Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotaceSeznámení s nízkotlakými parními soustavami Klíčová slovaKotel, pára, otopná tělesa, kondenzát, odvodnění, odvzdušnění PředmětVytápění Autor, spoluautorLudvík Hrtánek JazykČeština Druh učebního materiáluVýklad Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina ročník, žáci 15 – 18 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana Nízkotlaké parní soustavy 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_18_357
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nízkotlaké parní soustavy
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nízkotlaké parní soustavy - V kotli se ohřívá voda ⇒ vaří se ⇒ vypařuje se pára (sytá nebo mírně přehřátá) - Pára se rozvádí do otopných těles (pohyb je způsoben rozpínáním páry), v kterých kondenzuje - Kondenzát se vrací zpět do kotle – buď samospádem nebo se odvádí do jímky a pak přečerpává do kotle
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Části soustavy Potrubní síť Horní nebo spodní rozvod Suché nebo mokré kondenzátní potrubí Potrubí je ocelové zesílené, svařované Uzavírací a regulační armatury - Uzavírací armatury – uzavíráme větve soustavy - U těles uzavírají a regulují průtok páry do tělesa (jediná účinnější regulace)
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje -Centrální regulace změnou množství páry je prakticky nemožná, pouze přerušování dodávky páry - Používáme běžné ventily a šoupata
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Odvodnění - Na výstupu z tělesa je odvaděč kondenzátu, který brání pronikání páry do kondenzátního potrubí (plovák nebo bimetal) - Odvodňovací smyčky – odstraňují problémy s dlouhými ležatými rozvody (malý spád 5%)
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Odvzdušnění - Hlavně odvádění vzduchu při nabíhání soustavy - Ukončení odvětrávacího potrubí min. 300mm nad nejvyšší hladinou kondenzátu - Zabezpečovací zařízení - Neuzavíratelná trubka tvaru „U“ naplněná vodou, pracující na principu sifonu
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Výhody parních otopných soustav Velký tepelný výkon při přenosu tepla (l = 2200 kJ/kg) Poměrně rychlý zátop Po odtečení kondenzátu nezamrzá Nižší investiční náklady Vhodné pro: -objekty s přerušovaným vytápěním, kde nevadí pokles teplot pod bod mrazu -průmyslové objekty
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nevýhody parních otopných soustav Nehospodárný provoz, takřka nemožná regulace Vysoká povrchová teplota otopných těles (hygiena prostředí) Koroze Soustava je hlučná, přenáší rázy Problémy s vracením kondenzátu
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Otázky k opakování 1)Nakreslete schéma dvoutrubkové vertikální protiproudé, otevřené soustavy se spodním rozvodem. 2) Čím se od sebe liší teplovodní a parní soustava? 3) Řekněte, jaké jsou výhody parních otopných soustav.
12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zdroje: Nový R. a kol.: Technika prostředí (2000) Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20 (2001) Kolektiv autorů: Topenářská příručka (2000) Štěchovský J.: Vytápění Firemní podklady