Jan Krása Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Fuzzy logika.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Proč krása vládne světu
VY_32_INOVACE_PSYPS10560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Témata kognitivní psychologie
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.
Základy pedagogické metodologie
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Dějiny české psychologie
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
CESTA PŘES ALTERNATIVY TRADIČNÍHO MODELU K OSVOBOZUJÍCÍMU POJETÍ DÍTĚTE Karel Rýdl Fakulta filozofická Univerzity Pardubice
Mgr. Jan Krása, Ph.D.* Mgr. Martin Švanda, Ph.D.** *Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU ** A-kluby, Brno.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Mentální reprezentace
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
FILOsOFIE A VĚDA.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita
Úvod do Psychologie a ps. Osobnosti
Pedagogické disciplíny
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Název školy: Základní škola Městec Králové
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Jazykověda a její disciplíny
Čtenářsky podnětné prostředí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Témata kognitivní psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_31
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Jan Krása Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno

Mentální reprezentace (MR) světa se vyvíjí. Dítě se na svět nedívá stejně jako dospívající nebo jako rodič, ani jako prarodič, nebo jako umírající.

1. úkolem verb. výchovy je naučit dítě slova a pravidla tvorby vět. Poté je možno s dítětem vést dialog. 2. úkolem výchovy/výuky (ne vždy zcela vědomým) je naučit dítě chápat a používat řeč jako odkaz na tzv. propoziční systém. + naučit jej vytvářet pomocí propozičního systému inference. Řeč je tu koneckonců k tomu, abychom pomocí ní učili své děti propozicím.

PR.S lze převést (téměř dokonale) na logický kalkul, přičemž „kličky jazyka“ (slovní hříčky, metafory atd.) v PR.Su téměř zanikají. (srov. humor) Řeč (verbální systém) např. rozeznává mluvnické rody, PR.S nikoli V češtině verbální systém rozlišuje: 1 „pes“, 2-4 „psi“, 5 a více „psů“ (srov. 21 „psů“ a nikoli 21 „pes“; 22 „psů“ a nikoli 22 „psi“), což PR.S nereflektuje Propozice: Propozice je jednotkou výpovědi (predikátový kalkul). Je amodální. Propozici můžeme přiřadit pravdivostní hodnotu. PR.S a vnitřní řeč; PR.S a myšlení.

Na to, že svým vědomím často prodlíváme v PR.Su, lze svést naši neschopnost prohlédat skrze etymologii slov – málokoho cokoli zarazí na prsteníčku nebo v útočišti. PR.S nám chladí hlavy.

PR.S umožňuje generovat (vyvozovat) inference a odvozováním platných inferencí v rámci souboru premis se zabývá logika: A. Každý živý organismus má buněčnou strukturu. B. Virus nemá buněčnou strukturu. Inference: Virus není živým organismem.

PR.Sy jazykovědné PR.Sy matematiky PR.Sy přírodopisu PR.Sy chemie PR.Sy psychologie PR.Sy pracovní výchovy (řezání stromů, sázení…) PR.Sy tradiční čínské medicíny a mnoho dalších

Nejen že se vyvíjí verbální systém (výslovnost, slovní zásoba, gramatika a syntax), ale postupně se vyvíjí i PR.Sy. Piaget hovořil o globálním vývoji PR.Sů resp. inteligence. Např. pojem pes : slovo „pes“ – zvíře – savec – pes domácí ( Canis lupus familiaris ) – mnohobuněčný organismus – genom – genotyp x fenotyp v rámci geologických procesů na Zemi Snad mnohem zásadněji se musí vyvíjet pojem čísla : počítání – přirozená čísla – celá – racionální – iracionální - reálná – komplexní čísla

Tvorbou PR.Sů se zabývá pedagogika, ovšem mnohé propozice a i celé systémy propozic jsou utvořeny již před školní docházkou. Výuka co nejrozsáhlejších PR.Sů podložených empirickým zkoumáním je hlavním trendem moderního přístupu ke vzdělávání. (srov. termín znalost, poznání)

Co oblast psychologie, to většinou zvláštní PR.S (vlastní terminologie, vlastní pravidla tázání, odvozování a hledání odpovědí). Paměť. Potřeby. City. Chování. Osobnost. Tělo. Vědomí. + parapsychologie

Vývoj pojmu evoluce: fosilní záznam - přírodní výběr a pohlavní výběr – evoluce genetická – sobecká alela Evoluce není jen objekt, není to jen propozice, ale je to časová dimenze PR.Su (temporální dimenze). (Podobně jako „zeměkoule“ (racionální geografie, udržitelný rozvoj, globální změny atp.).) Časová dimenze automaticky generuje otázky, např.: Jak dlouho užívá čl. vnitřní řeči? Jak starý je úchopový reflex? Jak staré jsou SPU? Mysl jakého zvířete je naší nejpodobnější? Atd. Automaticky některá starší tvrzení odsouvá do oblasti mytologie: Země je jen málo stará (6 630 let); žena byla stvořena z Adama;

1859 (1871) 1993 Adapted Mind Modularita Geny a nervová soustava. Geny a psychické funkce (vrozené obrazy-imprinting).