Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.3 Starověký Egypt – přírodní a životní podmínky, společnost Název sady: Staroorientální státy a starověké Řecko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Žáci 6.ročníku prostřednictvím skupinové práce získávají informace o starém Egyptu. S pomocí učebnic, dějepisných atlasů a počítačů odpovídají na položené otázky. Učí se vyhledávat a zpracovávat informace. Skupinová spolupráce, výměna informací prohlubuje jejich komunikativní kompetence. V závěru zhodnotí svou práci a své výsledky porovnají s prezentací. Pro zájemce nabízí prezentace otázky k samostatné domácí práci. Prezentace obsahuje doprovodný obrazový materiál a animace.
vytvořte 4 skupiny do skupin rozdělte otázky tak, aby každá skupina zpracovávala odpovědi na 3 otázky ke zjišťování informací používejte dějepisné atlasy, učebnice (s , 48), počítače skupiny si navzájem sdělí výsledky svého snažení správnost odpovědí ověřte s prezentací otázky – odpovědi si zapište do sešitů (=zápis) Skupinová práce
Skupina 1 1) Zjisti, ve kterém světadílu leží Egypt, která moře jej oblévají, která řeka jím protéká. 2) Popiš stručně povrch Egypta. 3) Jaký typ zemědělství zde existoval ve starověku? Skupina 2 4) Na které dvě části byl Egypt původně rozdělen? 5) Kdy byl Egypt sjednocen? 6) Jak nazýváme egyptské panovníky a jaké bylo jejich postavení?
Skupina 3 7) Kdo byl panovníkům oporou? 8) Komu patřila půda v Egyptě? 9) Do kterých období dělíme historii Egypta? Skupina 4 10) Jak nazýváme egyptské písmo? 11) Na jaké materiály v Egyptě psali? 12) Kdo rozluštil egyptské hieroglyfy a co je Rosettská deska?
1) Zjisti, ve kterém světadílu leží Egypt, která moře jej oblévají, která řeka jím protéká. Afrika, moře Středozemní a Rudé, řeka Nil 2) Popiš stručně povrch Egypta. - podél Nilu úrodná půda - dále na východ a na západ od Nilu leží pouště, Libyjská a Arabská 3) Jaký typ zemědělství zde existoval ve starověku? závlahové - stavěli zavlažovací a odvodňovací zařízení - úrodné záplavy
Nil
4) Na které dvě části byl Egypt původně rozdělen? Horní (Vesét/Théby) a Dolní (Mennofer/Memfis) 5) Kdy byl Egypt sjednocen? kolem roku př.n.l. 6) Jak nazýváme egyptské panovníky a jaké bylo jejich postavení? = faraoni - vládli v Egyptě přes let - považovali se za bohy či jejich syny - neomezená moc - titul dědičný v mužské linii Do sešitu proveď jednoduchý náčrtek – rozdělený Egypt, Nil a popiš jej
7) Kdo byl panovníkům oporou? - kněží - vojáci - úředníci 8) Komu patřila půda v Egyptě? faraonovi - propůjčoval ji chrámům (zdarma) - pronajímal rolníkům (zpět část úrody jako daň) 9) Do kterých období dělíme historii Egypta? - Stará říše - Nová říše - panovníci řeckého původu - Egypt pod nadvládou Říma -v chrámech -prostředníci mezi Bohy a lidmi -významné postavení
10) Jak nazýváme egyptské písmo? = hieroglyfy (posvátné rytiny) - složité, pracné - písaři - vážení lidé 11) Na jaké materiály v Egyptě psali? - tesali do kamene - malovali na stěny chrámů, hrobek - na papyrus(rákos) 12) Kdo rozluštil egyptské hieroglyfy a co je Rosettská deska ?Rosettská deska francouz J.F. Champollion - z R.deskyChampollion (na desce stejný text vyryt 3 druhy písma – porovnáním)
Vyber si otázky podle svého zájmu a připrav si odpovědi 1) Zjisti název dnešního hlavního města Egypta a vyhledej jej na mapě. 2) Jak se jmenoval bájný sjednotitel Egypta? 3) Kolik manželek měli faraoni? 4) Kde se v Egyptě nacházely nejslavnější chrámy? 5) Co jsou to kartuše? 6) Kdo organizoval výpravu do Egypta během které byla objevena Rosettská deska?
Použité zdroje BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila; KYSUČAN, Lubor; FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis. Pravěk a starověk - učebnice pro 6.ročník ZŠ. Brno: Nová škola, s.r.o., 2007, ISBN ilustrace klipart SOCHROVÁ, Marie. Dějepis I. v kostce.. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN BIONET. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: