TMKSSK
Co vlastně je masová komunikace? 1.1
Mediální komunikace (MK)1.1. Médium z latiny (= prostředek, zprostředkující činitel) – médium je to, co zprostředkovává NĚKOMU nějaké SDĚLENÍ, tj.médium komunikační. Média = hlavně tisk, rozhlas, tv, nová média (tj.založena na digitálním zpracování a přenosu dat), ale i různé kódy jako např. jazyk (kódy jsou primární komunikační média). sekundární média-technologie zajišťující přenos (komunikace by byla bez média nemožná) Sekundární média (modernější) snaží se překonat čas a prostor mezilidské komunikace (toto jsou dva důvody rozvoje médií a důležitým mezníkem umožňující multiplikaci sdělení byl knihtisk) Mediální komunikace (MK) – jedna z rovin sociální komunikace, vyznačující se tím, že veškeré komunikační aktivity se dějí pomocí a prostřednictvím médií.
Kategorie médií 1.1 a)interpersonální komunikace, tato média podporují existenci sociálních vztahů mezi jednotlivci, tzv. interpersonální média (dopisy, poselství, , SMS, telefon, telegraf,…) – důležité je zde umožnění komunikace na obou stranách. b)média sloužící celospolečenské komunikaci (mezi jedním bodem a publikem) tj.masová média. Posluchači se neznají- tvoří masu, jsou anonymní, vytvářejí nové sociální vazby ve společnosti, utvrzují skupinovou identitu (např.politický tisk), pomáhají jedinci najít místo mezi ostatními lidmi. Jsou to noviny, časopisy, knihy, tv i rozhlas.vysílání, film, nahrávky, internet, atd. Někteří autoři rozlišují ještě síťová média, propojující mnoho bodů a konstituující tak vztahovou a komunikační síť (např.pošta, chaty, fóra, atd.)
Vztah masové a mediální komunikace 1.1. mediální komunikace: každá zprostředkovaná komunikace masová komunikace síťová komunikace
Mediální komunikace1.1. mediální komunikace ● o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o
Masová komunikace 1.1 Účastníci jsou vnímáni jako pasivní periférie oslovovaná z centra masová komunikace ● o │ o │ o │ o │ o │ o │ o │ o │ o │
Síťová komunikace 1.1. ● o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o ↔ o ●
Masová média 1.1. Masová komunikace (MasK) - je jedním z typů MK - komunikační prostředky dostupné široké veřejnosti bez ohledu na její zájem - historicky zakotvené - má různé charaktery vždy dle aktuálního vývoje - máme stále větší možnosti komunikace (rozvoj TV, internetu) - MasK – termín označující něco specifického, označuje jev podřízený MK
Mediace/Medializace 1.1. Mediace je proces, při němž mezi dvě strany vstupuje prostředník, aby ovlivnil či zajistil vztah mezi nimi. Medializací rozumíme posun ke společnosti, ve které média hrají významnou roli některé jevy se dějí prostřednictvím médií, za pomoci médií (někdy se uvádí termín mediatizace – angl. medization) výraz je mnohoznačný, znamená i zveřejnění medializace = zveřejnění X sociální proces, kdy média nabývají na významu (proces adekvátní byrokratizaci, alfabetizaci, urbanizaci atd.).
Hlavní rysy „medializace“1.1. Extenze: rozšiřování možností člověka - člověk poznává i to, co nezažil, nenavštívil (nové prostředí), boří distance, máme info z různých vzdáleností) Substituce: MK nahrazuje často přímou (interpersonální) komunikaci (viz přechod běžného bankovnictví na internetové bankovnictví) Amalgamizace: -do celé řady interní nemediální povahy vstupují média -promíchávání jednání nemediálního a jednání spojeného s médii (např. rande v kině – spojení milostné schůzky a návštěvy kina). Marketizace - média se stávají obchodem, komercializace mediálních obsahů -komodifikace mediálních obsahů – fakt tržních vztahů se odráží v jejich obsahu
Média a společenské vztahy, typy sítí 1.2
Typy mezilidské komunikace 1.2. : rozlišujeme dle roviny uspořádání společnosti, kde se komunikace odehrává -intrapersonální (se sebou samým) -interpresonální (2-3 jedinci – dyadická či triadická) -skupinová (ustavená skupina – např.rodina) -meziskupinová (např.rodiny, třídy, sportovní týmy, zájmové skupiny) -institucionální/organizační (v rámci politického procesu, podnikatelského subjektu) -celospolečenská (potenciálně dostupná všem, podmíněna i masovými médii)
Globalizace médií Globalizace médií: -mediální produkty mají tendenci k homogenizace na nadnárodní úrovni. Týž produkt je nabízen na různých trzích (např.zábavné pořady je možné koupit „na klíč“,Cosmopolitan, Harper´s Bazar apod., rozhlas (hudba), - úsilí o dominantní postavení v globálním měřítku projevily tiskové agentury už koncem 19.století např. Reuters a Havas).