H LASITOST ZVUKU Ing. Jan Havel
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_2.FY.44 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: říjen Ročník: 2. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhZvukové jevy Materiál slouží k výkladu hlasitosti zvuku. V prezentaci jsou vyloženy způsoby, jak hlasitost detekovat – sluchem, případně mikrofonem, jednotky, ve kterých se hlasitost měří a tabulka hlasitostí různých zdrojů zvuku. Učivo je ověřeno závěrečnými otázkami. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Hlasitost zvuku Obdobně jako vlny ve vodě – vhozený kámen předá svoji pohybovou energii vodě vytvoří vlny. Kámen má malou energii malé vlny Energie zvukových vlna závisí na energii zdroje Kmitá-li zdroj zvuku s větší energií, vyvolá ve vzduchu větší tlakové změny – zvuk je hlasitější Změny tlaku musíme registrujeme pomocí sluchu nebo měříme pomocí mikrofonu
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Sluch Sluch je jeden ze smyslů - subjektivní způsob detekce zvuků Sluchový vjem závisí na řadě parametrů a snadno podléhá sluchovým klamům S věkem se sluch zhoršuje Někteří živočichové mají výrazně lepší sluch než člověk [1] [2]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ucho Zdravé ucho přijímá zvuky v širokém rozsahu hlasitostí i frekvencí Zvuk z okolí je boltcem nasměrován do zvukovodu a dopadá na bubínek Dopadem zvuku se bubínek rozkmitá a kmitání se přenáší přes kladívko, třmínek a kovadlinku na vnitřní ucho Hlemýžď je naplněný tekutinou kmitání vnitřního ucha způsobuje změny tlaku v této kapalině Změny tlaku zachycují nervy a přenáší je do mozku [3]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Mikrofon Mikrofon – zařízení převádějící dopadající zvukové vlny na elektrické napětí Velikost napětí je přímo úměrná velikosti změn tlaku na membráně mikrofonu Dynamický mikrofon – nejčastější, nepotřebuje napájení Kondenzátorový – zvukově věrnější, potřebuje napájení Páskový – starší konstrukce, mechanicky náchylnější [5] [4]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dynamický mikrofon Pružná membrána, spojená s lehkou pohyblivou cívkou se rozkmitává podle dopadajících zvukových vln Pohyb cívky v magnetickém poli generuje v cívce napětí, je úměrné pohybu cívky: membrána Dopadající zvukové vlny magnet Cívka spojená s membránou Výstupní vodiče
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Hlasitost – hladina intenzity zvuku Pro objektivní posouzení hlasitosti slouží fyzikální veličina hladina intenzity zvuku Vyjadřuje, jak silně vnímáme určitý zvuk závisí na energii zvukového vlnění, které dopadá na určitou plochu Jednou je Bel (B) V praxi se používá desetina základní jednotky – becibel (dB) Alexander Graham Bell [6]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Práh slyšení Při vyjadřování hlasitosti v dB ji porovnáváme s referenční hodnotou práh slyšení Práh slyšení je nejmenší možná změna tlaku, kterou dokáže lidské ucho registrovat jako zvuk nejmenší možná hlasitost pro lidské ucho Práh slyšení odpovídá hlasitosti 0 dB Definovaná hodnota pomocí fyzikálních veličin – ve skutečnosti je pro každého člověka práh slyšení jinde – závisí na stavu sluchu, věku atd.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Práh bolesti Práh bolesti je druhá významná hodnota při porovnávání hlasitosti Hlasitost zvuku, který působí v uchu bolest Prahu bolesti odpovídá hodnot 130 dB Fyzikální tabulková hodnota fyziologický práh bolesti opět závisí na stavu sluchu
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Hlasitosti různých zdrojů zvuku Zvuk 0hranice slyšitelnosti70 hlukhluk na silně frekventovaných ulicích velkoměsta, vysavač 10šelest listí, ticho na venkově80 hluk v tunelech podzemních železnic, křik, symfonický orchestr 20šumšum listí, knihovna, tikot hodinek90hluk motorových vozidel 30pouliční hluk v tichém předměstí100 maximální hluk motorky, pneumatická vrtačka 40tlumený rozhovor110hlasité obráběcí stroje, rocková kapela 50normální pouliční hluk, ruch v kanceláři120startující letadlo (z 1 m)letadlo 60hlasitý (normální) rozhovor, ruch v davu130hluk působící bolest
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Otázky k procvičení Jakým smyslem a orgánem člověk detekuje zvuk? Popiš stavbu orgánu, kterým člověk detekuje zvuk Jakým zařízením objektivně zaznamenáváme zvuk? V jakých jednotkách vyjadřujeme hlasitost? Jaká je přibližně hlasitost o Hlasitého hovoru? o Motorového vozidla? o Startujícího letadla?
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [1] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] BROCKMANN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] BAAS, Erik. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5] BOSCH, Lucas. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JANOUŠEK, Ivo. ABC akustiky pro hudební praxi. : Editio Supraphon Praha, 1979 SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. Praha: AMU, ISBN Není-li uvedeno jinak, jsou obrazové materiály dílem autora, vytvořené v open-source sw Inkscape, případně jde o fotografie pořízené autorem materiálu