři kulaté ?
Úhly NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_304_Úhly Téma: Geometrie Číslo.
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Trigonometrie v praxi

Úkoly 1) Jaká je výška lampy? 2)Jaká je vzdálenost z fotbalového hřiště Realu Madrid na hřiště Manchestru United? 3) Od kterého stromu se mi vyplatí střílet, když chci zasáhnout cíl co nejpřesněji?

Jaká je výška lampy? Aneb je možné zjistit výšku lampy, když znám jen vzdálenost od stěny a jeden úhel?SAMOZŘEJMĚ

A B C Zde vidíte lampu,kterou chceme změřit.Vytvořili jsme si pomyslný trojúhelník. A poté jsme si označili vrcholy a strany. c a b

Pečlivě jsme měřili

Když známe stranu a, která měří 18 metrů a úhel alfa, neměl by být žádný problém s vypočítáním výšky lampy pomocí funkce tangens.

Pomocí výpočtu tangens jsme zjistili výšku lampy. Ta měří 7,2 metrů.

Takhle by to vypadalo na papíře

Jaká je vzdálenost z fotbalového hřiště Realu Madrid na hřiště Manchesteru United ? Aneb, jde zjistit vzdálenost z hřiště Realu Madrid, Santiaga Bernábeua, na hřiště Manchesteru United, Old Trafford, když znám vzdálenost obou míst od hřiště na Čeladné ? Jistěže !

Začal jsem tím, že jsem si na mapě zadal tři body. Bod A jsem zadal uprostřed hřiště na Čeladné Bod B jsem zvoliv uprostřed Madridu, přesněji uprostřed hřiště Realu Madrid, Santigo Bernábeu. Bod C jsem zvoli jako střed stadiónu Manchesteru United, Old Trafford. Poté jsem spojil body A, B a C a vznikl mi trojúhelník jehož stranu a chci vypočítat.

Jak to všechno spočítat? Není to nic složitého, když znám strany b, c a úhel α. a = ? b = 1491,1 km c = 1998,4 km α = 48°

b= 1491,1 km c= 1998,4 km α= 48° a= ? Budeme dosazovat do kosinovy věty. a 2 = b 2 + c 2 – 2bc * cos α Po dosazení čísel bude vypadat rovnice takto. a 2 = 1491, ,4 2 – 2* 1491,1 * 1998,4 * cos 48 Celková rovnice pro výpočet strany a po úpravách bude vypadat takto. Délka strany a, vzdálenost ze středu hřiště Realu Madrid do středu hřiště Old Trafford je pak snadné vypočítat na kalkulačce. a = 1493,05 km VÝPOČETVÝPOČET

Takto by to vypadalo na papíře.

A vzdálenost ze středu Santiaga Bernábeua do středu hřiště Old Trafford je… … dosti velká a asi ji neujdu takže nikam nejedu a zůstávám tady 

Pro přesnost lukostřelby je třeba mít co nejkratší trajektorii. Od kterého stromu se mi vyplatí střílet, když chci zasáhnout cíl co nejpřesněji?…. Dokážu to zjistit, když znám dvě strany a jeden úhel?

Každý ze tří stromů tvořil vrchol trojúhelníku ABC. (viz obrázek, strom označen jako C je cíl)

K měření vzdáleností dvou stran a jednoho a jednoho úhlu bylo zapotřebí desky, která měřila 220cm a úhloměru. Pomocí těchto dvou nástrojů a trošky matematiky(cosinova a sinova věta) mohu spočítat třetí stranu, která by mi pomohla vyřešit problém.

Pomocí sinovy věty jsem dopočítal všechny úhly trojúhelníku.

- Střílet se vyplatí od stromu označeného písmenem B. Což jsme si dokázali v předchozích měřeních.

VYTVOŘILI: TOMÁŠ SOVJÁK JIŘINA PÁNKOVÁ DOMINIK DĚCKÝ TEREZA HUSARIKOVÁ