Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_EKONOMIKA_11 Nezaměstnanost Téma sady:Národní hospodářství a hospodářská politika Obor, ročník:Ekonomické lyceum, 4. ročník; Obchodní akademie, 4. ročník Datum vytvoření:únor 2013 Anotace: Nabídka práce, poptávka po práci, nominální a reálná mzda, nezaměstnanost, druhy nezaměstnanosti, opatření státu pro řešení nezaměstnanosti Metodický obsah:Výklad nového učiva, orientace ve statistikách (tabulky a grafy)
OSNOVA 1.Nezaměstnanost – základní pojmy 2.Druhy nezaměstnanosti 3.Výpočet míry nezaměstnanosti 4.Nezaměstnanost v ČR – vývoj v čase 5.Regiony ČR dle nezaměstnanosti 6.Opatření státu pro řešení nezaměstnanosti 7.Otázky a úkoly 8.Zdroje
NEZAMĚSTNANOST – ZÁKLADNÍ POJMY práce = jeden ze základních výrobních faktorů cenou práce na trhu je mzda –nominální mzda = částka na výplatní pásce, kterou dostane pracovník vyplacenou –reálná mzda = vyjadřuje množství zboží a služeb, které si pracovník za svoji mzdu koupí (uvažuje vliv inflačního znehodnocení peněz)
NEZAMĚSTNANOST – ZÁKLADNÍ POJMY II. trh práce = místo, kde se setkává nabídka práce s poptávkou po práci –nabídka práce = lidé, kteří chtějí pracovat – nabízejí svoji pracovní sílu –poptávka po práci = podniky, neziskové organizace atd. hledající pracovníky → je-li na trhu práce nabídka > poptávka, vzniká nezaměstnanost
NEZAMĚSTNANOST – DRUHY PODLE MAKROEKONOMICKÉHO HLEDISKA dobrovolná – lidé mohou pracovat, ale nechtějí (např. zdědili či vyhráli peníze a pracovat nepotřebují, žena je v domácnosti a stará se o děti – živí ji manžel) nedobrovolná – lidé chtějí a potřebují pracovat, ale nemohou nelézt odpovídající zaměstnání
NEZAMĚSTNANOST – DRUHY PODLE PŘÍČIN VZNIKU frikční – vzniká krátkodobými přerušeními práce (např. člověk se stěhuje, dá výpověď a hledá práci v místě nového bydliště); řadíme sem i dobu, kdy absolventi škol hledají první zaměstnání strukturální – vzniká poklesem potřeby určitých povolání v některých oborech, odvětvích či regionech (př. těžební průmysl) → naproti tomu jiné obory rostou → rekvalifikace
NEZAMĚSTNANOST – DRUHY PODLE PŘÍČIN VZNIKU II. cyklická – vzniká v období, kdy klesá HDP (recese a dno) → klesá výroba a tudíž i potřeba zaměstnanců sezónní – vzniká poklesem potřeby určitých zaměstnání závislých na ročním období (obsluha lyžařských vleků, zemědělství, stavebnictví atd.)
VÝPOČET MÍRY NEZAMĚSTNANOSTI Míra nezaměstnanosti (%) = [Počet nezaměstnaných (evidovaných na ÚP) / Ekonomicky aktivní obyvatelstvo] * 100 ekonomicky aktivní obyvatelstvo = počet zaměstnaných + počet nezaměstnaných, kteří hledají práci
VÝPOČET MÍRY NEZAMĚSTNANOSTI - PŘÍKLAD Zadání: Ekonomika je popsána následujícími údaji: -počet nezaměstnaných: , -počet zaměstnaných Vypočítejte míru nezaměstnanosti. Řešení: Míra nezaměstnanosti = = [ / ( )] * 100 = 5,7971 ~ 5,8 %
MÍRA NEZAMĚSTNANOSTI ČR – VÝVOJ V ČASE Zdroj: zpracování autorky na základě [5]
Ukazatel 4. čtvrtletí čtvrtletí čtvrtletí čtvrtletí čtvrtletí 2012 Míra nezaměstnanosti (%) 6,47,16,77,07,2 MÍRA NEZAMĚSTNANOSTI ČR – VÝVOJ V ČASE – NEJNOVĚJŠÍ DATA Zdroj: [6]
MÍRA NEZAMĚSTNANOSTI DLE KRAJŮ ČR (ÚDAJE Z ) Zdroj: zpracování autorky na základě údajů [7] Kraj ČRMíra nezaměstnanosti (%) Hlavní město Praha4,41 Jihočeský7,19 Jihomoravský8,72 Karlovarský10,84 Královéhradecký7,13 Liberecký8,29 Moravskoslezský9,81 Olomoucký9,80 Pardubický7,72 Plzeňský6,62 Středočeský6,59 Ústecký11,17 Kraj Vysočina8,29 Zlínský8,53
NEZAMĚSTNANOST – AKTUÁLNÍ INFORMACE (LEDEN 2013) počet nezaměstnaných: (46,9 % tvoří ženy) počet nezaměstnaných absolventů škol: okresy s nejvyšší mírou nezaměstnanosti: Bruntál (14,0 %), Most (13,4 %), Jeseník (13,3 %) a Znojmo (12,1 %) okresy s nejnižší mírou nezaměstnanosti: Praha-východ (3,3 %), Praha-západ (3,7 %), Praha (4,4 %) a Mladá Boleslav (4,6 %) počet volných pracovních míst na úřadech práce 31. lednu 2013: (průměrně 17,3 uchazeče na jedno volné místo) (Zdroj: [8])
OPATŘENÍ STÁTU PRO ŘEŠENÍ NEZAMĚSTNANOSTI pasivní opatření –podpora v nezaměstnanosti (dávky ze státního rozpočtu) –poradenství a zprostředkování práce Úřadem práce aktivní opatření –podpora tvorby nových pracovních míst –rekvalifikační programy (hrazené ze státního rozpočtu) –daňové úlevy za zaměstnávání ZTP, absolventů atd. → všechna opatření zatěžují státní rozpočet – pokud se je stát rozhodne zvýšit, musí jinde ubrat (např. školství, důchody, zdravotnictví) nebo zvýšit daně
OTÁZKY A ÚKOLY Jaké jsou druhy nezaměstnanosti podle příčin vzniku? Myslíte si, že jsou opatření státu pro řešení nezaměst- nanosti dostatečná? Dokázali byste vymyslet nějaké další? Ve kterých místech ČR je nejvyšší a nejnižší nezaměstna- nost, zkuste zdůvodnit proč.
ZDROJE [1] KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.: Ekonomika 2 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: Eduko, 2010, ISBN [2] KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.: Ekonomika 4 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: Eduko, 2010, ISBN [4] ŠVARCOVÁ, J. a kol. Ekonomie - Stručný přehled. Zlín: CEED, 2011, ISBN [5] ČSÚ. Tab Zaměstnanost a nezaměstnanost v České republice podle výsledků výběrového šetření pracovních sil (VŠPS) [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] ČSÚ. Zaměstnanost, nezaměstnanost [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [7] ČSÚ. Regionální statistiky [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [8] FILIPOVÁ, Š.. Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2013 [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
AUTORSKÁ PRÁVA „Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna necitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového SW Smart Notebook a MS Office.“