Sněm předsedkyň a předsedů sekcí a regionů Česká asociace sester Dagmar Žitníková Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR
2 České nemocnice Vyhláška 99/2012 Sb., o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb = z minima je maximum obecná praxe – jedna sestra na směně na 30 pacientů zdravotní péče poskytovaná pacientům na lůžkách následné lůžkové péče je v pracovních dnech v době od hodin do 7.00 hodin následujícího dne a dále v sobotu, v neděli a ve svátek zabezpečena minimálně, však vždy, jedním pracovníkem způsobilým k výkonu povolání bez odborného dohledu pro pacienty na 40 lůžkách,
3 České nemocnice Počet zaměstnanců, kteří jsou odměňováni dle předpisů o platu, je Toto číslo zahrnuje i pracovníky Zdravotnických záchranných služeb Průměrný plat je dle ÚZIS Kč Počet zaměstnanců, kteří jsou odměňováni dle předpisů o mzdě, je Jde pouze o zaměstnance v lůžkové péči Průměrná mzda je dle ÚZIS Kč
4 České nemocnice Průměrný tarif všeobecné sestry Kč Zaručený tarif všeobecné sestry Kč Průměrný plat všeobecné sestry Kč Průměrná mzda všeobecné sestry Kč TOP nabídka tarifu v soukromé nemocnici Kč
5 Všeobecná sestra Vyšší odborné, nebo vysokoškolské vzdělání Povinnost celoživotního vzdělávání Ošetřovatelství jako vědní obor Akreditační procesy v nemocnicích
6 Všeobecná sestra stresující pracovní podmínky, snižují se počty zaměstnanců ve službách nedostatečné finanční ohodnocení špatné pracovní zařazení – zaměstnavatelé chtějí levné zaměstnance, zhoršené pracovní vztahy, zvyšující se % případů násilí od spolupracovníků a také od pacientů a jejich blízkých nedostatečné uznání veřejnosti nízká prestiž povolání - sestra je děvče pro všechno
7 Proč to tvrdíme? Dotazníkové šetření OSZSP ČR k personální situaci v nemocnicích Realizace dvou dotazníkových šetření 2014, 2015 Přibližně stejný počet respondentů Stejně formulované dotazy o kolik pacientů se stará jedna sestra? pracujete souběžně na více odděleních? změnilo se u vás personální obsazení? můžete se o své pacienty starat, jak byste chtěli, a měli? je vás na vaši práci dostatek? mají finanční úspory vliv na kvalitu péče a počet zaměstnanců? můžete v průběhu pracovní směny čerpat přestávky v práci? je vaše práce vyčerpávající?
8 Počet sester pečujících o pacienty Z dotazníku vyplývá: nejčastěji se setry na lůžkách intenzivní péče starají o 2 – 3 pacienty, a to v každé směně, výsledek je srovnatelný při směně ve svátek o víkendu a na noční směně v roce 2015 roste procento udávající péči o 4 pacienty (12 – 17% v letošním roce a to oproti 11 – 14% v loňském roce). Snížil se počet respondentů, kteří pečují o 5 nebo 5 a více pacientů. V r toto udávalo až 13%, letos pouze 1 – 5% sestry na lůžkách standardní péče se ve všech směnách nejčastěji starají o 11 – 15 pacientů. I zde je vidět vzrůstají počet pacientů při práci ve svátek nebo na noční směně na nočních směnách mají sestry nejčastěji na starost 16 – 20; a dokonce více než 31 pacientů. Tyto výsledky jsou téměř shodné s těmi předešlými V roce 2015 však více (32%) respondentů odpovědělo, že na noční směně pracuje na lůžkách standardní péče pouze 1 všeobecná sestra (příp. pouze 1 porodní asistentka), přičemž vloni jich bylo 24% na lůžkách následné péče se sestry na denní směně nejčastěji starají o 16 – 20 pacientů (27 a 28%) a o 11 – 15 pacientů, na nočních směnách nejčastěji pečují o 31 a více pacientů (37%). více než 30% respondentů uvedlo, že na noční směně pracuje pouze jedna všeobecná sestra anebo jen zdravotnický asistent!
