NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Lidé v ohrožení – bouře, uragány, tornáda, povodně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTR.
Advertisements

jmenuji se dráček HASÍK
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Extrémní fenomény počasí
Vodiče elektrického proudu.
Povodně 2002.
CYKLONA EMMA A JEJÍ PROJEVY V HOŘICÍCH Bc. Radek TOMÁŠEK.
Člověk a příroda.
Tsunami Radka Prokopová.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Přírodní katastrofy.
Neživá příroda - vzduch
Přírodní katastrofy.
Meteorologická stanice na Milešovce naměřila rychlost větru 25 m/s. Pan učitel vyvolal Pavla aby přepočítal tuto rychlost na km/ h Dokážete ji taky přepočítat?
Neživá příroda - vzduch
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – atmosféra, větry autor VM:Ondřej.
POČASÍ.
Krausová, Ničová, Jirotková
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
... aneb Proč se země chvěje
Mimořádné události – co dělat!
Petr byl u Pavla na návštěvě a překvapila ho bouřka.
Přírodní katastrofy Některé přírodní procesy probíhají tak rychle a intenzivně, že způsobují velké materiální škody a zanechávají po sobě oběti na životech.
Co je blesk a jak je třeba se proti němu chránit
TROPICKÉ CYKLÓNY petr klika.
Člověk a příroda Šárka Košťálová 8.B.
3) Atmosférické poruchy, sesuvy půdy
VY_32_INOVACE_ 11 Tornáda Tornáda.
Téma: Vlastnosti blesku
2) Povodně Mimořádné události Živelní pohromy. Vznik povodní Povodně vznikají následkem zvýšení říční nebo mořské hladiny působením atmosférických poruch.
Tornáda.
01.12 Práce s meteorologickou stanicí Ing. Magda Pavezová Projekt Praktický výcvik žáků v Malém hospodářském dvoře byl spolufinancován Evropským sociálním.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Atmosféra Vzdušný obal Země.
Atmosféra Země a její složení
Vodiče elektrického proudu.
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
Oběh vzduchu na Zemi autor: Mgr. Jana Mikešová
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ III EVAKUACE ZÁSADY OPUŠTĚNÍ BYTU EVAKUAČNÍ ZAVAZADLO IMPROVIZOVANÉ ÚKRYTY.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0505_evakuace Téma: Evakuace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
07 ELEKTRICKÝ PROUD V PLYNECH VY_32_INOVACE_07 autor: Mgr. Miroslava Mahdalová identifikace: H třída: 6. předmět: Fyzika anotace: Objasnění nového.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky.
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
Základní pravidla chování
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ V.
Evakuace VY_32_INOVACE_03_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_EVAKUACE
TORNÁDO Jméno: Solovský Marek Škola: VOŠ a SPŠE Olomouc
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Nejčastější přírodní katastrofy
Název školy: Základní škola T. G
Anotace Objasnit žákům, co je mimořádná událost a jak funguje integrovaný záchranný systém. Vysvětlit, co je evakuace, jak se při jejím vyhlášení chovat.
Základní škola Lednice Břeclavská 510
JAK SE RODÍ POČASÍ.
ATMOSFÉRA = vzdušný obal Země.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ X
Témata: Všeobecná cirkulace atmosféry Místní větry
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
Evakuace obyvatel Autor: Bc. Balonová Soňa.
Téma hodiny: El Niño - La Niña
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Lidé v ohrožení – bouře, uragány, tornáda, povodně TEMA: Přírodní složky a oblasti Země ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.1.05/

Dozvíš se více o rozmarech počasí i nebezpečí, které může představovat pro Tebe a Tvé blízké. Povodně Hurikány Blesky Tornáda Sněhové bouře a mrazy Co je obsahem: Pouštní bouře

Počasí může být krásné a klidné, ale také kruté a nebezpečné. Každý rok přinesou rozmary počasí smrt tisícům lidí po celém světě. Video

Vítr Horizontální proudění vzduchu v atmosféře. Rychlost větru měříme na tzv. Beaufortově stupnici. 0 – bezvětří 6 – silný vítr 12 - orkán 1 – vánek 7 – prudký vítr 2 – slabý vítr 8 – bouřlivý vítr 3 – mírný vítr 9 - vichřice 4 – dosti čerstvý vítr 10 – silná vichřice 5 – čerstvý vítr 11 – mohutná vichřice

Souborem atmosférických jevů (poryvy větru, intenzívní deště, kroupy, blesky, vlny apod.) Silné větry přesahující stupeň vichřice – na moři vyvolává vlny, na souši vyvrací stromy a poškozuje stavby. Bývají pojmenovány např. Martin (25. – 28. prosinec 1999) Bouře

Součástí bouře jsou blesky. Co to vlastně je? Víte to? Spolu s bleskem se také ozývá zvuk hromu. Jak ten vzniká? Silný elektrický výboj přírodního původu doprovázený jasným světlem. Hrom vzniká tím, že se vzduch zahřeje a prudce se rozpíná.

Blesky zabijí více lidí než hurikány nebo tornáda. V tomto okamžiku po celém světě udeřilo 2000 blesků. V USA zemře každý rok sto lidí po zasažení bleskem nebo po požáru, který způsobil blesk. Zvláštní formou blesku je blesk kulový. Princip jeho vzniku není dosud příliš dobře popsán. Blesky

Co všechno může blesk způsobit?

Co udělat. Držte se dále od oken a dveří. Mohou Vás zranit úlomky letícího skla. Vypněte elektrické spotřebiče. Nepoužívejte je. Úder blesku může elektrické spotřebiče vyřadit a Vám ublížit. Blesk může do domu proniknout i komínem. Nepoužívejte umyvadla a sprchy. Voda výborně vede elektřinu. Netelefonujte.

Povodně jsou jednou z nejčastějších katastrof. Mohou být malé - právě ve vašem okolí. Mohou být velké a zasáhnout mnoho států ve stejnou dobu. Všechny povodně nejsou stejné. Některé povodně rostou pomalu, jiné rychle během několika minut. Lokální rychlé povodně jsou nejnebezpečnější. Povodně

Video Povodně v ČR Video Povodně na Moravě v roce 1997 a v Čechách patří k největším katastrofám, které nás v moderní historii postihly.

17 lidí přišlo o život v 7 krajích byl vyhlášen stav nouze 753 postižených obcí: evakuovaných lidí: 73,3 mld. Kč škod, z toho přes 6 mld. Kč nejvyšší průtok na Vltavě v Praze 5300 m³/s Povodně v ČR

Musíte vědět, co dělat, když povodeň nastane bez ohledu na to, kde žijete. Zjistěte si informace o šanci na povodně v místech, kde žijete a chodíte do školy. Seznamte se s evakuačním plánem. Jaká je praxe v místě vašeho bydliště. Před povodní

Poslouchejte rádio Pokud úřady nařizují evakuaci, poslechněte je. Ujistěte se, že váš domov v bezpečí. 1.Přesuňte důležité a cenné věci do horního patra. 2.Odpojte a vypněte elektřinu a plyn. 3. Je-li povodeň, přesuňte se do vyšších pater nebo do bezpečí ihned. 4.Nikdy nevstupujte do záplavové vody. Při povodni Video

Vyhýbejte se záplavové vodě. Ta je velmi špinavá, plná choroboplodných zárodků. Vraťte se domů až poté, co úřady řeknou, že je to bezpečné. Vyhoďte všechny potraviny, které přišly do kontaktu se záplavovou vodou. Předměty, které lze očistit dezinfikujte, zbytek vyhoďte. Škody vyfoťte pro pojišťovnu. Po povodni

Konzervy nebo sušené potraviny, které se nezkazí (na tři dny) Otvírák na konzervy Voda Svítilna a rádio + další baterie pro baterku a rádio Lékárnička a příručka první pomoci Mýdlo, toaletní papír, zubní kartáček a další věci pro udržení hygieny Náhradní oděvy a pokrývky Vidličky, lžíce, nože a ešusy Brýle a léky Píšťalka Dokumenty (rodné listy, smlouvy a kreditní karty) Peníze Dětské jídlo, láhve a pleny Krmivo pro domácí zvířata, pokud máte domácího mazlíčka Pokud žijete v chladné oblasti, musíte přemýšlet o teplém oblečení. Evakuační zavazadlo

Tornádo je silný vzdušný vír. Většina tornád má nálevkovitý tvar nebo tvar chobotu. Trvají krátce (obvykle několik minut). Rychlost větru v tornádu se pohybuje od 50 do 100 m.s -1 i více, přičemž jeho velikost se pohybuje ve stovkách metrů v průměru. Tornáda se vyskytují v bouřích téměř po celém světě. Tornáda

Fujitova stupnice INTENZITARYCHLOST (KM/H)ŠKODY F lehké škody, zlomené větve stromů F Průměrné škody F Značné škody, vyvrácené stromy F těžká poškození, střechy a zdi strženy, převrácené vlaky F Ničí dobře postavené domy F Zničující poškození domů, auta odhozená na stovky metrů

Tornáda se tvoří v bouřce. Horký vzduch blízko země je nasáván do centra bouře. Tornáda se mohou tvořit v každém ročním období. Vznik tornáda Tryskové proudění Bouře

Video Tornáda

Tornáda se vyskytují na celém světě. Nejčastěji v tzv. Tornádové aleji. Kterými státy prochází? Výskyt tornád Mapa

Sněhová bouře a mrazy Vás můžou zaskočit i tam, kde jsou jinak mírné zimy. Základní pravidlo je před opuštěním domu se teple obléknout. Důležité jsou teplé ponožky, rukavice, čepice. Pokud nemusíte nevycházejte. Pokud ucítíte třes, pokud máte ztuhlé prsty, ušní lalůčky či nos, rychle vyhledejte nějaké místo, kde se můžete zahřát. Poslouchejte předpověď počasí. Sněhové bouře a mrazy

Vlivem větru je zvedán do atmosféry drobný prach nebo písek, který se pak ukládá v nových oblastech. Před pískem je nutné si chránit dýchací cesty a oči. Pouštní bouře Video

Silná rotující bouře, která se tvoří v blízkosti rovníku. Rychlost rotujícího víru je 119 km/h. V západní části Tichého oceánu jej nazýváme tajfun. Na pobřeží vítr, déšť a obrovské vlny mohou způsobit rozsáhlé škody. Hurikánová sezóna trvá v Atlantském oceánu od 1. června do 30. listopadu. Ve východní části Tichého oceánu, hurikánová sezóna trvá od 15. května do 30. listopadu. Hurikány

Téma: Lidé v ohrožení – bouře, uragány, tornáda, povodně (Přírodní složky a oblasti Země) Autor: Petr Hlava Předmět: Zeměpis Ročník: šestý Anotace: Prezentace obsahující informace o přírodních pohromách, konkrétně o bouřích, tornádech, povodních aj. Připojeny jsou i názorné obrázky a odkazy na videa. Obsah: Výkladová prezentace je tvořena pro žáky šestého ročníku. Určena je pro frontální výuku. Materiál je doplněn pracovním listem. Použité materiály: Zeměpis pro základní školy a víceletá gymnázia 6 ročník, Fraus, Plzeň, Metodika

Zdroje Veškeré obrázky pocházejí z Mapa: Mapa: Daniel Dalet. d-maps.com – Tornado Alley [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Copyright - Všechna práva vyhrazena