Osobnosti světové literatury 19. století romantismus a realismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Identifikátor materiálu: EU –
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Opakování světového realismu
Rozbor uměleckého textu
Realistický román.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Portréty literárních osobností světové literatury
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_43_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Romantismus.
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Romantismus ve světové literatuře
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Guy de Maupassant
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Ruský romantismus.
Portréty literárních osobností světové literatury
Karel Čapek.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Český jazyk a literatura
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Aneta Řádková.  * , Besançon, † , Paříž  Nejvýznamnější osobnost francouzského romantismu  Věnuje se všem literárním druhům, ale.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Empír Charakteristika uměleckého směru. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ROMANTISMUS.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Kritický realismus v literatuře
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Alexandr Sergejevič Puškin
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Světová literatura 2.pol.20.stol.
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Literatura 19. století Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_03_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Transkript prezentace:

Osobnosti světové literatury 19. století romantismus a realismus

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Český jazyk a literatura

Obsah romantismus1 romantismus pokračování2 Osobnosti romantismu3 Victor Hugo4 Alexandr Sergejevič Puškin5 Edgar Allan Poe6 Romantismus inspirující, Evžen Oněgin7 Romantismus inspirující, Bídníci8 Romantismus inspirující, Jáma a kyvadlo9 realismus10

Obsah realismus pokračování11 Osobnosti realismu12 Honoré de Balzac13 Charles Dickens14 Fjodor Michajlovič Dostojevskij15 Lev Nikolajevič Tolstoj16 Henryk Sienkiewicz17 Guy de Maupassant18 Realismus inspirující, Vojna a mír19 Realismus inspirující, Křižáci20

Obsah Realismus inspirující, Miláček21 Realismus inspirující, neorealismus22

Umělecký směr první poloviny 19. století Projev: výtvarné umění, slovesné umění, hudba Místo vzniku: Anglie (literatura), Francie (malířství), Německo (hudba) Znak: cit Nosný prvek: příběh Náměty: útěk od reálného života (historie, exotika, fantazie) Žánr: román, povídka, moderní epos romantismus 1

Etymologie: odvozeno od slova román (nosný žánr 19. století) Hrdina: rozevlátý, ne příliš rozumný, snící o nesplnitelném, nešťastně zamilovaný, akční nebo naopak se nudící Národní obrození v zemích, kde neměli svébytnost (u nás, v Polsku, v Maďarsku) romantismus 2

Francie: Victor Hugo (ukázka z díla Napoleon Malý) Rusko: Alexandr Sergejevič Puškin (Evžen Oněgin) USA: Edgar Allan Poe (O šizení jakožto exaktní vědě) Osobnosti romantismu 3

Victor Hugo Francouzský všestranný literát; profesně redaktor, později politik Dílo: Drama: historická dramata (Cromwell, Lucrécie Borgia, …) Poezie: Ódy a balady, Paprsky a stíny, … Próza: Chrám Matky Boží v Paříži, Bídníci, … Rarita (dále jen R): považován za národního francouzského básníka (v den jeho pohřbu státní smutek) 4

Alexandr Sergejevič Puškin Ruský všestranný literát; profesně úředník, redaktor Dílo: Poezie: Proslavil se moderním eposem (či románem nebo dramatem ve verších) Evžen Oněgin, Próza: Kapitánská dcerka R: šlechtický původ, zemřel po souboji, o jeho rodinu se postaral car (doživotní penzí) 5

Edgar Allan Poe Americký všestranný literát; profesně redaktor (novinář) Dílo: Havran (velmi známá báseň o 108 verších, u nás mnohokrát překládána), Jáma a kyvadlo (nejznámější povídka, model hrůzy) Považován za zakladatele horroru, sci- fi, detektivky R.: velmi nuzný původ (brzy sirotkem, jméno Allan po pěstounech, problémy s alkoholem, dluhy, deprese, …); svérázný humor 6

Romantismus inspirující A. S. Puškin: Evžen Oněgin Jen v češtině jedenáct vydání Jako divadelní hra Jako opera (P. I. Čajkovskij) Jako film (osm zpracování, poslední z r. 2007, opera v rakouské televizi) 7

Romantismus inspirující Victor Hugo: Bídníci Jako film (devět adaptací, poslední z r. 2012, Velká Británie) Jako muzikál (uvedeno v jednadvaceti jazykových verzích, premiéra v r v Paříži) 8

Romantismus inspirující E. A. Poe: Jáma a kyvadlo (vycházela v souboru povídek, jen u nás ve dvanácti verzích) Jako film (šest adaptací, i našeho Jana Švankmajera z r. 1983) 9

