Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace Nápravy, účel, schéma Klíčová slovaNáprava, závěs kola, tuhá náprava, výkyvná náprava, nápravnice PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Nápravy, účel, schéma 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_268
Nápravy, účel, schéma Požadavky Jízdní komfort: náprava musí co nejvíce snížit přenos vibrací do vnitřního prostoru vozidla. Přitom nesmí svou konstrukcí vyvolávat další nepříjemné vjemy pro posádku vozidla tzn. hlučnost při propružení, neklid řízení apod. Přesné vedení kola: důležitý parametr nejen z pohledu jízdních vlastností u sportovních vozů, ale i bezpečnosti u všech automobilů. Náprava musí zajistit co nejlepší styk kola s vozovkou za všech okolností Nízké provozní a výrobní náklady: především důležitý požadavek u lacinějších vozů. Náprava nesmí zbytečně zvyšovat cenu vozu a náklady na jeho údržbu. 2
Nápravy, účel, schéma Malé rozměry a hmotnost: náprava nesmí svou konstrukcí omezovat nákladní prostor automobilu (druh vozidla combi), prostor pro posádku nebo prostor pro pohonnou jednotku Tyto požadavky se většinou navzájem vylučují, proto je nutné volit kompromis v konstrukci a typu nápravy v závislosti na určení automobilu. u automobilů nižších tříd je kladen důraz na levnou a jednoduchou konstrukci nápravy u vozů vyšších tříd je zase podstatný jízdní komfort a vedení kola, tím musí být náprava jiné konstrukce 3
Nápravy, účel, schéma Druhy náprav Dle konstrukce: tuhé (pevné) - zadní vlečené zadní hnací přední řídící a hnací -nejstarší provedení nápravy -velká hmotnost neodpružených částí vozidla -poskakování vozidla po nerovnostech vozovky -u hnacích náprav se rázy přenášejí na rotační části které jsou součástí nápravy -v současnosti se používají jako hnané a hnací nápravy nákladních vozidel kategorie N₂; N₃ a N₁ hnací 4
Nápravy, účel, schéma 5 výkyvné - zadní hnací zadní vlečená přední hnaná přední řídící a hnací -malé neodpružené hmoty, náprava je tvořena z profilového materiálu -levná výroba a snadná opravitelnost -lepší vedení kola u moderních výkyvných náprav -kola jsou zavěšena samostatně pomocí polonáprav a mohou se tak vykyvovat nezávisle na sobě -možnost použití sdružené pružící a tlumicí jednotky „Mc Pharson“ zavěšení kola
Nápravy, účel, schéma 6 Konfigurace podvozků Scania 2 nápravový podvozek pro varianty: 4x2 4x4 3 nápravový podvozek pro varianty: 6x2 6x4 6x6
Nápravy, účel, schéma 7 4 nápravový podvozek pro varianty: 8x2; 8x4; 8x6; 8x8
Nápravy, účel, schéma 8 Náprava De Dijon Zadní náprava Alfy Romeo 75 spojuje přednosti nezávislého zavěšení kol (malá neodpružená hmota) a tuhé nápravy (pevné postavení kol vzájemně i vzhledem k vozovce) kola jsou spojena tuhým nosníkem, příčně ustaveným v rámu nebo karoserii boční síly, jsou zachyceny např. panthardskou tyčí nebo Wattovým přímovodem rozvodovka je spojena nepohyblivě s rámem nebo karoserií
9 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky se základním rozdělením náprav vozidel, s jejich funkcí a použitím v automobilech. Nápravy jsou nedílnou součástí podvozků osobních vozidel a jsou velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1)Jaké jsou druhy náprav? 2)Výhody výkyvných náprav? 3)K čemu slouží „Panhardská tyč“ a „Wattův přímovod“? Děkuji za pozornost
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace a fotografie, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů :