47. Vím, jak reagovat za mimořádných situací I. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Advertisements

Přírodní a civilizační rizika
Živelné pohromy Patrik Šmerda, 5 B.
Člověk a Příroda Člověk až do historicky nedávných dob byl přirozenou součástí přírody. Byl přímo závislý na tom, co dokázal z prostředí ve kterém žil,
Tsunami Josef Matouš.
36.1 Obsahy složitějších obrazců
Integrovaná střední škola,Slaný
Elektronická učebnice - I
= velké, náhlé a nečekané neštěstí způsobené živlem
Tsunami VY_32_INOVACE_ 10 Tsunami.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Záleží na tom, že dochází ke změně klimatu? Martin Hedberg, meteorolog Švédské meteorologické středisko.
Přírodní katastrofy.
Koncepce environmentální bezpečnosti
20.1 Vím, jak se chovat v krizových situacích.
Přírodní katastrofy.
Přírodní katastrofy Jitka Brabcová Miroslav Kottek.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Přírodní a civilizační rizika
PŘÍRODNÍ KATASTROFY.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ON Anotace: Seznámit s různými druhy živelných pohrom.
12.1 Mimořádné události, IZS
Přírodní katastrofy Některé přírodní procesy probíhají tak rychle a intenzivně, že způsobují velké materiální škody a zanechávají po sobě oběti na životech.
Elektronická učebnice - II
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Člověk a příroda Šárka Košťálová 8.B.
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
Možnost vzniku technologických havárií v důsledku přírodních katastrof P. Dobeš ) P. Danihelka, J. Řeháček, P. Poledňák ,
3) Atmosférické poruchy, sesuvy půdy
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Tsunami.
Globální oteplování VY_32_INOVACE_ 09 Globální oteplování.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
Oběh vzduchu na Zemi autor: Mgr. Jana Mikešová
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
48. Vím, jak reagovat za mimořádných situací II. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Petra Skotnicová NATURE - WEATHER - SEASONS WEATHERFORECAST WEATHERSEASONS It´s sunny.
NEŽIVOTNÍ POJIŠTĚNÍ VE SPOJENÍ SE ZMĚNAMI KLIMATU JUDr. Václav Hönig, člen Sekce neživotního pojištění ČAP Konference k projektu Adaptace sídel na změnu.
Mimořádné události. OBSAH: Právní základ Vymezení základních pojmů Příčiny, následky pohrom /MU, (dominoefekt) Typy pohrom / MU Analýza rizika (identifikace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Granici Olga Pařík Radim. Klimatické změny - změny v klimatické charakteristice jako je teplota, srážky, atmosférický tlak, nebo vítr.
Přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6
Vlastnosti a pohyby mořské vody
12.1 Hydrosféra - vodní obal Země
Víš, proč se naší zemi říká Modrá planeta?
Co mají společného zlomky
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Nejčastější přírodní katastrofy
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
Přehled živelních pohrom
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Důsledky globální změny klimatu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

47. Vím, jak reagovat za mimořádných situací I. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Ing.Mgr. Josef Pícha

47.2 Co již víme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Náhlé až katastrofické děje byly vždy a budou součástí přirozeného vývoje naší planety Člověk je též významným činitelem, který může způsobit nevratné změny na prostředí, klimatu apod., většinou s výjimkou jaderných katastrof, jsou tyto děje pomalejší v měřítku lidského života, proto se převážně za součást přírodních katastrof neřadí. O přírodních katastrofách (tzv. hazardech) se dá hovořit až po vzniku lidské společnosti, které náhlé přírodní děje způsobují materiální škody nebo v horších případech i ztráty na lidských životech

Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 47.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Relativně náhlé, rychlé až katastrofické přírodní jevy a procesy, které vyvolávají vratné i nevratné změny krajiny a přírodního prostředí a způsobují materiální škody a škody na životech lidské společnosti. Relativně náhlé, rychlé až katastrofické přírodní jevy a procesy, které vyvolávají vratné i nevratné změny krajiny a přírodního prostředí a způsobují materiální škody a škody na životech lidské společnosti. Jak definovat přírodní katastrofy? Co je to tzv. enviromentální riziko? Je přírodní rizikový proces, který je zesílen či zeslaben lidským faktorem. Zahrnuje : Přírodní rizika (zemětřesení, tsunami, požáry aj.) Technologická rizika (havárie v at. elektrárnách aj.) Socioekonomická rizika (epidemie, soc. pat. jevy atd.) Je přírodní rizikový proces, který je zesílen či zeslaben lidským faktorem. Zahrnuje : Přírodní rizika (zemětřesení, tsunami, požáry aj.) Technologická rizika (havárie v at. elektrárnách aj.) Socioekonomická rizika (epidemie, soc. pat. jevy atd.) Mezi přírodní katastrofy řadíme např. : Požáry Zemětřesení Sesuv půd Tornáda/Cyklóny Sopečná činnost Tsunami Sněhové blizardy Záplavy či povodně Mezi přírodní katastrofy řadíme např. : Požáry Zemětřesení Sesuv půd Tornáda/Cyklóny Sopečná činnost Tsunami Sněhové blizardy Záplavy či povodně Mezi katastrofy způsobené lidskou činností řadíme např.: Jaderná exploze atomové elektrárny Energetický black out doprovázený druhotnými ději atd. Mezi katastrofy způsobené lidskou činností řadíme např.: Jaderná exploze atomové elektrárny Energetický black out doprovázený druhotnými ději atd.

