NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_16_George Bernard Shaw.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět : Český jazyk a literatura Ročník : 9. ročník Anotace : George Bernard Shaw životopis,
Z pitevní zprávy: Pacient zemřel na následky pitvy.
Zbyněk Podhradský Reflexe aneb Jak to vidím já.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Poslední letošní silvestrovské vtípkování „Máslo je dneska dražší,” upozorňuje dědu prodavačka v potravinách. „Nevadí,” praví stařík, „dejte mi včerejší.”
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Přemyslovci Vláda přemyslovských knížat.
Pár jde do lesa. Ona: Mám takový blbý pocit, že mě chceš přefiknout
Dopis od Boha.
EDUARD BASS 9. ročník.
Spisovatelé dětské literatury
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Název J. D. Salinger: Kdo chytá v žitě Předmět, ročník
Jde zajíc za hadem a říká: "Hade promiň, že jsem se ti včera posmíval, že nemáš nohy... ", Had odpoví: "To je v pohodě... " a zajíc na to: "Jo? Tak ruku.
Láska na první pohled? Zní to sice romanticky, ale to se pouze setkají dva nadržení a nepříliš vybíraví lidé.
Friedrich Dürrenmatt Katka Berková, V8A
GEORGE BERNARD SHAW Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Pár vtípků.
NázevJosef Škvorecký Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro základní.
Jezevčí vrch 2.díl.
Téma: Audience – V. Havel
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Francis Scott Fitzgerald. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_17_Francis.
Jan Neruda Povídky malostranské Pojďme se společně podívat do 19. století... 0:00 - 0:40 s.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
 americký divadelní muzikál  1956, Alan Jay Lerner, Frederic Loewe  předloha - divadelní hra G. B. Shawa – Pygmalion( námět čerpá ze starověkých řeckých.
GEORGE BERNARD SHAW Lenka Beznosková, C3B. Obsah osobnost život dílo Pygmalion shrnutí.
George Bernard Shaw 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_George Orwell TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jan Neruda - dílo.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Čím bych chtěl být až, vyrostu?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Led Zeppelin AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
GEORGE BERNARD SHAW PYGMALION
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Moudra střední generace.
Světová literatura 1. poloviny 20. století George Bernard Shaw
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_16_George Bernard Shaw TÉMA SADY : Literatura 19. a 20. století ROČNÍK : septima DATUM VZNIKU: březen 2014 AUTOR : Mgr. Kateřina Benešová

Anotace Materiál je určen k výuce o G. B. Shawovi a práci s jeho texty. Prezentace byla doplněna o referát na knihu Pygmalion na základě vlastní četby. Pro odkrytí správných odpovědí jsou použity animace. Materiál je doplněn o hypertextové odkazy na video ukázky.

Život 1856 – 1950 Britský spisovatel irského původu Nositel Nobelovy ceny za literaturu 1925 Zchudlá rodina Otec alkoholik Shaw se o sebe od 15 stará sám Matka se věnovala hudbě, odstěhovala se do Anglie, kam ji syn následoval (dalších 30 let se do Irska nevrátil) Prosadil se jako kritik (hudba, výtvarnictví, divadlo) Pokoušel se uplatnit v politice – inklinoval k socialismu, nenašel v Anglii podporu Obr. 1 Zajímavosti: - Nevrátil se do Irska ani na pohřeb svého otce - Byl ženatý, ale bezdětný - Po 1. sv. v. podporoval Sovětský svaz (jako žurnalista i finančně) Zajímavosti: - Nevrátil se do Irska ani na pohřeb svého otce - Byl ženatý, ale bezdětný - Po 1. sv. v. podporoval Sovětský svaz (jako žurnalista i finančně)

Dílo Nejprve se pokoušel o romány, ty ale nebyly úspěšné Dramatická tvorba měla větší úspěch  dnes je považován za zakladatele moderního anglického dramatu Sociálně diskuzní komedie – střet společenských vrstev, dramatická debata ukazující z různých pohledů hl. myšlenku díla Tištěná vydání doplňoval předmluvou v podobě eseje – kritika viktoriánské morálky Obr. 2 Odůvodnění Nobelovy ceny Švédskou akademií: „…za idealismus i humanitu jeho literárního díla, jehož svěží satira často v sobě zahrnuje osobitou poetickou krásu“ Odůvodnění Nobelovy ceny Švédskou akademií: „…za idealismus i humanitu jeho literárního díla, jehož svěží satira často v sobě zahrnuje osobitou poetickou krásu“

„Domy pana Sartoria“ satirické drama naivní hrdina, který zjistí, že jmění jeho manželky pochází z nekalých zisků jejího otce (přemrštěné nájemné v zašlých domech na periferii) jenže pak pochopí, že jde i o jeho živobytí a do tchánova podnikání se zapojí sexuální přitažlivost = moc peněz Obr. 3

„Pygmalion“ Hl. postavy: profesor fonetiky Higgins, Líza Doolittleová, plukovník Pickering Děj: sázka o to, zda Higgins naučí ušmudlanou květinářku Lízu vystupovat jako dámu, to se mu podaří, ale sám si tu změnu neuvědomuje Název inspirován antickým mýtem o sochaři, který se zamiluje do vlastního výtvoru a poprosí Afroditu, aby ji oživila Obr. 4

„Pygmalion“ Možná milostná zápletka zůstává nedořešena (viz. epilog – rozdílné povahy, Líza si bere Freddyho a zakládá květinářství) Téma: překlenutí společenských rozdílů, vývoj osobnosti, mezilidské vztahy Jazyk: Líza zpočátku mluví londýnským nářečím spodiny = cockney, to kontrastuje s jazykovou vytříbeností Higginse či Pickeringa, objevují se i vulgarismy (skandální) Zajímavosti: -Shaw nechal hru nejprve uvést v zahraničí, obával se reakce puritánské Anglie - Na pódiu v jedné scéně skutečně zazní: Hejbni tou svou shnilou prdelí. Zajímavosti: -Shaw nechal hru nejprve uvést v zahraničí, obával se reakce puritánské Anglie - Na pódiu v jedné scéně skutečně zazní: Hejbni tou svou shnilou prdelí. Obr. 5

Ukázka DOOLITTLE: Dělat ze sebe pána, to mi nesedí. Kdo se ho prosil, aby ze mě dělal pána? Já byl šťastnej. Já byl svobodnej. Dyž jsem potřeboval peníze, tak jsem vo ně někoho pumpnul, třeba jako vás, Henry Higginsi. Teďka jsem nahranej, ruce nohy svázaný, a vo peníze každej pumpuje mě. Máte to fajn, říká můj advokát. Vopravdu? Já na to. Vy to máte dobrý, to snad chcete říct, povídám mu. Dyž jsem eště byl chudák a bral jsem si jednou advokáta, poněvadž mi v popelářským voze našli dětský kočárek, tak mě z toho vysekal, a už koukal, aby von se zbavil mě a já jeho. To samý s doktorama: eště se mi podlamovaly kolena, a už mě vyšoupli ze špitálu, a žádný oučty nebyly. Teďka najednou viděj, že jsem prolezlej nemocema a že bysem zaklepal bačkorama, dyby mě dvakrát denně neprohlídli. Doma pro sebe nesmím ani prsten hnout: dycky se najde ňákej pracant, kterej ze mě pumpuje prachy. Eště loni jsem na tom božím světě neměl jedinýho příbuznýho, až na dva tři, kerý se mi by hejbali na sto honů. Dneska jich mám padesát, a žádnej si nevydělá ani na slanou vodu. Jsem nucenej žít pro druhý, a ne pro sebe: to je ta vaše měšťácká morálka!

Otázky 1. Charakterizujte mluvu pana Doolittla. ◦ Obecný jazyk – zakončení adjektiv (šťastnej, svobodnej), substantiv (bačkorama, nemocema) ◦ Nářeční prvky – oučty, eště 2. Co je obsahem jeho monologu? ◦ Dokud neměl peníze, měl se dobře, protože žil bezstarostně, teď se o peníze bojí Obr. 6

Ukázka LÍZA (k Pickeringovi, zřejmě si Higginse nevšímá a pilně se zabývá svou ruční prací): Doufám, plukovníku Pickeringu, že teď, když je pokus skončen, se snad se mnou nepřestanete stýkat? PICKERING: Ale samozřejmě, že ne. A nesmíte si myslit, že to byl nějaký pokus. Proti tomu se opravdu musím bránit. LÍZA: Jak víte, nejsem nic jiného než ucouraný strašák - PICKERING (prudce): Prosím vás, takhle nemluvte. LÍZA (klidně pokračuje): Přesto však vám vděčím za tolik, že bych byla opravdu nešťastna, kdybyste na mne zapomněl. PICKERING: To je od vás velmi laskavé, že to říkáte, slečno Doolittlová. LÍZA: Opravdu to neříkám proto, že jste za mne platil šaty. Vím, že pokud jde o peníze, jste velkorysý ke každému. Ale od vás jsem se naučila opravdu vybranému chování; a to přece dělá dámu. Můžete si představit, že to nebylo pro mne nic snadného, protože jsem měla stále před očima také příklad profesora Higginse. Byla jsem přece původně právě taková jako on, vůbec jsem se neovládala a při každé příležitosti jsem klela a nadávala. A kdybych nebyla poznala vás, nebyla bych nikdy pochopila, že to slušně vychovaní lidé nedělají. HIGGINS: No tohle už přestává všecko! PICKERING: Víte, za to on nemůže. Přitom však to nikdy nemyslí tak zle.

Otázky 1. Vlastními slovy popište situaci z ukázky. ◦ Závěr děje, Líza „školí“ profesora Higginse za to, jak se k ní chová, stále v ní vidí to ušmudlané stvoření z ulice, zatímco Pickering v ní vždy viděl dámu 2. Jak poznáte, že se jedná o drama? ◦ Dialogická forma, není pásmo vypravěče, scénické poznámky 3. Lze v textu najít sarkasmus a kde? ◦ Repliky Lízy: např. to slušně vychovaní lidé nedělají

Video ukázky Jazykové prostředky Pygmalion My Fair Lady - The rain in Spain Ilustrační video Obr. 6

Citace Obr. 1: NEZNÁMÝ AUTOR. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: COBURN, Alvin Langdon. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 3: SHAW, George Bernard. postreh.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 4: DE ROUSSY-TRIOSON, Anne-Louis Girodet. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SHAW, George Bernard. Pygmalion [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 5: BROADWAYGAL. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SHAW, George Bernard. Pygmalion [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4.html#ixzz2vllB80O4 Obr. 6: EVERYBODY'S MAGAZINE. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: POPCULTUREGEEK. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

George Bernard Shaw