Národní obrození Začátek: 2. polovina 18. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Opakování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_D8_11 Sada DUMDějepis 8 PředmětDějepis Název materiáluNárodní buditelé Anotace Prezentace seznamuje s národními.
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
Autor: Mgr. Ilona Nováková
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
Národní obrození 8. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Etapy českého národního obrození
Purismus v českém národním obrození
VY_32_INOVACE_18_Národní obrození Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
České národní obrození
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
4.Února 1808, Kutná Hora 11.července 1856, Plzeň český dramatik, novinář a spisovatel.
Národní obrození.
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Stavovské divadlo Vytvořil: Jiří Burda
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2PRV2,3_23.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Státní symboly Vlastivěda 5.ročník Zpracovala: Mgr.Dana Kučerová.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
19. století opakování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
1. Fáze Národního obrození
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ANOTACE: Určeno pro žáky 1.stupně ZŠ Motivace a nácvik státní hymny
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
ČESKÁ STÁTNÍ HYMNA ICT 2 –
Národní obrození 5. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Státní symboly VY_32_INOVACE_17
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
Mgr. Jablečníková Jarmila ZŠ Horní Slavkov
České národní obrození
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Národní obrození Začátek: 2. polovina 18. století

Fakta Ve všech oblastech života dominovala němčina Český jazyk byl na pokraji zániku Česky se mluví zejména na venkově Některé výrazy v češtině ani neexistovaly např. názvy technických novinek nebo vědecké termíny a názvy)

Hlavní osobnosti Josef Dobrovský Josef Jungmann František Palacký Josef Kajetán Tyl Karel Hynek Mácha Václav Thám Karel Jaromír Erben Božena Němcová

Národní obrození Zvedala se protirakouská vlna Vytvářelo se národní uvědomění Vlastenci – vystupovali na obranu své vlasti (učitelé, kněží, spisovatelé, herci, …) Národní obrození zvrátilo nepříznivý stav češtiny Některá nová slova rychle zanikala

Nová slova  kněhotelna  Hlubozník  knihovtipník  nosoplenka  zelenochrupka  břinkotruhla, klapkobřinkostroj  hbitokolo  podnosnice libočudná  rohonos, rohoš  zbožorobna

Nová slova  kněhotelna (knihovna)  hlubozník (basa)  knihovtipník (student)  nosoplenka (kapesník)  zelenochrupka (salát)  břinkotruhla, klapkobřinkostroj (piano)  hbitokolo (bicykl)  podnosnice libočudná (cigareta)  rohonos, rohoš (nosorožec)  zbožorobna (továrna)

Dodnes používaná slova Nemocnice, zeměpis, hvězdárna, látka Řada vědeckých názvů a termínů Slova jako polodne, povraz či koblouk byla opravena na poledne, provaz a klobouk

Obrozenecké divadlo České divadlo prakticky neexistovalo Divadlo mělo důležitý význam. Bylo málo knih. Slova z jeviště mají daleko větší dopad na člověka než kniha. Česká hymna – Píseň pochází z divadelní hry Josefa Kajetána Tyla „Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka“ poprvé uvedené v Praze v roce 1834.

Zdroje %A9_n%C3%A1rodn%C3%AD_obrozen%C3%A D %A9_n%C3%A1rodn%C3%AD_obrozen%C3%A D Časopis Naše rodina, roč. 38, číslo 26 České národní obrození – Seminární práce Učebnice Člověk a jeho svět