Umělecký směr druhé poloviny 19. století Projev: výtvarné a slovesné umění (literatura) Místo vzniku: Francie Znak: střízlivé, kritické nazírání na skutečnost Nosný prvek: objektivní přístup Náměty: společenský život ve všech jeho projevech Žánr: román, povídka, drama Etymologie: skutečnost (podle názvu obrazu G. Courbeta) realismus 10

Obliba: Anglie, Rusko, Polsko Hrdina: sledován ve vývoji Předpoklady: rozvoj vědy, filosofie realismus 11

Honoré de Balzac (ukázka z díla Třicetiletá) Charles Dickens (Zlé časy) Fjodor Michajlovič Dostojevskij (Idiot) Lev Nikolajevič Tolstoj (Kreutzerova sonáta) Henrik Sienkiewicz (Quo vadis) Guy de Maupassant (Silná jako smrt) Realismus - osobnosti 12

Honoré de Balzac Francouzský prozaik; profesně právník, notář Dílo: cyklus Lidská komedie (97 povídek a románů, např. trilogie, která tvoří základ Komedie, Otec Goriot, Ztracené iluze, Lesk a bída kurtizán, …) R: pochází z bohaté rodiny; některé jeho práce byly pokládány za nemravnou četbu; vynikal znalostí prostředí, mistr popisu 13

Charles Dickens Anglický prozaik; profesně písař Dílo: Kronika Pickwickova klubu (nejslavnější dílo tzv. viktoriánského románu, veselé zážitky z cest), Oliver Twist (chudý chlapec zneužívan lupičkou bandou), David Copperfield (autobiografické prvky) Námětově ovlivněn bídou v dětství R: vyrůstal v nuzných poměrech, jako malý chlapec si musel vydělávat na živobytí (podnik na výrobu leštidel na boty) 14

Fjodor Michajlovič Dostojevskij Ruský prozaik; profesně vojenský inženýr (stavby mostů) Zakladatel psychologického románu Dílo: ve svých prózách rozebíral stavy zločinců, sebevrahů, revolucionářů či prostitutek (Bratři Karamazovi, vrcholné dílo; Idiot, Běsi, …) R: odsouzen k trestu smrti za odboj proti caru (zmírněn na 4 roky vězení, nucené práce na Sibiři; osobní zkušenost se stavy na dně) 15

Lev Nikolajevič Tolstoj Ruský prozaik (někdy považován i za filosofa); profesně nedostudovaný orientalista, avanturista, hospodář na statku Dílo: Vojna a mír (myšlenka odporu proti válce), Anna Karenina (problémy manželského trojúhelníku) R: názory – vše lze řešit po dobrém; žena se má starat o děti a rodinu, na filosofovat; dopisoval si s T. G. Masarykem 16

Henryk Sienkiewicz Polský prozaik; profesně redaktor (časopis Slowo) Dílo: námětově historie, proslulost získal především romány Trilogie(Ohněm a mečem, Potopa, Pan Wolodyjowski o boji Poláků za svébytnost), Křižáci (polští rytíři proti křižákům) a světovou slávu románem Quo vadis (historie Říma prvního století n.l. a raných křesťanů) R: nositel Nobelovy ceny za literatura (1905, za velkolepé zásluhy epického spisovatele) 17

Guy de Maupassant Francouzský prozaik; profesně dělník, později redaktor (Le Figaro) Dílo: Kulička (slavná povídka, příběh prostitutky z prusko-francouzské války); Miláček (román, příběh přitažlivého novináře budujícího si kariéru využíváním vlivných žen) R: pohyboval se v uměleckých kruzích (Zola, Turgeněv, Flaubert), považován za kritika mravů (zejména vyšší společnost); doplatil na promiskuitu 18

Realismus inspirující L. N. Tolstoj: Vojna a mír čtyřdílná epopej o válce Rusů s Napoleonem Jako audiodramatizace čs. rozhlasu Jako film (4 adaptace, USA, SSSR, VB, Polsko) 19

Realismus inspirující Henryk Sienkiewicz: Křižáci Jako film (polský film z roku 1960) Obraz Bitva u Grunwaldu od Jana Matějky (bitvou vrcholí román Křižáci) 20

Realismus inspirující Guy de Maupassant: Miláček (kariéra získávaná prostřednictvím vlivných žen) Jako film (koprodukce Velká Británie/ Itálie z roku 2012) 21

Realismus inspirující neorealismus Umělecký směr po II. světové válce Zobrazování sociální nevyváženosti (Horalka, Římanka, Římské povídky) Vznik: Itálie Osobnost Alberto Moravia Horalka, film podle Al. Moravii 22

Texty: léta praxe Obrázky: webové stránky wikipedie.cz, csfd.cz Použité zdroje