47.4 Co si řekneme ještě nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Povodeň přírodní katastrofa, způsobená rozlitím nadměrného množství vody v krajině materiální škody a ztráty na životech většinou pouze v lokálním měřítku Klasifikace povodní : Mořské povodně: Příčiny vzniku: tropické cyklony, zemětřesení, jiné extrémní klimatické jevy Říční povodně: Příčiny vzniku: intenzivní tání sněhové pokrývky, vyvolané náhlým oteplením v zimě nebo na jaře vydatné dešťové srážky – způsobují monzunové či bleskové povodně Ochrana: stavba přehradních hrází, úprava tvaru říčních koryt, regulace průtoku vody Jak reagovat? : Dle rychlosti povodně, pokud možno zabezpečit majetek a dostat se co nejdříve na vyvýšené místo, dále dostatečně se informovat před, během i po povodni Povodeň přírodní katastrofa, způsobená rozlitím nadměrného množství vody v krajině materiální škody a ztráty na životech většinou pouze v lokálním měřítku Klasifikace povodní : Mořské povodně: Příčiny vzniku: tropické cyklony, zemětřesení, jiné extrémní klimatické jevy Říční povodně: Příčiny vzniku: intenzivní tání sněhové pokrývky, vyvolané náhlým oteplením v zimě nebo na jaře vydatné dešťové srážky – způsobují monzunové či bleskové povodně Ochrana: stavba přehradních hrází, úprava tvaru říčních koryt, regulace průtoku vody Jak reagovat? : Dle rychlosti povodně, pokud možno zabezpečit majetek a dostat se co nejdříve na vyvýšené místo, dále dostatečně se informovat před, během i po povodni Požáry Požár je nekontrolovatelný oheň. Ničivé požáry je termín, který zahrnuje všechny nekontrolované, volně se šířící požáry ničivé požáry jsou řazeny mezi přírodní katastrofy, ale v poslední době je hlavním viníkem jejich vzniku člověk Příčiny vzniku: kombinací vysokých teplot a dlouhotrvajícího období sucha Výskyt: oblasti pobřeží Středozemního moře, Kalifornie, jihozápad USA a v Austrálii Jak reagovat? : přivolat pomoc tel:150/ ZIS 112tel:150/ ZIS Požáry Požár je nekontrolovatelný oheň. Ničivé požáry je termín, který zahrnuje všechny nekontrolované, volně se šířící požáry ničivé požáry jsou řazeny mezi přírodní katastrofy, ale v poslední době je hlavním viníkem jejich vzniku člověk Příčiny vzniku: kombinací vysokých teplot a dlouhotrvajícího období sucha Výskyt: oblasti pobřeží Středozemního moře, Kalifornie, jihozápad USA a v Austrálii Jak reagovat? : přivolat pomoc tel:150/ ZIS 112tel:150/ ZIS Sesuv půdy K sesuvům půdy dochází tehdy, když se poruší stabilita svahu V důsledku přírodních procesů ale i v důsledku lidské činnosti K nestabilitě svahů přispívá i zvýšení obsahu vody v půdě, suti, nebo horninách Příčiny vzniku: Zemětřesení, sopečné erupce a některé atmosférické jevy mohou způsobit sesuvy půdy, charakteristické pohybem obrovského množství směsi vody, kamenů a bláta Výskyt: USA, Blízký Východ, Indie…. Sesuv půdy K sesuvům půdy dochází tehdy, když se poruší stabilita svahu V důsledku přírodních procesů ale i v důsledku lidské činnosti K nestabilitě svahů přispívá i zvýšení obsahu vody v půdě, suti, nebo horninách Příčiny vzniku: Zemětřesení, sopečné erupce a některé atmosférické jevy mohou způsobit sesuvy půdy, charakteristické pohybem obrovského množství směsi vody, kamenů a bláta Výskyt: USA, Blízký Východ, Indie….

