SLOŽENÍ ROZTOKŮ. OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
Advertisements

Roztoky Do hrnku s čajem dala Zuzka Blažejová jednu kostku cukru, Kamila Rajchmanová dvě kostky a Standa Veverka 3 kostky. Který čaj byl nejsladší je.
Roztok, hmotnostní zlomek
Jméno : Ing. Renata Šandová Škola : Základní škola Pohořská 8, Odry Předmět: Anorganická chemie Třída: 8.ročník Téma: Složení roztoků.
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Složení roztoků Chemické výpočty
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
ROZTOKY Obr Obr. 2.
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_223 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hmotnostní zlomek složky směsi
Roztoky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Chemické výpočty III.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výpočty v chemii RZ
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Složení roztoku Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Roztoky a jejich složení
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výpočet hmotnostního zlomku
SMĚSI. OBSAH Co jsou směsi Skupenství směsí Stejnorodé směsi Různorodé směsi Rozpustnost složek směsí.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ch_014_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Ch_014_Chemické reakce_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Autor: Ing. Mariana Mrázková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Složení látek a směsí Hmotnostní podíly složení ropy: Uhlík: 84–87.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-06 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Výpočet hmotnostního zlomku
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Roztoky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Směsi Chemie pro ZŠ 8.ročník.
Hmotnostní zlomek převáděný na %
EU peníze středním školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
celková hmotnost roztoku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Transkript prezentace:

SLOŽENÍ ROZTOKŮ

OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní vyjádření složení roztoků Příklady výpočtů složení roztoků

SLOŽENÍ ROZTOKŮ vyjadřuje poměr množství rozpuštěné látky v roztoku k množství celého roztoku nasycený roztok je takový roztok, ve kterém se za určité teploty již více látky nerozpouští nasycený roztok cukru ve vodě

SLOŽENÍ ROZTOKŮ nenasycený roztok je takový roztok, ve kterém je za určitých podmínek rozpuštěné látky méně než v nasyceném roztoku nenasycený roztok cukru ve vodě

VYJÁDŘENÍ SLOŽENÍ ROZTOKŮ Složení roztoků vyjadřujeme obvykle 2 způsoby: a) hmotnostní zlomek: w = m s /m w = hmotnostní zlomek m s = hmotnost složky m = hmotnost celého roztoku Roztok s větším hmotnostním zlomkem je koncentrovanější. Roztok s menším hmotnostním zlomkem je zředěnější.

b) vyjádření složení roztoků pomocí % příklad A konzumní ocet je 8 % roztok kyseliny octové: obsahuje 8 % kyseliny octové, zbytek tvoří voda VYJÁDŘENÍ SLOŽENÍ ROZTOKŮ

b) vyjádření složení roztoků pomocí % příklad B peroxid vodíku k dezinfekci je 3 % roztok peroxidu vodíku obsahuje pouze 3 % peroxidu vodíku a zbytek tvoří voda

PŘÍKLADY VÝPOČTŮ Příklad 1 Do hrnku s 200 g čaje jsme nasypali 5 g cukru. Vypočítejte, kolik % cukru roztok čaje obsahuje. Řešení: a) 205 g (hmotnost čaje + hmotnost cukru)………………………… 100 % 5 g (hmotnost cukru).…………………………………………… x % x = 2,4 % b) w = m s /m m s = 5 g m = 205 g w = 0,024 (x100)……2,4 % Roztok čaje obsahuje 2,4 % cukru.

Příklad 2 Vypočtěte hmotnost cukru, kterým byla oslazena káva. Šálek nápoje obsahoval 80 g 5 % roztoku cukru. Řešení: a) 100 %…………………………………………..80 g 5 %....……………………………………………x x = 4 g b) w = m s /m m = 80 g w = 0,05 m s = x m s = w.m m s = 0, g = 4 g 5 % roztok kávy obsahuje 4 g cukru. PŘÍKLADY VÝPOČTŮ

Příklad 3 Při přípravě roztoku pro dokrmování včel bylo použito 6 kg cukru a 4 kg vody. Kolik % cukru roztok obsahoval? Řešení: a) 10 kg………………………………………100 % 6 kg..…………………………………………x x = 60 % b) w = m s /m m s = 6 kg m = 10 kg w = 0,6 …………….. 60 % Roztok pro včely obsahuje 60 % cukru. PŘÍKLADY VÝPOČTŮ

Příklad 4 Rychlokvašené okurky se zalévají 4,3 % roztokem soli. Jak připravíte 1 l tohoto nálevu, jestliže je hustota tohoto roztoku 1,05 g/cm 3. Řešení: 1 litr nálevu má hmotnost: g (  = m/V  m = .V) a) 100 %.…………………………………………1 050 g 4,3 %..…………………………………………….x x = 45,15 g b) w = m s /m  m s = w.m (w = 0,043) m s = 45,15 g Do 1 l nálevu na okurky je potřeba 45,15 g soli. PŘÍKLADY VÝPOČTŮ

Příklad 5 Kolika % roztok cukru vznikne rozpuštěním 20 g cukru v 80 g vody? Řešení: 100 g……………………………..100 % 20 g………………………………... x x = 20 %. Roztok cukru je 20 %. PŘÍKLADY VÝPOČTŮ

Příklad 6 Kolik soli je třeba k přípravě 400 g jejího 20 % roztoku? Řešení: 400 g ……………………………………..100 % x………………………………………….. 20 % x = 80 g Na přípravu roztoku je třeba 80 g soli. PŘÍKLADY VÝPOČTŮ

OPAKOVÁNÍ Doplň věty: …………………. roztok je takový roztok, ve kterém je za určitých podmínek rozpuštěné látky méně než v nasyceném roztoku. Roztok s ……………… hmotnostním zlomkem je koncentrovanější. Roztok s menším hmotnostním zlomkem je ……………….