Emžská depeše Autor: Mgr. Václav PražákDatum: 18. 3. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou II
Advertisements

Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Pokus o sjednocení Itálie a Německa
Sjednocení Itálie a Německa Nové státy na mapě Evropy
Základní typy monarchií
 Cíle dohodových spojenců  Zahájení, složení, rozdělení do skupin  Dva hlavní názory  Závěry Mírová konference v Paříži.
Válečné konflikty v Evropě
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_13 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Sjednocení Německa.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Sjednocení Itálie a Německa
Sjednocení Itálie sjednocení Německa.
Prusko-Francouzská válka
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE ZUZANA ŠTĚPÁNKOVÁ Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Odkazy Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Dějiny významných států v Evropě i ve světě
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Významná pohoří České republiky 2 interaktivní slepá mapa Autor: Mgr. Martin RosochaDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Významné nížiny, úvaly a pánve České republiky - interaktivní slepá mapa Autor: Mgr. Martin RosochaDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Významná pohoří České republiky 5 interaktivní slepá mapa Autor: Mgr. Martin RosochaDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Sjednocení Německa Výchozí situace: 18O6 zánik Svaté říše římské /po vítězství Napoleona 1805 u Slavkova/ po Vídeňském kongresu 1815 Německý spolek,
Německé státy – od roku 1815 členy Německého spolku. nejsilnější stát = Prusko. součást spolku = Habsburská monarchie.
SJEDNOCENÍ NĚMECKA. Situace po roce 1848 * Pruský král odmítl přijmout císařskou korunu z rukou frankfurtského parlamentu * Obnoven Německý spolek * Neustálé.
Otto von Bismarck, muž krve a železa, cukru a biče
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Lucemburkové v Čechách I Autor: Mgr. Václav PražákDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Křížovka Britský admirál proti Napoleonovi 1 Královnina města 2 Proces poněmčování 4 Barokní malířská technika 2 Státní dohled nad informacemi 1 Ruský.
Významná pohoří Skandinávie - interaktivní slepá mapa
Významná pohoří Německa - interaktivní slepá mapa
Válečné konflikty v Evropě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Rožmberkové a jejich sídla
Významná pohoří Španělsko- interaktivní slepá mapa
REVOLUCE 1848/49.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda , sada č. 1, 17
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Popírání holocaustu II
Významná pohoří Spojeného království - interaktivní slepá mapa
Evropské právní dějiny
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Prusko-rakouské války I
2. světová válka – Hon na Bismarck
Revoluce
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Francouzská revoluce II
Judaismus – košer strava
Realismus ve výtvarném umění
Judaismus – počítání času
Judaismus – biblické dějiny I
Revoluce
Sjednocení Itálie sjednocení Německa.
SJEDNOCENÍ NĚMECKA.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základní škola Čelákovice
Název a číslo materiálu:
Sjednocení Německa Veronika Peřinová 3.A
Křížovka – osobnosti 2. světové války
Křížovka – krycí názvy 2. světové války
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Poslední Přemyslovci III
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

Emžská depeše Autor: Mgr. Václav PražákDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_Septima.16_Emžská depeše ŠkolaGymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 AutorMgr. Václav Pražák NázevEmžská depeše PředmětDějepis Tematická oblastNáboženství, filozofie a ideologie v dějinách Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT RočníkVII. Metodický list/Anotace Žáci se pokouší o rekonstrukci textu, který byl použit jako záminka k vyprovokování války Pruska s Francií. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Emžská depeše – kontext Tzv. Emžská depeše týkající se otázky nástupnictví na španělský trůn, resp. tiskové prohlášení, které na jejím základě stylizoval Otto von Bismarck, se stala záminkou pro vyhlášení války Francií Prusku v roce 1870, což v konečném důsledku vedlo k francouzské porážce a sjednocení Německa.

Emžská depeše - pokyny Žákům je nejprve předložen výchozí text telegramu s komentářem k obsahu. Následně dostávají úkol vžít se do role Otto von Bismarcka a pokusit se sestavit tiskové prohlášení, které by vyprovokovalo Francii k útoku. Nakonec svůj výtvor porovnají se skutečným textem Otto von Bismarcka.

Telegram tajného rady Heinricha Abekena spolkovému kancléři hraběti Bismarckovi Emže, 13. července Jeho Veličenstvo král [Vilém I. Pruský] mi psal: "Hrabě Benedetti [francouzský vyslanec v Berlíně] mě zastavil na promenádě, aby po mně nakonec velmi dotěrně vyžadoval, abych mu udělil oprávnění okamžitě telegrafovat, že se pro všechny časy zavazuji, že už nikdy neudělím svůj souhlas, pokud by Hohenzollernové opět vznesli svou kandidaturu [na španělský trůn]. Odmítl jsem ho, v konečném důsledku vážněji, že takový závazek nesmím a ani nemohu à tout jamais akceptovat. – Samozřejmě jsem mu sdělil, že jsem doposud nic neobdržel [o rezignaci Hohenzollernů na kandidaturu], a protože je přes Paříž a Madrid informován dříve než já, může jasně nahlédnout, že má vláda je opět mimo hru." Jeho Veličenstvo mezitím obdrželo dopis od knížete [Karel Anton kníže z Hohenzollernu -Sigmaringen, uchazeč o španělský trůn]. Protože Jeho Veličenstvo hraběti Benedettimu sdělilo, že očekává zprávu od knížete, rozhodl se s ohledem na výše uvedený požadavek, na dobrozdání hraběte Eulenburga [pruský ministr vnitra] a mé, že již hraběte Benedettiho nepřijme, nýbrž mu nechá prostřednictvím adjutanta sdělit: že Jeho Veličenstvo nyní od knížete obdrželo zprávu, kterou má Benedetti již z Paříže, a že již nemá vyslanci co dalšího říci. Jeho Veličenstvo ponechává na úsudku Vaší Excelence [Otto von Bismarck], zda by nový Benedettiho požadavek a jeho odmítnutí neměly být zároveň oznámeny našim vyslancům a tisku.

Tipy pro žáky při tvorbě Píši v úloze pruského ministerského předsedy (dodržení určité úrovně, stylu apod.) Je třeba vycházet z popsané události Cílem je vyprovokovat Francii k válce Píší tiskové prohlášení (délka 5-10 řádků)

Tiskové prohlášení na základě Abekenova telegramu z Emže, 13. července 1870, redigované spolkovým kancléřem hrabětem Bismarckem Berlin, 13. července 1870 Poté, co království Španělské úředně sdělilo Francouzské Císařské vládě odřeknutí dědičného prince z Hohenzollernu, vznesl ještě francouzský vyslanec v Emži na Jeho Veličenstvo krále požadavek, aby ho oprávnil zatelegrafovat do Paříže, že Jeho Veličenstvo král se na věčné časy zavazuje, že již nikdy nedá svůj souhlas, pokud by Hohenzollernové opět vznesli svou kandidaturu. Jeho Veličenstvo král následně odmítl přijmout ještě jednou francouzského vyslance a vzkázal mu prostřednictvím adjutanta ve službě, že Jeho Veličenstvo nemá již vyslanci co říci.

Zdroje Německý originál Abekenova telegramu i Bismarckova tiskového prohlášení se nachází na adrese: Překlad do češtiny a vysvětlující poznámky v hranatých závorkách: Václav Pražák