Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Pipetování a titrace VY_32_INOVACE_CH1 – 10 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Kvantitativní analytická chemie
Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
PH Vypočítejte pH roztoku kyseliny chlorovodíkové o látkové koncentraci 0,01 mol.dm-3. Řešení: –    úplná disociace HCl + H2O  H3O+ + Cl- –    z reakční.
výpočet pH kyselin a zásad
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
CHEMICKÉ REAKCE.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Elektrochemie.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Teorie kyselin a zásad.
Acidobazické rovnováhy (rovnováhy kyselin a zásad) pH - definice silné a slabé kyseliny a zásady, výpočet pH soli slabých kyselin a zásad, hydrolýza, výpočet.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Složení roztoků Chemické výpočty
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Chemické výpočty III.
Protolytické reakce.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Jak vznikají soli.
Jméno : Ing. Renata Šandová
Pomůcky. pomůcky Příprava vzorku kyseliny Příprava roztoku kyseliny v benzínu poměru 1:2000. Určení počtu kapek v 1 cm3 roztoku. Příprava vzorku kyseliny.
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Acidobazické indikátory
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Neutralizace.
Protolytické děje.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Chemické výpočty II Vladimíra Kvasnicová.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Chemické výpočty II.
Vyšetření žaludeční šťávy v experimentu
Termodynamika (kapitola 6.1.) Rozhoduje pouze počáteční a konečný stav Nezávisí na mechanismu změny Předpověď směru, samovolnosti a rozsahu reakcí Nepočítá.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Roztoky a jejich složení
Jak připravit víno z vody Efektní pokus Motivační pokus Žákovský pokus - neutralizace.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Půdní reakce Půdní reakce patří k nejvýznamnějším charakteristikám půdy !!! Vyjádření  v hodnotách aktivity (koncentrace) hydroxoniových (H 3 O + ) iontů.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Stanovení půdní reakce, výměnné acidity
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Neutralizace Vznik solí
Redoxní reakce – sestavení galvanického článku
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
výpočet pH kyselin a zásad
Zásady.
Výpočty z chemických rovnic
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová

Zařazení pokusu  pokus je zařazen do 1. ročníku SOŠ, jako 1. laboratorní práce  žák si procvičí základní výpočty, zopakuje vážení na laboratorních vahách, plní jednoduché úkoly v laboratoři  vyučující vysvětlí princip hydrolýzy solí a výpočtů  žáci provedou výpočty, pokus a vypracují protokol včetně odpovědí na otázky a závěru

Hydrolýza sol í a stanoven í pH Cíl: Naučit se vypočítat potřebnou hmotnost látky pro jednotlivé roztoky známe-li koncentraci, stanovit pH. Princip: Hydrolýza solí je acidobazická reakce, při které ionty soli reagují s vodou za vzniku iontů hydroxidových (OH - ), nebo oxóniových (H 3 O + ). Tím se změní hodnota pH vzniklého roztoku. Celý děj je možno rozdělit na dvě fáze: a/ rozpouštění krystalů soli ve vodě, při kterém dochází k rozrušování iontové struktury soli a k uvolňování iontů (disociace soli), b/ vlastní acidobazická reakce iontů soli s vodou. Úkol: Příprava 0,1 mol roztoků solí NaCl, Na 2 CO 3 a FeCl 3 V úloze budete pracovat s roztokem chloridu sodného, uhličitanu sodného a chloridu železitého. Pomůcky: lžička na chemikálie, navažovací lodička, laboratorní váhy (předvážky), sada závaží, odměrná baňka (100 cm 3 ), 3 kádinky, skleněná tyčinka, univerzálový indikátorový papírek Chemikálie: chlorid sodný, uhličitan sodný a chlorid železitý Postup práce: Vypočtěte potřebné hmotnosti látek pro jednotlivé roztoky o objemu 100 cm 3 a koncentraci 0,1 mol/l. Látku odvažte a pak každou naváženou látku rozpusťte v destilované vodě o objemu asi 40 cm 3 v odměrné baňce. Vzniklý roztok doplňte destilovanou vodou po rysku (dolní meniskus se musí dotýkat rysky) na celkový objem 100 cm 3. Připravené roztoky o koncentraci 0,1 mol/l přeneste pomocí skleněných tyčinek kapky na univerzální indikátor a porovnáním se stupnicí na obalu určete pH jednotlivých roztoků. Úkoly 1) Zapište rovnicemi reakce jednotlivých solí s vodou 2) Zdůvodněte zjištěné hodnoty pH připravených roztoků solí. Pracovní list žákovského pokusu

Výpočet látkové koncentrace

Výpočet hmotnosti

Výpočet hmotností jednotlivých látek NaCl: m = 0,58 g m = 0,1 x 0,1 x 58 = 0,58 g Na 2 CO 3 : m = 1,06 g m = 0,1 x 0,1 x 106 = 1,06 g FeCl 3 : m = 1,61 g m = 0,1 x 0,1 x 161 = 1,61 g

Formulář protokolu pro žáky Jméno:Datum: Třída: Laboratorní práce č. Název: Cíl práce: Úkol: Chemikálie: Pomůcky: Výpočty a rovnice (schéma sestavené aparatury): Závěr:

Vypracované úkoly a závěr 1.Sůl silné kyseliny a silné zásady, hydrolýza neprobíhá, protože je v rovnováze. NaCl + H 2 O Cl - + H + + NaOH Reakce je neutrální. pH=7

2. Sůl silné kyseliny a slabé zásady. FeCl 3 + H 2 O Cl - + H + + Fe(OH) 3 Roztok reaguje kysele pH<7pH=2 3. Sůl slabé kyseliny a silné zásady. Na 2 CO 3 + H 2 O NaHCO 3 + NaOH Roztok reaguje zásaditě pH>7 pH=9

Metodika laboratorní práce 1.Rozdělit žáky do dvojic 2.Provést poučení o BOZP při práci v chemické laboratoři 3.Připravit pomůcky pro žáky včetně chemikálií 4.Nakopírovat potřebné množství PL a protokolů 5.Průběžná kontrola žáků