Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem) monopol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, stát a občanský sektor
Advertisements

Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Politologie jako věda Politika moc
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Digitální správa věcí veřejných
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Hospodářská politika.
Daňová teorie a politika
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Problémy moderních demokratických států P6. Dahla (1994) ve velmi malých politických systémech mohou občané zásadním způsobem participovat na rozhodnutích,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Marketingové prostředí
1 Role občanů při zajišťování bezpečnosti: formování konceptuálního rámce PhDr. Libor Stejskal Doktorský seminář 27. ledna 2010.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Sociální diferenciace
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Politika Pavel Šuranský.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
VY_32_INOVACE_51_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Vládní selhání a veřejná volba
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Definice managementu.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Teorie rozhodování Veřejná volba
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Chudoba jako sociální problém
CHARAKTERISTIKA FINANČNÍHO PRÁVA
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
Škola veřejné volby Public Choice Theory. Politologie a ekonomie Aristoteles (4.stol.př.Kr.) – homo politicus  Politická aktivita  Veřejný zájem Adam.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Korupce jako problém současné společnosti a politiky Vladimíra Dvořáková Letní škola výchovy k občanství… Olomouc,
Státověda.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Institucionální rámec VeP
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Stát Definice, funkce, typy.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Veřejné Finance.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Teorie fiskálního federalismu
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Úvod do problematiky sociální politiky
POLITICKÝ PLURALISMUS
Transkript prezentace:

Teorie státu a byrokracie 1. blok

Stát Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem) monopol legitimního fyzického násilí Jellinek: definuje stát jeho prvky (znaky), ke kterým zařazuje státní území, obyvatelstvo, které toto území obývá (státní národ) a státní moc

Moc Weber: možnost prosadit svou vlastní vůli uvnitř nějakého sociálního vztahu i navzdory odporu Moc je omezením svobody jednotlivce za účelem reprodukce skupiny (společnosti).

Teoretické koncepce vymezující pojem „moc“ 1/2 definice behaviorální, podle kterých je moc zvláštním typem jednání, spočívajícího v možnosti modifikace chování jiných lidí (moc jako schopnost určovat chování jiných), definice teleologické, podle kterých je moc naplňováním jistých cílů, definice instrumentální, chápající moc jako možnost použití zvláštních prostředků, především násilí,

Teoretické koncepce vymezující pojem „moc“ 2/2 definice strukturální, vymezující moc jako jistý druh vztahů mezi ovládanými a vládnoucími, definice moci ztotožňující moc s vlivem na jiné, konfliktní definice moci, které spatřují v moci možnost přijímat rozhodnutí, regulující rozdělování statků v konfliktních situacích.

Veřejná moc Veřejnou mocí rozumíme řídící systém skupiny lidí (společnosti) relativně nezávislým (suverénním) na mocenských systémech jiných skupin. Druhem veřejné moci, veřejnou mocí ve společnosti organizované ve formě státu, je státní moc.

Teorie role státu 1/4 Pluralismus:  Zdůrazňuje význam omezení a nátlaku na stát vykonávaném různými zájmovými skupinami.  Veřejná politika odrazem preferencí zájmových skupin. Každá ze zájmových skupina má jistý podíl na moci, tento podíl ale není rozdělen rovnoměrně.  Na pluralismus navazuje např. teorie veřejné volby nebo teorie vládního (volebního) cyklu.

Teorie role státu 2/4 Elitářství: Určující vliv má malá, dobře organizovaná, skupina, která ve svých rukou kumuluje moc. Klasická forma elitářství je založena na ovládnutí klíčových ekonomických zdrojů a vojenském dobývání. V moderním pojetí je vliv této elity založen na obsazení klíčových pozic ve veřejných institucích a soukromých firmách.

Teorie role státu 3/4 Marxismus: Hlavní důraz je kladen na vliv ekonomických zájmů na politické činnosti. Stát zde nepůsobí neutrálně jako nástroj pro vládnoucí třídu (teoreticky pracující masy). Státní moc lze použít proti těm, kteří se systémem nesouhlasí.

Teorie role státu 4/4 Korporativismus: Podle této teorie jsou relativně silné a uzavřené skupiny, které jsou včleněny do vládního systému (odbory, svazy zaměstnavatelů,…). Tyto skupiny si navzájem nekonkurují, členství v těchto skupinách je povinné.

