Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový výzkum Ročník / obor studia:III.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Přehled výzkumných metod
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Pedagogická komunikace
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
STATISTICKÝ ROZCESTNÍK aneb CO S DATY Martin Sebera.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Metodologické orientace
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Vyleťal Autor: Roman Lachowicz Motivace Jana Beera a jeho projekt sekundárního vzdělávání v penitenciární praxi
Doc. PhDr. Radmila Dytrtová, CSc.. Výběr tématu a podklady pro psaní ZP  Podklady pro psaní bakalářských prací na webu ( v rubrice studium.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Pedagogické disciplíny
Mixed methods design (MMD)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Základy pedagogické metodologie
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociologický výzkum II.
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015

Obsah předmětu Okruhy Literatura Studijní materiály (přednášky aj.) Ukázky výzkumů, odkazy na výzkumy Ukázka otázek testu

Přednášky datumtéma K čemu je metodologie? Co potřebuji ke splnění předmětu? Výzkum, druhy, plán výzkumu, vzorek, metody, analýza dat, psaní zprávy Výzkumné metody, reliabilita, validita. Ukázky výzkumů Zápočtový test Zápočtová práce

Témata 1.Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum. 2.Cíle výzkumu, výzkumné problémy, hypotézy. 3.Proměnné, operacionalizace. 4.Výzkumný soubor. 5.Dotazník (konstrukce, položky, administrace, vyhodnocování). 6.Test (konstrukce, typy otázek, vyhodnocování). 7.Pozorování (získávání dat, analýza). 8.Interview (konstrukce, transkript dat, vyhodnocování). 9.Obsahová analýza textu, sekundární analýza dat, kresba. 10.Experiment (typy, efekty, intervence, vyhodnocování). 11.Validita a reliabilita. 12.Zpracování získaných dat, interpretace výsledků, psaní výzkumné zprávy.

Literatura Úvod do pedagogického výzkumu. Edited by Peter Gavora. 1. vyd. Brno: Paido, s. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, s. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, s. Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, s. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, s. KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, s. MARTIN, Paul R. a P. P. G. BATESON. Úvod do teorie a metodologie měření chování. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, s. REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, s. ISBN HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, s. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, s. Walker, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013, 218 s. ISBN GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Educational research :an introduction. 8th ed. Boston: Pearson/Allyn & Bacon, xxxi, 672. GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Applying educational research :how to read, do, and use research to solve problems of practice. 6th ed. Boston: Pearson, xxvi, 573. CRESWELL, John W. Educational research :planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson, s.

Kde jste se setkali s pedagogickým výzkumem?

Jakou máte zkušenost s pedagogickým výzkumem?

K čemu může být pedagogický výzkum užitečný?

Pro koho může být užitečný? Student učitelství, student pedagogiky a příbuzných disciplín Učitel Ředitel Škola Rodiče Žáci Vzdělavatelé učitelů Vzdělávací politika/politici Lidé pracující ve vzdělávání Lidé se vzdělávající Pro koho dál?

Jaké vidíte nedostatky pedagogického výzkumu? Jak jim lze předcházet? Jak je lze kompenzovat, pokud jim nelze předcházet?

K čemu může být pedagogický výzkum a metodologie pro Vás osobně užitečný?