Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Vývoj vztahu člověka k prostředí
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Příroda ovlivňuje člověka
PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
Příroda a společnost. Příroda je podmínkou naší existence. Člověk= živočišná (biolog.) i spol. bytost.  podléhá zákonitostem přírodním i společenským.
KRAJINA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Název VM
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
Sídla.
Demografie je věda, která se zabývá:
Krajina a životní prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Registrační číslo projektu:
OBYVATELSTVO. Geografie obyvatelstva OBJEKT: Člověk a společnost PŘEDMĚT:Stav a zákonitosti rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva - stav: Výsledek.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ČESKO a jeho krajina.
KULTURNÍ KRAJINA.
Znečišťující faktory ŽP a dopady činnosti člověka na ŽP
Chráněná území ČR a regionu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Obnovitelné zdroje energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Zelená kancelář. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ Z PŘEVODU NEMOVITOSTÍ.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Životní prostředí v ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Globální problémy – – ozonová díra, skleníkový efekt a znehodnocení půdy.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Základní ekologické pojmy. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Ekoznačky. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Funkce sinus (8). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Goniometrické rovnice (1) (17). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Funkce tangens (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Socioekonomická geografie, hospodářské sektory
Krajina Co to je krajina?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MOTIVACE.
VY_32_INOVACE_280_Typy krajiny
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Demografie je věda, která se zabývá:
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy biologie a ekologie - ekologie

Obsah Vztah člověka a ŽP1 Historie vztahu člověka a ŽP Vývoj vztahu člověka k přírodě6 Člověk jako lovec a sběrač7 Člověk jako pastevec a zemědělec8 Člověk jako řemeslník a trhovec9 Člověk jako výrobce a spotřebitel10

Obsah Vliv člověka na krajinu11 Název stránky 1212 Název stránky 1313 Název stránky 1414 Název stránky 1515 Název stránky 1616 Název stránky 1717 Název stránky 1818 Název stránky 1919 Název stránky 2020

Co je to vztah člověka a ŽP?? Jaký může být?? Tvůj vlastní vztah. Historické souvislosti a milníky. Co všechno spolu souvisí?? Vztah člověka a ŽP 1

Historie vztahu člověka a ŽP Pravěk lidská populace je málo početná žije jen ve vhodných podmínkách živí se lovem a sběrem přírodu ovlivňuje jen minimálně Starověk dochází k rozvoji zemědělství, pastevectví, těžbě a zpracování kovů, těžba dřeva na stavby dochází k odlesnění a následné erozi půdy, změně vodního režimu a vzniku prvních pouští 2

Historie vztahu člověka a ŽP 3

Středověk další rozvoj zemědělství a řemesel výstavba sídel těžba různých surovin ovlivnění přírody jen lokálně Novověk nástup průmyslové revoluce rozšíření měst a stavba komunikací zvýšení těžby surovin rozvoj obchodu objevují se automobily 4 Rozvoj lidské společnosti = poškození přírody – kácení a vypalování lesů, vysoušení mokřadů, eroze, vyhubení druhů a ohrožení jiných druhů změnou jejich přírodního prostředí

Historie vztahu člověka a ŽP 5

vztah člověka k přírodě se během existence lidstva vyvíjel na základě určitých vlivů vzniklo tak několik zásadních modelů soužití člověka a přírody, ve kterých se odrážely proměny vnímání hodnoty přírody člověkem Vývoj vztahu člověka k přírodě 6

tento vztah je charakteristický pro dobu započatou před čtyřiceti až padesáti tisíci lety naprostá závislostí na přírodních zdrojích život člověka se bez výjimky řídí jejími cykly a prostředím, ve kterém žije 1) Člověk jako lovec a sběrač 7

člověk zůstává na přírodě závislý, není zde již v roli pasivního příjemce vztah se upravuje do podoby partnerské; člověk zůstává součástí přírodního řádu, který jej dalece přesahuje, podílí se však již aktivně na jeho naplňování počátky tohoto období bývají kladeny do doby přibližně před 12 tisíci lety, často označováno jako neolitická nebo zemědělská revoluce 2) Člověka jako pastevec a zemědělec 8

období od 13. do 18. století v Evropě - obdobím urbanizace vystupuje člověk vůči přírodě v roli řemeslníka – trhovce období, pro které je charakteristický rozvoj měst a specializace povolání, se ve vztahu k přírodě vyznačuje sníženou intenzitou každodenního styku s přírodou a poklesem pocitu partnerství a závislosti na ní 3) Člověk jako řemeslník a trhovec 9

jedná se pravděpodobně o nejvýraznější civilizační změnu, pro kterou se vžilo označení průmyslová revoluce hlavním hybatelem bylo vedle přechodu od řemeslné k manufakturní výrobě především využití fosilních paliv, tedy neobnovitelných energetických zdrojů došlo k výraznému hospodářskému a materiálnímu růstu a k rozvoji vědy a techniky nárůst počtu obyvatel, nárůst odpadků, apod. (Dochází k narušování a poškozování nejen jednotlivých ekosystémů, ale celých biomů … ) 4) Člověk jako výrobce a spotřebitel 10

PŘÍRODNÍ KRAJINA BEZ HOSPODÁŘSKÉHO VYUŽITÍ – oblasti nevhodné pro život, minimální vliv člověka (polární oblasti) PŘÍRODNÍ KRAJINA S HOSPODÁŘSKÝM VYUŽITÍ – pastva, lov, sběr, kácení lesů, obyvatelé žijí v souladu s přírodou KULTURNĚ OBHOSPODAŘOVANÁ KRAJINA – přetvořená člověkem k určitému účelu – využívaná k zemědělství, lesnictví, rekreaci KULTURNĚ NARUŠENÁ KRAJINA – husté osídlení, průmyslové objekty, lomy, doly, komunikace, intenzivní zemědělství KULTURNĚ ZPŮSTOŠENÁ KRAJINA – Intenzivní přeměna urbanizací a průmyslem Vliv člověka na krajinu 11

Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Diplomová práce, Brno 2006, Autor práce: Bc. Petr Blažek, Sociálně pedagogická intervence v procesu utváření vztahu člověka k přírodě, KOHÁK, E. Zelená svatozář. Kapitoly z ekologické etiky. 2. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství SLON, s. ISBN Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Použité zdroje