47.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis V globálním měřítku počet ničivých povodní výrazně roste, ze 6 událostí v padesátých letech až po 26 v 90. letech 20. století. Např. v dubnu 1991 došlo k rozsáhlým povodním v Bangladéši. Jedna z nejhorších katastrof tohoto druhu zanechala téměř 10 milionů lidí bez domova a zemřelo během ní nejméně lidí. V globálním měřítku počet ničivých povodní výrazně roste, ze 6 událostí v padesátých letech až po 26 v 90. letech 20. století. Např. v dubnu 1991 došlo k rozsáhlým povodním v Bangladéši. Jedna z nejhorších katastrof tohoto druhu zanechala téměř 10 milionů lidí bez domova a zemřelo během ní nejméně lidí. Úkol: Utvořte pětičlenné skupiny, kde každá skupina bude představovat záchranný tým. Poté ve skupinách vytvořte komplexní plán poskytnutí pomoci přeživším. Které kroky byste podnikly jako první a které byste nechali jako poslední? Jaké preventivní kroky byste navrhli, aby při další podobné katastrofě nedošlo k tak velkým škodám a ztrátám na životech? Úkol: Utvořte pětičlenné skupiny, kde každá skupina bude představovat záchranný tým. Poté ve skupinách vytvořte komplexní plán poskytnutí pomoci přeživším. Které kroky byste podnikly jako první a které byste nechali jako poslední? Jaké preventivní kroky byste navrhli, aby při další podobné katastrofě nedošlo k tak velkým škodám a ztrátám na životech?

47.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Jak se bránit účinkům přír. katastrof : Účinný monitoring (zemětřesení, tsunami, včetně základního vědeckého výzkumu) Prevence (před sesuvy, lavinami)- účelné využití krajiny), územní plánování Vytvoření systému varování obyvatelstva Výchova a školení obyvatelstva Vytváření systému na zmírnění škod způsobených přírodními katastrofami. Jak se bránit účinkům přír. katastrof : Účinný monitoring (zemětřesení, tsunami, včetně základního vědeckého výzkumu) Prevence (před sesuvy, lavinami)- účelné využití krajiny), územní plánování Vytvoření systému varování obyvatelstva Výchova a školení obyvatelstva Vytváření systému na zmírnění škod způsobených přírodními katastrofami. Předpovídání a ochrana před následky přírodních katastrof Zahrnuje teoretické studium příčin jednotlivých přírodních dějů (např. průchod seismických vln pevným tělesem) Zhodnocení rizik a zranitelnosti daného území vůči jednotlivým typům přírodních katastrof Formy aktivní a pasivní ochrany (kryty, úpravy reliéfu atd.), varovné systémy, krizové řízení A další Předpovídání a ochrana před následky přírodních katastrof Zahrnuje teoretické studium příčin jednotlivých přírodních dějů (např. průchod seismických vln pevným tělesem) Zhodnocení rizik a zranitelnosti daného území vůči jednotlivým typům přírodních katastrof Formy aktivní a pasivní ochrany (kryty, úpravy reliéfu atd.), varovné systémy, krizové řízení A další Měřící bóje

47.7 Natural disasters I. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography Tornadoes Volcanoes Earthquake Flood Tsunamis Winterstorm Landslide Wildfire Rotating, funnel-shaped clouds from powerful thunderstorms Shaking caused by movements of plates in the earth’s crust Pressure builds below the earth’s surface producing eruptions of lava, rock, and volcanic gases Pressure builds below the earth’s surface producing eruptions of lava, rock, and volcanic gases Result from heavy rains or tsunamis Form as a result of earthquakes, volcanoes, or earthquakes under the ocean May include snow, ice storms, sleet, freezing rain, and extremely cold temperatures Occur in forests, grasslands, and wooded areas Geological phenomenom that includes a wide range of ground movements On this slide you can see some examples of natural disasters ( black boxes) Can you match all these disasters to the right description? (green boxes)

47.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.Mezi přírodní katastrofy nepatří a/ Tornádo b/ Tsunami c/ Výbuch atomové elektrárny d/ Zemětřesení 3.Sesuv půdy je když….. a/ se poruší stabilita svahu b/ se odlomí část horniny c/ se láva při sopečné činnosti dostane na povrch d/ půda podléhá erozi 2.Které tvrzení je správné? a/ Přírodní katastrofy nezpůsobují mat. škody b/ Povodeň vzniká rozlitím vody v krajině c/ Přírodní katastrofy se vyskytují hlavně v létě d/ Požár je vždy zaviněn lidskou činností 4.Environmentální riziko je a/ Přírodní rizikový proces zesílený lidskou činností b/ Přírodní rizikový proces bez vlivu lidské činnosti c/ Riziko které musíme podstoupit při povodni d/ Riziko spojené s výskytem tornád 1.c 2.b 3.a 4.a Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis

1. slide 1http://cz.altermedia.info/images/tornado.jpg 2. 1http://hurikan.trinactka.com/gallery/hurikan1.jpg 3. 1http:// http:// http:// http:// http:// http://kurz.geologie.sci.muni.cz/obrazky_ucebnice/obrazek5_42.jpg 9. 7http:// 1. slide 1http://cz.altermedia.info/images/tornado.jpg 2. 1http://hurikan.trinactka.com/gallery/hurikan1.jpg 3. 1http:// http:// http:// http:// http:// http://kurz.geologie.sci.muni.cz/obrazky_ucebnice/obrazek5_42.jpg 9. 7http:// Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 47.9 Použité zdroje, citace

AutorIng. Mgr. Josef Pícha Období Ročník9. ročník Klíčová slovaPřírodní katastrofy AnotacePrezentace se zabývá přírodními katastrofami Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Anotace