GRANADA – 9.5 ERASMUS + Specifika ošetřovatelské a nutriční péče u seniorů v zahraničí. Alan Hájek a Tereza Havlíková
Centro geriátrico de estancia diurina „Alcatraz“
Tělesně postižení Mentálně postižení Nevidomí S kognitivní poruchou S Alzheimerovou demencí S Parkinsonovou demencí Se stařeckou demencí Cílová skupina v zařízení
Dopomoc s hygienou a stravováním Fyzioterapie Ergoterapie Muzikoterapie Plnění duchovních a spritituálních potřeb Rehabilitace Individuální ošetřovatelská péče (npř. Převazy) Podávání léků a inzulínu. Druh poskytované péče
Komunikací s klientem popřípadě s rodinou Lékařskou zprávou Pozorováním klienata Chorobopisem, dokumentací Denním hlášením Vizitou Individuální výšetření 1. Krok-Ošetřovatelská anamnéza A) zjišťování problémů
B) Zápis zjištěných problémů do oš. dokumentace
Problémy se kterými už klient přišel Současné problémy (dg.) Zlepšení/Zhoršení stavu klienta Omezení klienta Abúzus Alergie Dieta Speciální péče B) Zápis zjištěných problémů do oš. dokumentace
Porucha soběstačnosti Porucha přijmu potravy Dehydratace Porucha kožní integrity Porucha vyprazdňování Psychické a duševní poruchy Časová a prostorová dezorientace Spokojenost klienta (dotazník) C) Hodnocení problémů
Intervence kognitivních problémů Barthelův test Tinettiho balanční test Test kognitivních funkcí (MMSE) Alzheimer dotazník Timlisonův test D) Názvy jednotlivích problémů
Intervence kognitivních problémů
Barthelův test
Tinettiho balanční test
Test kognitivních funkcí (MMSE)
Alzheimer dotazník
Timlisonův test
VS Krok 2 oše. dokumentace A) ČR X ŠPANĚLSKO
2. Krok- Ošetřovatelská anamnéza ČR Elektronická dokumentace Papírová dokumentace Dekurz Bilance tekutin Vážení a měření - Španělsko Elektronická dokumentace - Fyzioterapeutická dokumentace Deníky
Individuální schůzky Pozorováním klientů Při aktivizaci klientů Komunikací Dotazníky B) Jak zdravotníci posuzují problémy
Zde pouze funguje verze elektronická U dotazníků tištěná C) Záznam problémů
3. Krok – Plán ošetřovatelské péče
Anamnézou Diagnózou Stavem klienta Potřebami klienta A) Jak se stanoví plán oš. péče
Zdravotní bratr/sestra Fyzioterapeut Ošetřovatel Stážisté B) Kdo zapisuje plán oš. péče
Dotazníky Podle jednotlivých škal a testů Komunikací Zlepšení / zhoršení stavu klienta Pozorování C) Hodnocení problémů
Porucha soběstačnosti Časová a prostorová dezorientace Porucha vyprazdňování Porucha přijmu potravy Omezení hybnosti D) Jak se nazývají oš. problémy
E) Plán oš. péče
Odvoz klienta do centra Hygienická péče Pomoc se stravováním Ergoterapie Fyzioterapie Dopomoc na toaletu Kognitivní procvičování 4. Krok- Realizace oš. Plánu A) Vykonávání jednotlivých činností
Odvoz klienta do centra Hygienická péče Pomoc se stravováním Ergoterapie Fyzioterapie Dopomoc na toaletu Kognitivní procvičování A) Vykonávání jednotlivých činností
Ošetřovatel -Hygienická péče -Dopomoc s chůzí, jídlem, lékama -Zabavení klientů -Procházky s klientem -Pitný režim B) Členové oš. týmu a jejich kompetence
Zdravotní bratr -Aplikace injekcí a léků -Převaz rány -Základní vyšetření -Zajištění dalších ošetřovatelských činností -Základní dopomoc klientů B) Členové oš. týmu a jejich kompetence
Pomocný personál -Doprova klientů do centra -Příprava jídla -Aktivizace klientů -Doprovod klienta na toaletu B) Členové oš. týmu a jejich kompetence
Fyzioterapeut -Zápis do dokumentace -Rehabilitace -Ergoterapie -Aktivizace klientů -Psychická podpora -Individuální cvičení -Skupinové cvičení B) Členové oš. týmu a jejich kompetence
Nepoužívají se zde rukavice ani dezinfekce Dodržuje se zde daný harmonogram Je přesně dané kdy klienti pijí a chodí na wc Lepší mezilidské vztahy v zařízení Kurtování pacientů bez povolení lékaře Nejsou zde nesoběstační klienti Personál nenosí uniformu C) Rozdíly v činnostech ČR vs Španělsko
Porucha soběstačnosti Porucha vyprazdňování Porucha přijmu potravy Riziko pádu Časová a prostorová dezorientace Psychické poruchy D) Jak se nazývají jednotlivé problémy
E) Fotky jednotlivých činností 1) Ergoterapie
2) Fyzioterapie
3) Kognitivní cvičení
4) Pro nevidomé
5) Ostatní činnosti
5.Krok- Zhodnocení jednotlivých činností
Pohledem Chováním klienta Stavem pacienta Gestikulací Reakcemi na jednotlivé zásahy Psychické problémy A) Jak se posuzují reakce pacienta na oše. Zásahy
Komunikací s klientem Pozorováním klienta Vyhodnocením testů Zlepšení / Zhoršení stavu Spokojeností klienta (dotazníky...) B) Jak se zjištuje zda se cíle splnily
Klient pomáhá při jídle a pití Klient se s dopomocí umyje Klient si sám nebo s dopomocí dojde na toaletu Klient si sám najde praci či nějakou aktivitu Když se určí aktivita klient se zapojí C) Jak se klient podílí na činnostech a aktivizaci
Výrazem Komunikací Gestikulací Pomocí dotazníků D) Sledování spokojenosti klientů
Klienti musí dodržovat přesný harmonogram Klienti pijí v určený čas Klienti chodí na toaletu v určitý čas Nepoužívá se zde dezinfekce a rukavice Nedostatečné vybavení „vyšetřovny“ Kurtovaní klientů bez domluvy s lékařem Mínusy v zařízení
Žena ve věku 83 let s alzheimerovou demencí a kognitivní poruchou je nespokojená v zařízení kam každý den dochází. Klientku kurtují proti její vůli z důvodu častých zlomenin a dezorientací v čase a prostoru. Klientka je částečně soběstačná, zmatená a chce domů. Kazuistika klientů
Oš. Problém – Riziko pádu Cíl – Klientka je bez rizika pádu Intervence – Dopomoc na toaletu, chodítko, aktivizace, rehabilitace, častá kontrola klientů
Muž ve věku 79 let je po cévní mozkové příhodě před 5 lety od té doby je ochrnutý na levou stranu těla. Nyní je klient připoután na pojízdný vozík. Klient je nesoběstačný a je odkázán na celodenní péči zdravotníků a rodiny. Klient docházi do zařízení každý den od pondělí do pátku, jsou zde také časté změny v chování. Klient je inkontinentní. Kazuistika klientů
Oš. Problém – Klient je nesoběstačný v oblastí hyg. péče. Cíl – Klient se alespoň částečně umyje sám kam dokáže Intervence – Klientovi zajistíme intimitu, přípravíme mu žinku s mýdlem a pokusíme se ho zaktivizovat.