Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_07 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
V Ě CNÁ LITERATURA Mgr. Michal Oblouk.  Odborná, vědecká  Literatura s převládající naučnou funkcí  Zařazuje se do ní: a)Literatura naučného typu (odborné.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ. Internetové zpravodajství – např Úkol : prohlédněte.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Sloupek.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr.Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3443 NázevZákladní novinářské žánry Téma hodinyZákladní novinářské.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_86.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Publicistický styl Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.19.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
O útvarech, žánrech a textech
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
1.
Transkript prezentace:

Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava

Osnova: 1.Úvod 2.Vybrané publicistické útvary 3.Otázky 4.Úkol 5.Závěr

Stěžejní postavení má v publicistickém stylu zpravodajství zpráva = malý rozsah, nejdůležitější informace, objektivita, pravdivost článek = všechny delší příspěvky, které se věnují zvláště závažným událostem

komentář = vyjadřuje názor na věc, zaujímá stanovisko - je subjektivní úvodník = článek, který se zabývá důležitou aktuální otázkou a zpravidla tlumočí kolektivní oficiální stanovisko redakce, popř. vydavatele, bývá otištěn na předním místě (ovlivňuje mínění)

fejeton = zpracovává drobné zajímavé téma lehčím, zábavným tónem stojí na pomezí publicistického a uměleckého stylu otázky denního života

causerie /kózrí/ = vtipná, vytříbená úvaha o nějakém problému lehkost a nenucený tón připomíná duchaplnou rozmluvu kurzíva = novinářská, obvykle aktualizující nebo zábavná stať tištěná kurzívou

sloupek = vtipná časová úvaha napsaná vytříbeným stylem, zalomená do jednoho sloupce, sázená kurzívou umístěna na první straně listu interview = rozhovor novináře (redaktora) a vybrané osobnosti

reportáž = „přímý přenos“ z prostředí, z něhož je námět čerpán = živé vylíčení skutečné události na základě autorova očitého svědectví (slovem, obrazem) novinářská fotografická filmová rozhlasová, televizní aj.

Důležitou součástí médií jsou: inzerce a reklama

Otázky: 1.Které publicistické útvary využívají úvahový slohový postup? 2.Které publicistické útvary považujeme pro tento styl za stěžejní? 3.Jaký je rozdíl mezi zprávou a článkem? 4.Které publicistické útvary stojí na pomezí publicistického a uměleckého stylu?

Úkol: Napište sloupek na aktuální téma týkající se vašeho oboru.

Použitá literatura: MARTINKOVÁ, V. Český jazyk 3. Praha: TRIZONIA, kresba: vlastní

Děkuji za pozornost