DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ února 2014
P AMĚŤ A JEJÍ DRUHY Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace z předchozích zkušeností. Dělí se na: Krátkodobou a dlouhodobou
P AMĚŤ A JEJÍ DRUHY Dělení podle způsobu zapamatování na: Názorovou Mechanickou Bezděčnou Záměrnou Logickou
K RÁTKODOBÁ PAMĚŤ Krátkodobé kódování a uskladnění informace. 5-9 jednoduchých prvků ( čísel, slov) Zapamatování na několik minut. Po splnění úkolu se informace neukládá (např. vytočení telefonního čísla).
Zapamatování toho, co budeme v budoucnu potřebovat, uchování závisí na motivaci, logickém zpracování, opakování a užívání informací. Dlouhodobou paměť lze dále rozdělit na: epizodickou – zaplněna událostmi, např. co jste dělali včera sémantickou – uchovává vědomosti o okolním světě – fakta, významy D LOUHODOBÁ PAMĚŤ
Je paměť na základě zpracování logického myšlení Jde o funkce prvosignální popř. převážně podřízené hemisféry, snadnější pamatování a vybavování názorných podnětů. Tyto typy rozlišujeme podle typu analyzátoru, jsou závislé na cvičení. Můžeme dělit další typy - paměť na barvy, jazyk, čísla, tváře, vůně apod. N ÁZOROVÁ PAMĚŤ
Zahrnuje paměť: zrakovou (vizuální), sluchovou (auditivní), čichovou, chuťovou, hmatovou smíšenou (kombinovanou) pohybovou (zapamatování pohybů a jejich systémů, základ pro praktické, pracovní a sportovní návyky, stejně jako návyky chůze a psaní) N ÁZOROVÁ PAMĚŤ
Osvojení učiva samotným opakováním bez snahy o pochopení nebo logické zpracování. (Učení se beze smyslu) P AMĚŤ MECHANICKÁ
Logické rozčlenění, Zapamatování informace bez záměru a úmyslu si ji zapamatovat, Vybavování má podobu vzpomínání, např. něco, co je spojeno se zážitkem, vztahem nebo, co potřebujeme pro zajímavou činnost. P AMĚŤ LOGICKÁ
Použití při daném vědomém cíli něco si zapamatovat, Několikanásobné opakování a vybavování (=reprodukce) vývojově pozdější forma než paměť bezděčná, Nutnost větší zralosti jedince, rozvoj u dítěte ve školním věku, Při vzdělávání by měly být využity obě formy paměti. P AMĚŤ ZÁMĚRNÁ
Na základě logického myšlení Logická paměť využití myšlení a pochopení podstatných vztahů, časově úspornější, trvalejší uchovávání, pohotovější vybavení. P AMĚŤ SLOVNÍ ( LOGICKÁ )
Slovně-logická Týká se toho, co je vyjádřeno slovy a zpracováno logicky. Obsahem této paměti jsou myšlenky. Snadnější pamatování pojmů, soudů a úsudků, jde o funkce převážně druhosignální popř. dominantní hemisféry. Je specifická pro každého, sehrává rozhodující roli při osvojování si vědomostí v celém procesu vzdělání. P AMĚŤ SLOVNÍ ( LOGICKÁ )
Bylo zjištěno, že: o 10 % si pamatujeme z toho, co slyšíme; o 15 % si pamatujeme z toho, co vidíme; o 20 % si pamatujeme z toho, co současně vidíme i slyšíme; o 40 % si pamatujeme z toho, o čem diskutujeme; o 80 % si pamatujeme z toho, co přímo zažijeme a děláme; o 90 % si pamatujeme z toho, co se pokoušíme naučit druhé. J AK SI NEJLÉPE PAMATUJEME
PRAMENY ATKINSONOVÁ, R.L., ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. Psychologie. Praha, Victoria Publishing 1995, Portál s. ISBN Paměť a smysly. Doktorka.cz [online]. [cit ]. Dostupné z: Paměť. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: