Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Rozlišování látek podle vlastností
VLASTNOSTI LÁTEK A JEJICH PŘEMĚNY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
Svět kolem nás.
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
ROZTOKY Obr Obr. 2.
Látkové množství, molární hmotnost
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výpočet hmotnostního zlomku
Výpočet procentového složení sloučenin Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ. OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Tělesa a látky- vlastnosti látek Autor Jitka.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Hustota a její měření.
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Roztoky.
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
zpracovaný v rámci projektu
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Transkript prezentace:

Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

A/ Vlastnosti, které zjistíme svými smysly

Úkol 1: Které vlastnosti modré skalice zjistíš zrakem a čichem? Vyber z těchto možností - rozpustnost, vůně, skupenství, hustota, barva, teplota tání, vzhled, teplota varu, kyselost, zásaditost, rozpustnost Řešení: zrak: barva, skupenství, vzhled čich: vůně (zápach) chuť, hmat: v laboratoři chemické látky neochutnáváme a nebereme do rukou!

B/ Vlastnosti,které zjistíme měřením nebo jednoduchými pokusy

Úkol 2: Zjištění hustoty Na základě znalostí učiva fyziky napiš: a/ značku hustoty b/ jednotku hustoty c/ vzorec pro výpočet hustoty Řešení: ρ g/cm 3 nebo kg/m 3 ρ = m/V

Úkol 3: Zjisti hustotu tělesa a urči z tabulek v učebnici na str. 128, z čeho je vyrobeno.

Zapiš hmotnost tělesa v g

Zapiš objem tělesa v cm 3

Řešení úkolu 3 m = 82g, V = 10,5cm 3, ρ = ? ρ = m/V ρ = 82g /10,5cm 3 ρ = 7,81 g/cm 3 Těleso je vyrobeno z oceli.

Kyselost a zásaditost - pozorně si přečti následující text V chemii rozlišujeme látky kyselé, neutrální a zásadité. I chemik začátečník pozná látku kyselou nebo zásaditou pomocí indikátorů. Nejznámějšími jsou fenolftalein a lakmus. Jsou to látky, které vlivem kyselosti nebo zásaditosti mění svou barvu. K důkazu zásaditých roztoků (hydroxidů) používáme bezbarvý fenolftalein, který se v nich barví červenofialově. Kyseliny zase dokážeme modrofialovým roztokem lakmusu, jenž v nich zčervená.

Zbarvení lakmusu v kyselině

Zbarvení fenolftaleinu v hydroxidu

Úkol 4: Který roztok obsahuje kyselinu a který hydroxid? Řešení: kyselina hydroxid

Pozorně přečti text K rozlišení několika látek obvykle nestačí uvést jen jednu vlastnost, protože mohou mít některé vlastnosti stejné nebo podobné (barva, skupenství). Voda, ethanol (líh), aceton jsou bezbarvé kapalné látky, které zrakem nerozlišíme. Liší se však teplotou tání a varu. Zjišťování vlastností látek a jejich přeměn je jeden z hlavních úkolů chemie.

Úkol 5: Doplň údaje podle tabulek v učebnici na str. 128

Rozpustnost - pozorně si přečti text Rozpustnost látky nám udává, kolik g látky je rozpuštěno při určité teplotě ve 100 g rozpouštědla. Nejběžnějším rozpouštědlem je voda. V nenasyceném roztoku se může při určité teplotě rozpustit ještě další množství látky. V nasyceném roztoku se již další množství látky nerozpustí. Nejméně rozpuštěné látky obsahuje roztok zředěný, nejvíce roztok nasycený (koncentrovaný).

Úkol 6: Podle tabulek v učebnici na str. 128 doplň chybějící údaje

Úkol 7: Podle tabulky v učebnici na str. 128 odpověz na otázky: 1. Která látka má největší rozpustnost? 2. U které látky rozpustnost nejvýrazněji závisí na teplotě? 3. Kolik g modré skalice je rozpuštěno v 200 g vody při t = C? Řešení: cukr 410,6 g

Hmotnostní zlomek, procentové složení roztoků Rozpouštěnou látku označíme A. Ve stejných jednotkách napíšeme do čitatele zlomku hmotnost této látky symbolem m(A), do jmenovatele hmotnost roztoku m (hmotnost rozpuštěné látky + vody ). Tím jsme odvodili hmotnostní zlomek w (A) rozpuštěné látky v roztoku. w(a) = m(A) / m Hmotnostní zlomek je číslo vždy menší než 1. Po vynáso- bení 100 ho vyjádříme v procentech.

Vzorový příklad Vypočti w soli, jestliže je 50 g rozpuštěno ve 450 g vody. 1. Zápis známých a neznámých veličin m(A) = 50 g, m = = 500 g, w = ? 2. Dosazení do obecného vzorce a výpočet m(A) = m(A) / m m(A) = 50 / 500 m(A) = 0,1 = 10 % 3. Písemná odpověď Hmotnostní zlomek soli v daném roztoku je 0,1. Rozpuštěním 50 g soli ve 450 g vody získáme 10% roztok.

Úkol 8: Vypočítej příklady: ? = w cukru, když je 36 g cukru rozpuštěno v 144 g vody. ? g modré skalice je rozpuštěno ve 300 g 5% roztoku. Řešení: w = 36 g / 180 g = 0,2 = 20 % m(A) = 300 x 0,05 = 15 g

Odkazy na tabulky jsou v učebnici Chemie pro 8. ročník základní školy, vydalo SPN, akciová společnost, Praha 1998 nebo jsou uvedeny v jakýchkoliv chemických tabulkách. Veškerá použitá fotodokumentace pochází z vlastních zdrojů. Mgr. Vlastimil Vaněk, autor prezentace