Selhání Trhu Státu

Selhání trhu ekonomický pohled Existence veřejných statků Externality Nedokonalá konkurence Informační asymetrie

Selhání trhu při uplatnění jiných kritérií než kritéria ekonomické efektivnosti  Zmenšení nerovností v rozdělování statků  Zachování institucionálních hodnot  Lidská důstojnost  Kultivace a uplatnění lidského potenciálu  Udržitelný způsob života

Selhání státu Selhání totalitních systémů Selhání přímé demokracie Selhání typická pro výkon správy Selhání vlastní decentralizovaným soustavám Selhání reprezentativní demokracie

Selhání totalitárních politických systémů  nedostatečná schopnost autokorekce  potlačení tvořivého potenciálu lidí

Selhání přímé demokracie  úskalí referenda – problém s formulací otázky v referendu, aby byla současně srozumitelná, nenávodná a zároveň plně vystihovala podstatu problému;  nevýrazná většina vítězí nad vyhraněnou menšinou – většina může mít opačný názor k problému, který se jí nedotýká než vyhraněná menšina, které se věc přímo dotýká.

Selhání typická pro výkon správy  nízká efektivita a malá přizpůsobivost byrokratických aparátů  odcizení státní byrokracie jejímu poslání

Selhání vlastní decentralizovaným soustavám  složitost řízení v decentralizovaných soustavách správy – příjímání rozhodnutí bude složitější a pomalejší;  ohrožení veřejných zájmů prosazováním zájmů skupinových – pokud jsou decentralizované složky ovládány místními zájmovými skupinami, pak se schopnost státu prosadit ucelenou politiku výrazně oslabuje;  fiskální externality – místní decizoři (rozhodovatelé) mohou mít tendenci ignorovat řešení problémů, které se negativně dotýkají vyššího celku.

Selhání reprezentativní demokracie 1/2  volební paradox – podmínky kdy volební systém vzhledem k preferencím voličů selhává (výběrem volebního systému lze výrazně ovlivnit celkové výsledky politických stran i pořadí kandidátů);  „balíčky“ preferencí – existuje několik, pro voliče významných, politických agend a může vyhrát i kandidát, který nezískal většinovou podporu ani v jedné agendě, pokud se mu podaří uspokojit jednotlivé skupiny voličů v těch agendách, které je nejvíce tíží;  odcizení zvolených reprezentantů zájmům voličů – kontrola zvolených zástupců ze strany voličů je obtížná, někdy nemožná;

Selhání reprezentativní demokracie 2/2  vliv organizovaných zájmů (lobby) - silné skupiny jsou schopny si prosadit lepší podmínky na náklady celé společnosti;  omezený časový horizont - většina politických rozhodnutí se děje pouze v horizontu jednoho volebního období, proto existuje riziko, že krátkodobý prospěch je upřednostněn i s vědomím dlouhodobé ztráty;  vliv masmédií – hromadné sdělovací prostředky mají silnou moc ovlivnit různé skupiny obyvatel a tím i ovlivnit preference jednotlivých stran.

Teorie byrokracie Vážně ji musíme mít?

Byrokratický aparát lze obecně charakterizovat  specializace činností;  obecné charakteristiky výkonu funkcí a z toho vyplývající zaměnitelnost úředníků;  problémy, procedury a řešení jsou kategorizovány;  relativní stabilita struktury funkcí;  organizace se stává do určité míry účelem o sobě;  vázanost na určitý typ úkonu;  administrativní reforma je nekonečná: neexistuje optimální řešení organizační struktury.

Ideální model byrokracie dle Webera neosobní strukturou moci; rozhodnutí jsou činěna na základě formalizovaných obecných pravidel; existuje definovaná hierarchie pravomoci a odpovědnosti; svobodným výběrem kandidátů do úřadu, založeným na kritériu výkonu v souladu se specifickými pravidly odměňování, založených na jasném kontraktu; žádný z úředníků nevlastní majetek, s nímž operuje; existuje disciplína a kontrola ve výkonu úřadu.

Teorie byrokracie podle Niskanena Zkoumání byrokracie Konstrukční otázky (jak definovat úřad, co byrokrat maximalizuje..) Behaviorální (co se s chováním stane,když…) Normativní (co lze doporučit…)

Zájmy byrokrata Plat Nepeněžní požitky úřadu Reputace, status, moc Rozsah kompetencí a možnost delegace praktických činností jinam

Zjištění Snaha maximalizovat rozpočet Podle ranné Niskanenovy teorie tato snaha vede za určitých podmínek až k dvojnásobném výstupu než jaký by byl optimální

Kritika Niskanena Byrokrat chce kariérně uspět, proto může v krátkodobém horizontu i usilovat o snížení rozpočtu Migue, Belanger – koncept diskrečního rozpočtu (tj. rozdíl celkovým rozpočtem a rozpočtem nutným k zajištěním funkcí, které sponzor požaduje) Rozpočet je spíše vyjádřením zájmu úřadu a je základem vztahu mezi sponzorující institucí a úřadem

Nepovinné zpestření Potůček – Nejen trh Potůček – Veřejná politika kpt. 4 Hampl, M.: Teorie byrokracie v pojetí Williama A. Niskanena. Politická ekonomie, VŠE Praha 1/2001. Holländer - Základy všeobecné státovědy