9 Souběh práce zaměstnanců na jiných odděleních a srovnání personálního obsazení na otázku, zda vykonává nějaký zaměstnanec souběžně práci na jiném oddělení, odpovědělo v roce 2014 kladně 28% respondentů, v r to bylo již téměř polovina (46,5%) nejčastěji vykonávají souběžně práci zaměstnanci lůžek intenzivní péče (58%), lůžek následné péče (54%), lůžek sociální péče a porodních sálů (50%), nejméně pak zaměstnanci laboratoří (29%). Oproti předcházejícímu roku tak došlo k výraznému nárůstu 44% dotazovaných uvedlo snížení počtu personálu, a to zejména na lůžkách standardní péče (49%), v kategorii „jiné“ 48% a na lůžkách intenzivní péče (42%) S ohledem na zřizovatele lze říci, že u všech zřizovatelů došlo k poklesu počtu personálu přibližně ve stejném procentuálním zastoupení ( %) Celkově nejvyšší pokles zaměstnanců byl zaznamenán stejně jako předcházející rok u profese všeobecných sester (89%), a to na všech pracovištích kromě laboratoří
10 Mohou se zdravotníci starat o pacienty jak by měli a chtěli? Většina respondentů (70%) odpověděla, že se nemohou o pacienty postarat tak dobře, jak by chtěli, nebo měli. Nejčastěji to byli sanitáři a ošetřovatelé (83% a 82%), dále zdrav. asistenti, všeobecné sestry a porodní asistentky (71 – 74%). Tuto skutečnost uvedli všichni pracovníci (100%) na lůžkách sociální péče a většina zaměstnanců (71 – 82%) léčeben, lůžek následné a lůžek standardní péče. To, že se o své pacienty mohou postarat, uvedlo pouze 18% zdravotníků. V porovnání s dotazníkovým šetřením v roce 2014 se situace na všech pracovištích (mimo laboratoř a ambulanci) zhoršila Při hodnocení dostatečnosti počtu personálu většina respondentů (75%) uvedla, že je nezbytné okamžité navýšení personálu.
11 Vliv objemu financí na kvalitu zdravotní péče a počet zaměstnanců Většina dotazovaných (72%) udává, že finanční úspory mají dopad na kvalitu poskytované péče, a to v přibližně stejném procentuálním zastoupení u všech zřizovatelů a na všech typech pracovišť. Při specifikaci respondenti nejčastěji uváděli dopad na odměňování zaměstnanců (85%) a na zdravotnický materiál (66%). Na rozdíl od roku 2014 se většina respondentů (83%) domnívá, že finanční úspory mají vliv na počet zaměstnanců, púvodně uvedlo pouze 21%. Dále respondenti upozorňovali na nabírání méně kvalifikovaných a tudíž „levnějších“ zaměstnanců.
12 Přestávky v práci, pocit vyčerpání, vztahy Přestávku na jídlo a oddech čerpá pravidelně pouze 23% dotazovaných. Nepravidelně (ne v každé směně) čerpá přestávku 42% respondentů. Přestávku nečerpá, ale formálně ji vykazuje 33%, a to nejčastěji zdrav. asistenti, všeobecné sestry a porodní asistentky (34 – 43%). Vyčerpání po práci pociťuje 98% dotazovaných, přičemž 60% často a 38% občas. Odpověď „ano, často“ označilo 99% zaměstnanců na lůžku sociální péče, 65% zaměstnanců na lůžku standardní péče, 64% zaměstnanců na lůžku následné péče a 60% pracovníků psychiatrie, operačních a porodních sálů, sterilizace apod. Položku „ano, občas“ označilo 63% zaměstnanců v laboratoři a 51% zdravotníků v léčebnách. Oproti předcházejícímu roku došlo převážně k mírnému nárůstu častého pocitu vyčerpanosti Porovnáním dotazníkových šetření z obou let lze bohužel říci, že ke zhoršení vztahů mezi kolegy došlo na všech pracovištích (s výjimkou laboratoří a léčeben) a u všech profesí (s výjimkou porodních asistentek). Rovněž vztahy s nadřízenými se oproti roku 2014 zhoršily téměř na všech odděleních (mimo lůžek soc. péče a laboratoří) a u všech profesí (s výjimkou porodních asistentek a laborantů).
