VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry. Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čerpadla Zubové čerpadlo Rotační zubové čerpadlo
Advertisements

Elektrické motory a pohony
Elektromotor poloprstence komutátoru kartáčky
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
Tekutinové mechanismy
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vznik střídavého proudu sinusoida
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Elektrický generátor Elektrický generátor je elektrický stroj, sloužící k přeměně jiných druhů energie na energii elektrickou. Nejčastěji se jedná o rotační.
Generátory elektrického napětí
Tato prezentace byla vytvořena
ČÁSTI AMP – TLUMENÍ A ULOŽENÍ
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-3-002
Automatické převodovky
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_20.
VY_32_INOVACE_AUT1_16 Karoserie. -chránit posádku, náklad a jednotlivé části vozidla před vnějšími vlivy -zajistit požadované pohodlí jízdy -v případě.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_10.
VY_32_INOVACE_AUT2_05 Diferenciál.  vyrovnat rozdílové otáčky hnacích kol zejména při průjezdu zatáčkou a na různém povrchu silnic  rozdělit točivé.
VY_32_INOVACE_AUT2_07 Pohon všech kol. připojitelný pohon všech s rozdělovací převodovkou stálý pohon všech kol samočinně připojený pohon všech kol Rozdělení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_11.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 14 TÉMA: Elektromotor ČÍSLO PROJEKTU:
Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
VY_32_INOVACE_AUT1_19 Mazání spalovacích motorů. -zmenšit třecí ztráty a opotřebení pohybujících se částí motoru -odvést část tepla z motoru -zlepšit.
VY_32_INOVACE_AUT2_15 Posilovače řízení. Posilovače řízení snižují ovládací sílu řidiče na volant. Pro vytvoření posilovacího účinku se využívá energie.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_16.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_15.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – rozdělení, princip Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Hlavní části motorových vozidel
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_18.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_20.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Palubní přístroje I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_01.
VY_32_INOVACE_AUT2_12 Volant a hřídel volantu. V případě čelního nárazu představuje volant s hřídelem volantu pro řidiče největší nebezpečí zranění. Proto.
VY_32_INOVACE_ROZ_18 Zvláštní provedení ventilových rozvodů.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_14.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_16.
VY_32_INOVACE_AUT2_01 Spojovací hřídele.  u automobilů s motorem ve předu a s pohonem zadní nápravy  u automobilů s pohonem všech kol Použití.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_11.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_05.
VY_32_INOVACE_AUT2_14 Řídící tyče. přenos pohybu řízení vytvořených převodkou řízení na rejdová kola přenos síly a její změna podle potřeby nastavení.
VY_32_INOVACE_AUT2_18 Zpomalovací brzdy. Účelem zpomalovací brzdy je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Brzdu nelze použít ani jako brzdu parkovací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_13.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – princip Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
VY_32_INOVACE_AUT1_14 Základní koncepce osobních automobilů.
Samosvorný diferenciál
STEJNOSMĚRNÝ ELEKTROMOTOR
VY_32_INOVACE_AUT2_17 Řízení traktoru.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektrické točivé stroje
VY_32_INOVACE_AUT2_13 Převodka řízení.
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
Elektrické točivé stroje
Název prezentace (DUMu): Regulace předstihu zapalování
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_AUT2_09 Dynamika jízdy.
Transformátory Autor: Ing. Tomáš Kałuža VY_32_INOVACE_
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry

Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají se zejména jako brzdy odlehčovací u nákladních vozidel a autobusů při sjíždění dlouhých svahů. Retardéry snižují opotřebení a zahřívání provozních brzd. Retardéry pracují bez opotřebení, jelikož přeměňují mechanickou energii vozidla na teplo bez tření. Účel

1.Elektromagnetické retardéry Princip spočívá v otáčení se kovového kotouče v magnetickém poli. V kotouči se indikují vířivé proudy, které působí proti pohybu.

