Projekt:OP VK 1.4 709998205 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.0440 Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 20 Datum ověření ve výuce:11. 5. 2011 Ročník:9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Advertisements

VÝŽIVA – základní složky potravy
Kvetoucí rostliny Michaela Běhůnková.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Didaktické testy pro ověřování znalostí
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
VÝŽIVA ROSTLIN.
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
Okolí lidských sídel Sady a ovocné zahrady
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod od biochemie biochemii lze rozdělit na popisnou a dynamickou
MINERÁLNÍ PRVKY.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
Pěstování trav na semeno
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
Pěstování trav na semeno
Pěstování trav na semeno Lipnice bahenní (Poa palustris)
Biogenní prvky.
Pěstování trav na semeno
Stavba rostliny, životní podmínky a význam rostlin ICT2_1/28
PŮDY.
Růst a vývin rostlin - rozmnožování pomocí semen
Chemické značky a vzorce
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_NAV_283 Ročník: 2.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 3 Datum ověření ve výuce: Téma: Výživa půdy - kompost Tématický okruh: Půda Vzdělávací obor: Pěstitelství.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Části stromů Strom v ročních obdobích Význam zeleně pro člověka
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Rostliny.
R ŮŽOVITÉ ROSTLINY Daniel Aschermann David Ondroušek Tomáš Kudrna.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Ověřování základních znalostí z chemie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Procvičování prvků Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Ekosystém okolí lidských obydlí Rostliny Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 4 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 5 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Chemické prvky. Chemický prvek Je látka, která se skládá z atomů, které mají stejné protonové číslo Z. Např.: prvek s názvem síra je z atomů, které mají.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Blanka Kusá Název:VY_52_INOVACE_PR Téma:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 7 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
RŮŽOVITÉ Myroslava Palinkash Valerie Sobková Jakub Hrbáč.
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
Dusík a potos. = bezpůdní pěstování rostlin  Charakteristické je pěstování v lehce prostředí s lehce stravitelnými živinami – v roztoku  Půda přináší.
Tematický okruh: BIOLOGIE ROSTLIN Název učiva: OVOCNÉ STROMY A KEŘE
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
autor: Helena Petrůvová název: VY_52_INOVACE_28_PRVOUKA_OVOCNÉ STROMY
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozdělení prvků Různé pohledy Podle obsahu v organismu
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
ROSTLINY Rozdělení rostlin.
Půdy.
Transkript prezentace:

Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě Datum ověření ve výuce: Ročník:9. Vzdělávací oblast:Člověk a svět práce Vzdělávací obor:Pěstitelství Tematický okruh:Půda Téma:Chemické vlastnosti půdy

Anotace Výkladová prezentace zaměřena na základní biogenní prvky a jejich význam pro rostliny, půdní reakce a určování pH

Chemické vlastnosti půdy

Půda obsahuje různé chemické prvky, které tvoří základ jejího chemického složení Živiny (chemické prvky) nepostradatelné pro růst Živiny přijímané ve větším množství biogenní prvky Uhlík, vodík, kyslík, dusík, fosfor, draslík, vápník, hořčík, železo, síra Živiny přijímané v nepatrném množství stopové prvky Bór, mangan, měď, zinek, molybden,…

Význam tří základních biogenních prvků pro rostliny Chemický prvek značka Význam Nedostatek prvku způsobuje Nadbytek prvku způsobuje Vliv na životní prostředí Dusík N Podporuje růst a vývin rostlin, nezbytný pro růst listů Pomalý růst, zpomaluje až zastavuje růst rostliny Zhoršování jakosti a skladovatelno- sti plodů Zhoršuje kvalitu zdrojů vody – vyplavování do půdy Fosfor P Podporuje nasazování květů, dozrávání plodů, růst kořenů Rostliny pozdě a málo kvetou, mají zakrnělé kořeny i stonky Urychluje zrání a stárnutí rostliny Zhoršuje kvalitu povrchových zdrojů vody Draslík K Důležitý pro tvorbu květů, plodů a dobrý stav rostliny Opadávání listů, plody se rychle kazí Rostlina jen omezeně přijímá vápník a hořčík

Půdní reakce Ovlivňuje možnost využití živin rostlinami Na chemických změnách se podílí: Půdní voda Půdní vzduch Humusové a jílovité složky půdy Voda rozpouští látky, vzniká půdní roztok

Půdní reakce Vyjadřuje se pomocí pH Pro většinu rostlin je nejvhodnější neutrální půdní reakce Většina půd u nás má však sklon ke kyselé reakci, což snižuje výnosy pěstovaných rostlin Chemické vlastnosti půd s kyselou reakcí zlepšujeme vápněním

Orientační určení pH je možné podle zastoupení určitých druhů plevelů: Na půdách kyselých se nejčastěji vyskytuje máta polní, šťovík menší, přeslička rolní, violka trojbarevná, vlčí bob, chmerek roční a jitrocel kopinatý Na půdách zásaditých najdeme stračku polní, hlaváček letní, komonici lékařskou, drchničku rolní, hořčici polní, pryšec kolovratec, mléč hladký a čičorku pestrou

Přesné měření pH Ve specializovaných zahrádkářských prodejnách je možné si koupit jednoduchý pH test na rychlé stanovení půdní reakce. V soupravě najdeme kádinku, roztok č. 1, roztok č. 2 a barevnou stupnici pro porovnání.

Měření pH

Půdní reakce Hodnota pHPůdní reakce Menší než 5,3kyselá 5,3 -6,4slabě kyselá 6,5 – 7,4neutrální Větší než 7,4zásaditá

Půdní reakce vhodné pro některé rostliny Název dřevinypH Broskvoň, meruňka, mandloň, ořešák, třešeň, líska, švestka 6,5 - 8 Jabloň, hrušeň6,2 - 8 Kdouloň, malina, ostružina, převážná většina okrasných keřů a stromů Kdouloň, malina, ostružina, převážná většina okrasných keřů a stromů 5,5 – 7,9 Višeň5,5 – 6,5 Jahodník4,5 – 6,5 Kanadské borůvky, azalky, rododendrony, vřesy, vřesovce a ostatní vřesovištní rostliny 4,5 - 5

Půdní reakce vhodné pro některé rostliny PlodinaVyhovující pH Pšenice6 – 7,2 Brambory4,7 – 6,2 Cukrovka6,7 – 7,4 Ovocné stromy6,2 - 8 Mrkev5,2 – 6,7 Ředkvička5,3 – 6,5 Zelí7 – 8,4

Potřeba vápnění vzhledem k půdní reakci Reakce půdyPotřeba vápnění KyseláVápnit pravidelně Slabě kyseláVápnit jednou za několik let NeutrálníNení třeba vápnit ZásaditáNevápnit

Zdroje Pěstitelské práce pro 7. ročník, A. Milec, H. Cimburková, R. Halasová, J. Hůla, E. Komanová, D. Deml, nakladatelství SPN Pěstitelství pro 6. – 9. ročník, R. Dytrtová a kolektiv, nakladatelství Fortuna ochemie_pudy/pudni_reakce.htm ochemie_pudy/pudni_reakce.htm grochemie_pudy/ph_mapa.jpg grochemie_pudy/ph_mapa.jpg zeminu-vyznam-a-urcovani-ph-pudy-tipy-na-vapneni/ zeminu-vyznam-a-urcovani-ph-pudy-tipy-na-vapneni/