Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Peníze
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co už víme? Penězi si můžeš koupit knihu, ale ne vědomosti. Penězi si můžeš koupit pozici, ale ne respekt. Penězi si můžeš koupit sex, ale ne lásku. Penězi si můžeš koupit hodiny, ale ne čas.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového? Co je to barterový obchod. Jaká je hlavní výhoda peněžního obchodu. Jak se naše měna měnila v čase.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) 1993 ( ) 1993 – 20?? Karel IV. J.A. Komenský B. Němcová F. Palacký E. Destinová T.G.M. 1.4 Československé a české peníze v čase Sv. Anežka
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.5 Hra na tržiště 1)Rozpočítejte se od první lavice u dveří na pravěkého člověka a středověkého člověka – po dokončení vzniknou 2 skupiny. 2)Skupina „Pralidí“ si zahraje na pravěké tržiště, kde bude probíhat výměnný obchod tzv. barterový obchod (kus za kus). 3)Skupina „Středověkých“ si zahraje na středověké tržiště, kde bude probíhat peněžní obchod. 4)Každý z vás bude hrát roli řemeslníka, kterou mu přidělím a vyrobí si příslušný počet zboží (hrnky, helmy, hrábě atd.) 5)Ve skupině „Středověkých“ má navíc každý řemeslník ve svém měšci určité množství grošů, které si opět vyrobí z papíru v hodnotě 1, 5, 10 v celkové hodnotě, kterou mu přidělím. 6)V každé skupině směňujte mezi sebou navzájem, tak dlouho, až bude mít každý z vás od každého řemeslníka jeden předmět. Ve skupině „Pralidí“ jste nuceni směňovat výrobky bez peněz, v druhé skupině máte k dispozici nejen výrobky, ale také peníze. 7)Ceníky pro obě skupiny máte na následujícím slidu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.6 Hra na tržištěpodkova pytlík hrachu pecen chleba hrnek hrábě slepice kožešina helma pytlík soli ovce meč košile kráva kuše kniha == = = = = = = = = = = = = = „Pralidé“ 1podkova 2pytlíky hrachu 1pecen chleba 1hrnek 1hrábě 1podkova + 1 hrnek 1kožešina 2pecny chleba 2hrnky 2hrábě 2slepice 1ovce + 1 podkova 1kožešina + 1 slepice 1helma + 1 hrnek „Středověcí“ 2groše grošů grošů 10grošů 10grošů
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 Reflexe Vytvoř pětilístek, který bude obsahovat odpověď na otázku: Jaká je hlavní výhoda peněz oproti barterovému obchodu? Peníze
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.8 Clil peníze – money tržiště – market(place) středověk – the Middle Ages pravěk – prehistory
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.9 Zdroje l M. SKOŘEPA, E. SKOŘEPOVÁ, Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia, manuál pro učitele, 1. vyd.,Scienta, spol.s.r.o., 2008, ISBN Kapitola 6.1, str. 126.