HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání.
Paryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Kvasinky Obr. 1: Kvasinka pivní vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Poznej živočichy ČR Ryby, Obojživelníci, Plazi vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
HOUBY Stopkovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
RISKUJ přírodopis 7 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Člověk a příroda Autor: Mgr. Romana Martináková HLEDEJ TÉMA!!! VYLUŠTI ČTYŘSMĚRKU A ZJIŠTÍŠ „OČ TU JDE“! X O.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
HOUBY (Fungi). CHARAKTERISTIKA HUB EUKARYOTICKÉ ORGANISMY ZNAKY SPOLEČNÉ S ROSTLINAMI (nepohyblivost, tvorba vitamínů) ZNAKY SPOLEČNÉ S ŽIVOČICHY (heterotrofie,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Houby, VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_04_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kapradiny.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Jednoděložné/dvouděložné rostliny Srovnání znaků vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
VY_32_INOVACE_20_PŘV_HOUBY NAŠICH LESŮ
Plazi Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Řasy Jsou starobylé nižší rostliny Žijí ve vodě, ve vlhku
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_52_INOVACE_70_Rostliny polí - učební text
Houby – Fungi 4 Houby stopkovýtrusné.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Chytridie, hmyzomorky, zygomycéty Systém podle učebnice pro gymnázia
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Houby – fungi 3 Houby vřeckovýtrusné.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Člověk a jeho svět, 1 Název školy, adresa:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Les v průběhu roku 2 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
HOUBY (opakování) VY_32_INOVACE_06-47 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Bakterie VY_32_INOVACE_44_Co jsou bakterie Autor: Mgr. Iva Hirschová
VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_06_23.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PLÍSNĚ Jan Svatopluk PRESL (19.st.).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
Chráníme přírodu Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_19_CHRÁNÍME PŘÍRODU_HULEJOVÁ Člověk a jeho.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
Cizopasné houby Klára Dominová 3.A.
Lišejníky - podvojné organizmy
Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
MNOHOBUNĚČNÉ HOUBY HOUBY NIŽŠÍ.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_26_Opakování - houby
Transkript prezentace:

HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

Opakování Na které 3 typy dělíme řasy? Jaká u nich lze najít barviva? Které zástupce zelených řas znáš? Ve kterém prostředí lze řasy nalézt? Co jsou kvasinky? Jaký je význam kvasinek?

Houby vývin z řas, ztratily chloroplasty rozkladači – destruenti; symbióza mají buněčnou stěnu s chitinem Co je to chitin? Složitá organická látka. Provádí houby fotosyntézu? Ne

Houby vřeckovýtrusné výtrusy ve vřecku řadíme sem i kvasinky (jednobuněčné) Podle čeho získaly vřeckovýtrusné houby svůj název? Výtrusy ve vřecku. Obr. 1: Vřecko s výtrusy

Štětičkovec slouží k výrobě antibiotika penicilinu, plísňových sýrů podhoubí výtrusy Obr. 3: Štětičkovec na citrónu Obr. 2: Podhoubí s výtrusy

Zajímavost Objev penicilínu uskutečnil v roce 1928 anglický vědec A. Fleming. Jako první si všiml, že látky ze štětičkovce potlačují růst bakterií. Antibiotika již zachránila život miliónům lidí. Obr. 4: Antibiotika

Úkol Namoč kousek chleba do vody a udržuj ho vlhký. Po několika dnech se na něm vytvoří plíseň. Vytvoř mikroskopický preparát a pozoruj. O jakou plíseň se jedná? Řešení

Plíseň hlavičková jedna z nejhojnějších doma na potravinách kulaté výtrusnice Obr. 5: Plíseň hlavičková pod mikroskopem Jak se lze proti plísním bránit? hygiena, sucho, dodržovat minimální trvanlivost potravin

Kropidlák vytváří pro člověka jedovaté látky hromadění látek v těle nekrmit zvířata plesnivým krmivem, nejíst plesnivé potraviny Obr. 6: Kropidlák detail

Paličkovice nachová námel Obr.7: Paličkovice nachová Obr. 8: Paličkovice nachová s námelem cizopasí na žitě, dnes výroba léků námel – zvětšená obilka s paličkovicí

Padlí jabloňové Hlízenka ovocná Obr. 9: Padlí jabloňové Obr. 10: Hlízenka ovocná

Smrž obecný houba s velkou plodnicí v dubnu a květnu na výslunných stráních Obr. 11: Smrž obecný Je smrž jedlý, nejedlý nebo jedovatý? Smrž je jedlý.

Ucháč obecný roste v borových lesích na světlých místech Obr. 12: Ucháč obecný Je ucháč obecný jedlý, nejedlý nebo jedovatý ? Jedovatý, způsobuje otravy.

Řešení úkolu plíseň, kterou jsme pozorovali, byla s největší pravděpodobností plíseň hlavičková přítomna ve vzduchu, v domácnostech velmi hojná kulaté výtrusnice Zpět Obr. 5: Plíseň hlavičková pod mikroskopem

Použité zdroje a literatura DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha: Scientia, ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis pro 7. ročník ZŠ: Zoologie a botanika. Praha: SPN, s Obr. 1: URL Obr. 2: URL Obr. 3: URL Obr. 4: URL Obr. 5: URL Obr. 6: URL Obr. 7: URL Obr. 8: URL Obr. 9: URL Obr. 10: URL Obr. 11: URL Obr. 12: URL