13 Co dalšího trápí zdravotníky Respondenti nejčastěji poukazovali na velmi náročnou administrativu, nedostatek personálu, málo odpočinku, či nízké finanční ohodnocení. Sestry mají minimální čas na pacienty a komunikaci s nimi, jelikož na mnoha odděleních je na prvním místě řádné vedení dokumentace a audity, nikoliv řádná péče o pacienty. Mnohé trápí také atmosféra na pracovišti, špatná komunikace s vedením a neúcta k sesterskému povolání jako takovému. Personál vyčerpává nadmíra stresu a pocit demotivace. Mnoho zdravotníků kritizuje špatně nastavený systém vzdělávání sester. Celkově převládá pocit, že se situace ve zdravotnictví neustále zhoršuje.
14 PROČ? Ekonomické a právní důvody Podfinancování zdravotnictví Změny v DPH Opatření ČNB Restriktivní úhrady nemocnicím za poskytovanou zdravotní péči mezi lety 2010 až 2013 Vyhláška č. 99/2012 Sb., o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb
15 Nízké počty zaměstnanců Praktické dopady snížení bezpečí zaměstnanců i pacientů stresující pracovní podmínky, zvyšující se % případů násilí od pacientů, ale také od spolupracovníků – šikana odchody stávajících zdravotníků, noví nenastupují PERSONÁLNÍ KRIZE V NEMOCNICÍCH
16 Nízké počty zaměstnanců Současná personální krize není primárně způsobená systémem vzdělávání. Hlavním důvodem nedostatku personálu je fyzické a psychické přetěžování zdravotníků, stresující pracovní prostředí a nízké finanční ohodnocení. Propastné rozdíly v odměňování zaměstnanců, podle právních forem nemocnic, způsobují regionální rozdíly při zajišťování zdravotní péče a odliv zdravotníků z některých nemocnic.
17 Řešení Ministerstva zdravotnictví Změna systému vzdělávání Studium všeobecné sestry ?
18 Novela zákona 96/2004 Sb. Odborná způsobilost k výkonu povolání všeobecné sestry se získává absolvováním a) nejméně tříletého akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru pro přípravu všeobecných sester, b) nejméně tříletého studia v oboru diplomovaná všeobecná sestra na vyšších zdravotnických školách, c) studia v oboru diplomovaná všeobecná sestra na vyšší zdravotnické škole po získání způsobilosti k výkonu povolání praktické sestry, zdravotnického záchranáře, porodní asistentky nebo dětské sestry podle § 5a odst. 1 písm. a) nebo b), kdy uchazeč byl v souladu s § 95 odst. 1 a 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, přijat do vyššího ročníku než prvního,
19 Připomínky odborů k novele z. 96/2004 Sb. OS zásadně nesouhlasí s novým návrhem MZ k definování odborného dohledu. Požadujeme odborný dohled redukovat pouze na adaptační proces Vzhledem k tomu, že je v materiálu MZ ze dne 7. ledna, který byl připraven pro jednání PT RHSD pro zdravotnictví uvedeno, že MZ připravuje materiál, který by umožnil dovzdělat zdravotnického asistenta/praktickou sestru na všeobecnou sestru formou akreditovaného kvalifikačního kurzu oznamujeme, že tento návrh zásadně odmítáme
20 Zásadní kroky pro personální stabilizaci – návrhy odborů Zvýšení objemu financí do zdravotnictví: zvýšení počtu personálu v nemocnicích sjednocení, dnes diskriminačního, systému odměňování – novela zákoníku práce zvýšení odměn za práci Tvrzení, že se personální situace – nedostatek zdravotníků, vyřeší změnou systému vzdělávání je naivní.
21 Spolupráce s Českou asociací sester Účast na společných jednáních na MZ Práce ve skupině pro novelu zákona 96/2004 sb. Práce ve skupině pro změnu personální vyhlášky Účast předsedkyně ČAS na akcích OS Účast předsedkyně OS na akcích ČAS Výměna informací a stanovisek, prosazování společných cílů
22 Děkuji za spolupráci a pozornost děkuji za pozornost a pomoc