Elektromagnetické pole vytváří cívky statorů. V kovovém rotoru na brzděném hřídeli se indukují vířivé proudy, které vytvářejí protisměrné magnetické pole. Pohybová energie se mění na teplo. Činnost retardéru

Chlazení retardéru Retardér je chlazen vzduchem proudícím radiálně mezi lopatkami rotorů.

Elektromagnetický retardér Voith Retardér tvoří permanentní magnety uspořádány tak, S-V červené a 2 přilehlé v J-S směru žluté. Permanentní magnety nejsou schopné trvale vytvářet brzdnou sílu, proto je retardér doplněn o několik kroužků (modrá barva). Při brzdění ocelová jádra a permanentní magnety vytvoří elektromagnetické silové pole.

Retardér je umístěn nejčastěji na spojovacím kloubovém hřídeli anebo přímo na výstupním hřídeli převodovky (Voith) a je ovládán řidičem. Umístění retardéru na vozidle

2.Hydrodynamické retardéry Brzdná energie se přeměňuje na teplo třením v kapalině v uzavřeném prostoru. Brzda je tvořena dvěma lopatkovými koly. Stator je pevně spojen se skříní brzdy, rotor se otáčí od spojovacího hřídele.

Činnost hydraulického retardéru Stator brzdí pohyb hydraulického oleje uváděného do kruhovitého pohybu lopatkami rotoru. Lopatky obou kol jsou skloněny proti sobě o 45°. Brzdící účinek se mění změnou tlaku kapaliny v prostoru rotoru čerpadlem a regulačními ventily.

Hnací hřídel rotoru urychluje proudění oleje, který brzdí stator, čímž se vytváří brzdový účinek. Ohřátý olej (červená šipka) je odváděn do chladícího systému vozidla. Proudění kapaliny v retardéru

1. Retardéry umístěny přímo na spojovacím hřídeli - sekundární retardéry Umístění retardéru 1 – hnací ozubené kolo retardéru 2 – rotor 3 – hřídel retardéru 4 – stator 5 – regulační ventily 6 – olejové čerpadlo 7 – čistič oleje 8 – vypouštěcí ventil

Mechanicky poháněným rotačním čerpadlem je olej přiváděn na lopatky statoru. Velikost brzdné síly závisí na tlaku oleje. Olej je chlazen chladícím systémem motoru. 2. Retardéry umístěné přímo v převodovce - intardéry.

Ing. Zdeněk Jan, Ing. Bronislav ŽDÁNSKÝ a Ing. Jiří ČUMPERA PHD. Automobily: Podvozky 1). Brno: Avid, 2007, 228 s. ISBN GSCHEIDLE, Rolf. Tabulky pro automechaniky: tabulky, vztahy, přehledy, normalizované postupy : matematika, vedení podniku, základní odborné znalosti, materiály, technické kreslení, odborné znalosti, elektrické vybavení, předpisy. Překlad Jiří Handlíř. Praha: Europa-Sobotáles, 2009, 496 s. ISBN VOITH. Witteler-Automobile: Voith retardér. Text a fotografie Voith [online]. 2007, č. 2, s. 3 [cit ]. Dostupné z: automobile.de/de/lvs/aktuelles/MB-Lkw/Lkw-Service/voith-retarder- servicestutzpunkt-in-brilon.phphttp:// automobile.de/de/lvs/aktuelles/MB-Lkw/Lkw-Service/voith-retarder- servicestutzpunkt-in-brilon.php RUPPERTZ, Harald. Retarder. Kfz-tech.de [online]. 2009, č. 1, s. 5 [cit ]. Dostupné z: Intarder. Driveline and Chassis Technology [online]. 2008, č. 1, s. 2 [cit ]. Dostupné z: e_1/bus_3/transmissie_5/intarder_2/Intarder.html e_1/bus_3/transmissie_5/intarder_2/Intarder.html Použitá literatura